הלהיט החדש של הליגה? הכירו את ספידי סמית'

הוא מגיע עם ניסיון אירופי, ואפילו שיחק כבר בישראל במדי מכבי חיפה • היה פקטור משמעותי ברגע שיא בליטא, עם ריטאס וילנה • וסבתא שלו נתנה לו כינוי שקולע בדיוק לאופיו • הרכז החדש של הפועל ירושלים הוא לא שם גדול, ואין לו רזומה מרשים - אבל תכונותיו כשחקן עשויות להפוך אותו לאטרקטיבי מאוד

ספידי סמית מגיע לירושלים, צילום: טוויטר

אם אפשר להסיק מסקנות על אופי הזרים שהפועל ירושלים מנחיתה הקיץ, אפשר לומר שהיא מביאה שחקנים מוכחים ולא מהמרת. מצד שני, היא לא מחתימה שמות נוצצים שיריצו את הקהל לרכוש את המינויים. שני הזרים החדשים - ליוואי רנדולף, וגם הרכש הטרי קנת' "ספידי" סמית – מגיעים בסוף שנות ה-20 לחייהם כשהם מנוסים, אבל יש להם עוד פסגות לכבוש. המשמעות: שניהם מגיעים עם רעב גדול להצליח.

ירושלים כנראה למדה שלא כל הנוצץ זהב. כזכור, ביום אחד בקיץ הקודם הוחתמו שלושה שחקנים בעלי שם ורזומה בפסגות הכדורסל, שלושתם לא סיימו את העונה. המגמה הקיץ בינתיים שונה.

היתרון הנוסף של ספידי סמית בן ה-29 הוא העובדה שהוא כבר שיחק בארץ. זה קרה בעונת הקורונה, או יותר נכון בליגת הקורונה, אחרי הפסקה ארוכה בגלל התפשטות הנגיף, הליגה חזרה ונכנסה עמוק לתוך הקיץ, והקבוצות היו צריכות להביא זרים חדשים רבים במקום אלה שעזבו. בין הבאים היה האיש בעל רעמת השיער הארוכה - ספידי סמית שהצטרף למכבי חיפה.

עונת 19/20 הייתה גם זו שנתנה דחיפה לקריירה שלו, למרות שנדד בשלוש קבוצות. סמית הוא סוג של לייט בלומר - הוא החל בקטן בליגות בלטביה ובהונגריה, כשביניהן שיחק גם בליגת הפיתוח של ה-NBA. במהלך העונה המדוברת עבר לשרלרואה הבלגית, הרשים שם וטעם לראשונה מפעל אירופי, אלא שאז הכל הושבת בגלל הקורונה והוא נחת בהמשך בחיפה וגם שם הטביע את חותמו. העונה הזו סללה לשחקן את הדרך לליגה הצרפתית הראשונה ללימוז' (לפני כן שיחק תקופה קצרה באנטוורפן), ובעונה האחרונה - עונת השיא שלו בכדורסל האירופי - הגיע לריטאס וילנה, מועדון בעל שם ומסורת, והיה שותף לסוג של היסטוריה עם זכייה באליפות ליטא.

סמית. שותף להיסטוריה עם ריטאס, צילום: טוויטר

כדי להבין את המשמעות: כידוע, בליטא עונה בלי אליפות של ז'לגיריס קובנה היא אירוע נדיר. לריטאס זו היתה אליפות ראשונה אחרי 12 שנים, וסמית היה פקטור משמעותי בהישג, כשהנהיג את שחקני ריטאס עם ממוצע עונתי של 11 נקודות, 49 אחוזים לשלוש ו-5.7 אסיסטים (שלישי בליגה). 

בחיפה הוא שיחק תקופה קצרה, אבל הרשים מאוד. הוא הוביל אותה למקום השישי ולרבע גמר הפלייאוף, והיו לו כמה משחקים מעולים. הוא סיים עם ממוצעים מרשימים של כמעט 16 נקודות ו-8 אסיסטים למשחק. למדנו שהקליעה לשלוש היא עניין תלוי-יום אצלו - היה משחק בו קלע 6 שלשות במחצית, ומשחקים בהם לא קלע שלשות בכלל.

הוא מביא איתו ניסיון בשלושה מפעלים אירופיים (יורוקאפ, גביע האלופות והיורופקאפ). סבתא שלו נתנה לו את הכינוי ספידי כשנולד, ומסתבר שהכינוי הזה קולע בדיוק לאופיו על המגרש שמבוסס על מהירות גדולה ואקטיביות רבה בשני צידי המגרש (שווה 2-1.5 חטיפות למשחק). הוא שחקן של קצב גבוה, כספית על המגרש. כשמו כן הוא. סגנון המשחק המהיר גם גובה מחיר - בעונה שעברה היו לו מעל שני איבודים במשחק גם בליגה הליטאית וגם בגביע האלופות.

הוא רכז שעושה הכל על המגרש. מאמן הקבוצה אלכסנדר דז'יקיץ' אמר: "לספידי יש את כל הדרישות שחיפשנו ברכז. הוא יוכל לעזור לנו למצוא איזון בריא בין קליעה לבין יצירה עבור חבריו. הגישה שלו והתחרותיות שבו יפיקו עבורנו תועלת רבה".

עמית בן דוד, שהיה עוזר מאמן במכבי חיפה, מספר: "הוא היה חלק מארבעה זרים שהגיעו במהלך עונת הקורונה להחליף את הזרים שעזבו. מיד הוא נכנס לבידוד בגלל שנדבק, כך שהרצף קצת נקטע, אבל ההתרשמות חיובית מאוד. זה שחקן שאתה רוצה שיהיה איתך, הוא מאוד מחויב ומאוד קבוצתי. אתה לא מרגיש - ופתאום הוא עם 8-7 אסיסטים. אצלנו הוא לא היה יציב בקליעה מבחוץ.

"שחקן שאין לו בעיות משמעת והוא מאוד מחובר בחדר ההלבשה. יש לו סגנון משל עצמו. הוא עושה קצת מהכל ובסופו של דבר נותן הרבה דברים. הוא מהיר מאוד, אוהב מגרש פתוח, ומאוד-מאוד אנרגטי". 

עמית בן דוד ודניאל סאואנה. זוכרים אותו לטובה, צילום: עודד קרני
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

ספידי סמית הוא לא שם גדול, ולא מגיע לארץ עם רזומה מפוצץ, אבל התכונות שלו על המגרש יכולות להפוך אותו לאחד השחקנים האטרקטיביים, לאחד מלהיטי הליגה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר