ביידן פועל מתוך חולשה

באתרי החדשות האמריקניים, ניתן להבחין עד כמה רופפת וחלשה התמיכה הציבורית בנשיא המכהן • גם הקסם של סגנית הנשיא האריס, פג • לאור סקרי דעת הקהל בארה"ב, ספק אם יעז ביידן להחליט על מבצע באיראן • נושאים פנים-אמריקניים הם בעיני הבית הלבן, בעלי העדיפות העליונה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס, צילום: איי.פי.

סיבה לדאגה: בארה"ב מכהן נשיא חלש מאוד מבחינה ציבורית. בנשיא ביידן מוטחות בימים אלה תחזיות קשות, הן לגבי העתיד והן לגבי מצבו בסקרי דעת הקהל. הוא אינו נהנה מתמיכת רוב הציבור, ועליו להתגבר על קשיים אדירים בתחומי מדיניות הפנים. אם לא די בכך, הרי ביידן (79) מצטייר כנשיא עייף.

כך, אפוא, נראית הזירה הוושינגטונית, שבפניה שוטחת הצמרת הביטחונית של ישראל את ציפיותיה מהממשל לריסון או אף לחיסול מדיניות הגרעין של איראן. האם זו העת שהולמת קבלת החלטה נחרצת של ארה"ב לעצור את המרוץ של טהרן לפצצה? האם זו העת המתאימה לדיפלומטיה האמריקנית לסוכך על ישראל, אם זו תנקוט צעד נחרץ? "סליחה, אבל אנו עסוקים", יאמר ביידן בשיחה דמיונית במענה לתחינת רה"מ לפעול, או לפחות לתמוך בפעולה ישראלית (אמצעי התקשורת אצלנו, אגב, לא מבליטים כמתבקש את חולשתו הציבורית של הנשיא ביידן).

נחיתותה של ארה"ב השתקפה לאחרונה גם בסבב השיחות בווינה. שיחות אלה לא נערכו במתכונת של מגעים ישירים בין ארה"ב לאיראן. פרופ' איתן גלבוע, המומחה למדיניותה של ארה"ב, מציין כי ארה"ב לא הפגינה צעד מאיים, מרשים, כלפי איראן: לו לפחות היתה עורכת בתחום האמירויות תרגיל צבאי גדול, תוך חיזוק נוכחותה הצבאית, כדי לאותת כי כל האמצעים על השולחן.

האמריקנים גם אינם נוקטים ביטוי נמרץ יותר: "כל האופציות מונחות על השולחן". אחרי מראות הנסיגה של כוחות ארה"ב מאפגניסטן, קשה להאמין כי תנקוט פעולה צבאית באיראן. המתמודדות על הבכורה במידת ההשפעה בעולם הן סין וארה"ב, וביידן מזכיר לא אחת את סין כיריבה.

באתרי החדשות של ארה"ב ניתן להבחין עד כמה רופפת וחלשה התמיכה הציבורית בנשיא ביידן. אפילו בקרב מפלגתו הדמוקרטית הוא אינו זוכה לתמיכת רוב המצביעים. רבים סקרנים לדעת, תוך הבעת חשש, אם בבחירות הבאות לבית הנבחרים עלולה המפלגה הדמוקרטית לאבד את הרוב, לעומת סיעת המפלגה הרפובליקנית. בסנאט קיים מצב של שוויון בין שתי המפלגות, ורק הצבעת סגן הנשיא בסנאט היא שתכריע בין שתי הסיעות.

גם סגנית הנשיא, קמלה האריס, שמינויה לתפקיד עורר עניין ואף התרגשות לא רק בארה"ב, אינה נהנית מתמיכה ציבורית. הקסם פג. באחד הסקרים היא זוכה לתמיכה נמוכה במיוחד, 28 אחוזים בלבד. אי־הצלחתה בטיפול בבעיית ההגירה, כפי שהטיל עליה הנשיא ביידן, היא הגורם לאי־שביעות רצון מתפקודה. לאור ממצאים אלה, המשתקפים בסקרי דעת הקהל, ספק אם יעז הנשיא ביידן להחליט על מבצע להריסת מתקני הגרעין באיראן. נושאים פנים־אמריקניים, בעיני הבית הלבן והציבור, הם בעלי העדיפות לטיפול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר