יואב שנקמן: "הגענו לשיא בכל הרגעים החשובים"

מאמן קבוצת הנוער של הפועל גלבוע/מעיינות שזכתה בדאבל, רק בן 30 וכבר סיים 11 עונות על הקווים: "אני חי את הכדורסל כל הזמן, לא מרגיש שאני עובד" • הספיק לאמן חלק גדול מהכישרונות המבטיחים של הכדורסל הישראלי וחולם בעתיד לאמן בוגרים • ראיון אליפות

שנקמן. ירצה לאמן בוגרים בעתיד, צילום: קובי אליהו

יואב שנקמן (30), מאמן קבוצת הנוער של הפועל גלבוע/מעיינות, זכה העונה בטרבל – אליפות התיכונים עם עין חרוד, ואליפות וגביע בליגת העל לנוער.

שנקמן, ממושב קדרון שליד גדרה, שיחק עד הגיוס גבעת ברנר, וכבר בגיל 20 פנה לאימון. בשבוע שעבר סיים את עונתו ה-11 כמאמן. בחמש השנים הראשונות עבד במחלקת הנוער של מכבי אשדוד ובשש השנים האחרונות הפך לאחד מאנשי המקצוע המוערכים בגילים הצעירים – במשך שנתיים עבד במחלקת הנוער של מכבי תל אביב, לאחר מכן שנתיים בהפועל עמק חפר ובשנתיים האחרונות מאמן בגלבוע.

שנקמן. טרבל היסטורי בנוער, צילום: קובי אליהו

בין השאר עברו אצלו שחקנים מוכשרים כמו נועם יעקב, בן שרף, ניב למפרט, יואב ברמן, אריאל אייזיק ונבו זומרפלד. במקביל הוא עובד בנבחרות הצעירות, כעת כעוזרו של שרון אברהמי בנבחרת הקדטים. בעונה הבאה הוא ימונה למנהל המקצועי של גלבוע/מעיינות וימשיך לאמן את קבוצת הנוער על.

מה משך אותך לאמן מגיל כל כך צעיר?
"אני מאוד אוהב את הכדורסל ולעבוד עם בני נוער. חשוב לי לפתח כדורסלנים צעירים בכדורסל הישראלי. זה כמו מחלה באיזשהו מקום. עם כל הקושי, הלו"ז הצפוף, אתה אוהב את זה וחי את הכדורסל כל הזמן. בגלל שאני אוהב את זה, אני לא מרגיש בכלל שאני עובד".

בגיל יחסית צעיר הספקת ועברת הרבה במועדוני הנוער הגדולים בישראל.
"הרבה עבודה קשה. אנשים רואים את העבודה, את ההשקעה, את הרצון. אני חי את זה. הכדורסל הוא לא השלמת הכנסה בשבילי, אלא כמעט כל החיים. אני משקיע המון שעות במהלך היום ודואג לשחקנים. ככה אני חי. עברתי הרבה מאמנים טובים ומנהלים מקצועיים טובים שעזרו לי להיות איפה שאני".

מה הפילוסופיה שלך כמאמן?
"מבחינתי המשחק צריך להיות מבוסס על קצב מהיר בשני צידי המגרש, הגנה אגרסיבית על הכדור שמבוססת על מעברים וטיפול אגרסיבי בחסימות. ברמה ההתקפית אנחנו רוצים לשחק כמה שיותר מהר עם רצון לזרוק שלשות במעבר, מה שמאפשר לנו ריבאונד התקפה, הכל במטרה ליצור כמה שיותר מצבי קליעה. יש לנו עוד דברים שאנחנו מכניסים בהתקפה, הכל במטרה לשחק בקצב גבוה ולהגיע לכמה שיותר זריקות, במיוחד שלשות. זה הכיוון שהכדורסל הולך אליו".

הייתה לכם עונה נהדרת עם זכייה בכל התארים. איך אתה מסכם אותה?
"כשאתה מתחיל את העונה אתה לא יודע איך היא תיגמר. העונה הסתיימה בצורה מתוקה עם זכייה בכל התארים האפשריים, אבל מבחינתנו הדבר הכי מיוחד זה מה שנוצר מהקבוצה, מהחיבור של השחקנים. היו הרבה רגעי שיא וגם קשיים, ובכל הזמן הזה הם הצליחו לשמור על הביחד ועל ריכוז. זה הסוד שלנו, היו לנו שחקנים מוכשרים, אבל גם חבר'ה עם אישיות מיוחדת, והם הצליחו בכל פעם להגיע בשיא לרגעים החשובים."

"אנחנו מצפים שמתוך החבורה הזו יהיו כמה שיצליחו לעשות את קפיצת המדרגה הבאה. שיחקנו העונה 72 משחקים רשמיים, שזה לא דבר פשוט, והצלחנו ליצור צוות מנצח. לעוזר המאמן ניר גוב יש חלק גדול בהצלחת הקבוצה".

אנחנו רואים הרבה שחקנים מוכשרים שמתקשים לעשות את המעבר מנוער לבוגרים. מה מבחינתך הפתרון או הנוסחה הנכונה?
"אחלק את התשובה לשני חלקים. הראשון הוא המועדונים והאיגוד, ולדעתי בשנים האחרונות נעשית עבודה טובה ויוצאים שחקנים ברמה יותר טובה. החלק השני זה קבלת החלטות של השחקנים. השחקנים צריכים לקבל החלטות נכונות בקריירה בהתאם לשני פרמטרים:
1. מקום שהם ישחקו בו ויקבלו את הבמה.
2. מקום שימשיך לפתח אותם. ברגע שהם יקבלו את ההחלטה לפי הפרמטרים האלה, הם יתקדמו וילכו בדרך טובה להיות שחקנים בוגרים".

מה המטרות שלך כמנהל מקצועי של המחלקה לשנים הקרובות?
"כבר היום המועדון מתקדם ועובד בצורה טובה מאוד. המנהל המקצועי עידן אוסטרייך עשה פה עבודה מדהימה וגם המנהל לירן וינקור נותן את כל המעטפת שצריך. אני רוצה להמשיך את העבודה, לתת לשחקנים את כל מה שהם צריכים, גם מבחינה מקצועית וגם את כל המסביב - תזונאי, פיזיותרפיסטים, מאמני כושר, מנטאלי.

קשה מאוד לייצר שחקנים ולהוציא אותם לליגות הבכירות בישראל, אז אנחנו רוצים שכל שנה נעזור לכמה שיותר שחקנים להגיע מוכנים לשלב הבא בקריירה. המטרה שלנו היא לפתח שחקני כדורסל ובני אדם טובים יותר".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

מה המטרות האישיות שלך לעתיד?
"קודם כל, אני רוצה להמשיך ליהנות ממה שאני עושה. מתישהו ארצה לאמן בוגרים. אנסה לפלס את דרכי כדי להיות מאמן כדורסל בוגרים. אני לא ממהר לשום מקום, כל דבר יקרה בזמן שלו ובסיטואציה המתאימה. יש לי עוד הרבה ניסיון לצבור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר