מפקד מג"ב לשעבר: "לא יכול להיות שבדואי מטפס על גדר של בסיס צה"ל וחיילים מפחדים"

ניצבים בדימוס עמוס יעקב ושמעון לביא שוחחו עם ירון בלום בפודקאסט "בסיווג גבוה" של ''ישראל היום''. השניים משוכנעים שאפשר למגר את הפשיעה אך בשביל זה צריך דבר אחד: "שהפוליטיקאים ירצו".

בסיווג גבוה - ירון בלום מארח שני נציבים בדימוס

הפשיעה ברחוב הערבי הגיעה לשיאים מבהילים בשנה שעברה עם יותר מ-164 נרצחים. שני ניצבים בדימוס, עמוס יעקב ושמעון לביא, שמתוקף תפקידם עסקו רבות בפשיעה הערבית ובארגוני הפשיעה, התארחו בפודקאסט "בסיווג גבוה" עם ירון בלום.

הפודקאסט הוקלט לפני מלחמת חרבות ברזל, ששינתה את כל הקשב הציבורי בצורה משמעותית, אך הדברים שנאמרו בו רלוונטיים גם כיום ויש חשיבות רבה בשמיעתם ובהבאתם לידיעת הציבור:

בראש השיחה עימם קבעו גם עמוס יעקב וגם שמעון לביא כי היכולת למגר את ארגוני הפשיעה במגזר הערבי תלויה ברצון של מערכות האכיפה ושלטון החוק ובמוכנות שלהן להגיע למשילות בערים הערביות בארץ.

"לצערי יש היעדר משילות של המדינה במגזר הערבי", אמר לביא. "ישראל לא חותרת למשילות במגזר, אנחנו תמיד מתכופפים כשיש ביקורת על הפעילות שלנו בתחום האכיפה ולא מבינים שכך לא מגיעים למשילות. כמו כן אין שום תוכניות אכיפה לטווח הארוך''.

את המציאות הזו מבינים ארגוני הפשיעה שפועלים באין מפריע. לדברי לביא ישנה עלייה בכל סוגי העבירות: "בנייה, נהיגה, פרוטקשן, החזקת נשק, מה שיעצור את המצב הזה הוא פעילות חזקה שלנו והשבת המשילות. המדינה יכולה לעשות את זה אבל הפוליטיקאים צריכים לרצות ולהבין שזה חלק מהשירות שלהם ההגנה שלהם על האזרחים".

ניצב עמוס יעקב ששימש בין היתר כמפקד מג"ב הוסיף כי למשטרה אין הרתעה בגלל העונשים המצחיקים, כלשונו, שהעבריינים מקבלים בבתי המשפט. "ברגע שעוצרים עבריין אחרי פעילות ענפה והוא מקבל עונש של כמה חודשים ומשתחרר אז אין הרתעה, לעבריין משתלם להיות פושע כי בפשיעה שלו הוא מרוויח הרבה יותר מהעונשים שהוא מקבל. כלומר אין למעשה כלים למשטרה לעבוד איתם. כל עוד לשופט לא יהיה עונש מינימום שאי אפשר לרדת ממנו אז השופטים יתנו לא פעם עונשים מצחיקים כי זו לכאורה עבירה קלה וגם לעיתים כי השופט עצמו מפחד. לכן אם לא יהיו רחמים ויהיו עונשי מינימום קשים ולא משתלמים זה בהחלט יעלה את ההרתעה מאוד.

מעבר לכך, יעקב מצפה מהפוליטיקאים לתת למשטרה את כל הכלים הטכנולוגיים למיגור הפשיעה "גם אם זה יגיע על חשבון זכויות הפרט של עבריין. לא יתכן שפושע יהיה כך מוגן על ידי החוק כשהוא ממש מחולל נזקים גדולים, כמו כן אני בעד מעצרים מנהליים גם כן. הרתעה היא גם ענישה תקיפה", אמר.

ניצב שמעון לביא קרא לממשלה להחליט שמדובר בטרור משמעותי ושהיא צריכה לתת גיבוי מוחלט למשטרה בפעילות שלה. "רק כשהפוליטיקאים והמערכת כולה יתגייסו וגם יגבו את המשטרה לחלוטין ויפסיקו לפגוע בה כמו שקרה כאן בשנים האחרונות אז יהיה שינוי. גם אז זה לא יקרה ברגע, את הפשיעה במגזר היהודי לקח לנו עשר שנים למגר אבל גם כאן נוכל לעשות זאת. מנגד אם לא נעשה הפשיעה תגיע מהר גם לגוש דן", סיכם.

ניצב יעקב הוסיף על דברי עמיתו ואמר כי "בסוף צריך להחליט לפעול, לא יכול להיות שבדואי מטפס על גדר של בסיס צה"ל ולא יורים בו כי החיילים מפחדים, החוק אומר שצריך לעשות נוהל מעצר חשוד וזה יקרה אם המערכת תפסיק להתעלם מהבעיה ואחרי הכל צריך שיתוף פעולה של כל הגופים וגם עונשי מינימום מרתיעים כי חל כאן הכלל של מי שמרחם על אכזרים או במקרה שלנו חזקים הוא מתאכזר לרחמנים או במקרה שלנו לחלשים", סיכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר