תאונת דרכים קטלנית בכביש 4, ליד טירת הכרמל | צילום: מישל דוט קום

עדיין, יותר קורבנות בכבישים

שנת 2023 היתה מסתיימת עם לפחות 16 הרוגים נוספים - אם לא המלחמה וסגירת הכבישים בדרום • אנחנו בדרך ל־450 הרוגים בשנה רגילה

"יותר קורבנות בכבישים מאשר במערכות ישראל" - הביטוי שקבע לפני שנים ד"ר משה בקר, ממומחי התחבורה בישראל, נכון למרבה הצער גם אחרי 7 באוקטובר ובזמן מלחמת חרבות ברזל.

במילים אלה פתח ח"כ מיקי לוי את דבריו בדיון בוועדה לביקורת המדינה, בעקבות הדוח החריף במיוחד של מבקר המדינה בנושא הבטיחות בדרכים. בקר נכח בדיון, ויו"ר הוועדה לוי סיפר שהיה מתלמידיו. יו"ר הרלב"ד, ניצב בדימוס יורם הלוי, הופיע בדיון בזמן 30 ימי האבל על בנו, ייטב לב הלוי ז"ל.

את התקציב הזה ניתן להסיט לפתרונות חירום טקטיים וזולים (אפילו ארעיים) ברוח "חזון אפס", שיכולים להציל חיי אדם: מחסומים ניידים (מפלסטיק מלא במים) להפרדה בין נתיבים, אדניות עם פרחים להצרת מעברי חציה, פסי האטה ועוד

את הנתונים בדוח אנו מכירים מקרוב, וכבר יותר מעשר שנים אנחנו מנגישים ומנתחים אותם. זועקים כמי שאיבדו את היקרים לנו בתאונות בדרכים, מקדמים את "חזון אפס" השבדי:

כ־33 אלף הרוגים מאז הקמת המדינה, 193 מאז תחילת השנה. עלייה של 23% במספר התאונות הקטלניות אף על פי שהכבישים בצפון ובדרום לא בשימוש. השנה הגרועה ביותר ב־20 השנים האחרונות. מקום אחד לפני האחרון מבין מדינות ה־OECD בהפחתת מספר ההרוגים (עלייה של 16% לעומת ממוצע ירידה של 22% ב־27 מדינות).

רק בינואר האחרון הצגנו בוועדה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, גרף שמציג את המשוואה הפשוטה: פחות כסף = יותר הרוגים. והנה - בדיון התברר שלא רק אנחנו מכירים את הנתונים ואת המציאות. לראשונה, ובאופן ראוי להערכה, יו"ר הרלב"ד אמר: "אין סיבה לקיום שלנו במתכונת הזאת. אין כלים, אין סמכויות". הוא אף הוסיף שכך נגיע ל־450 הרוגים בסוף השנה. ההערכה שעשינו אף הראתה כי שנת 2023 היתה מסתיימת עם לפחות 16 הרוגים נוספים, אם לא המלחמה וסגירת הכבישים בדרום הארץ.

את הרלב"ד אפשר לתקן ולתקצב כראוי, ולתת לה את הסמכויות שיהפכו אותה לגוף שמצד אחד משרד התחבורה והרשויות מפחדים ממנו - ומהצד השני הוא מתמרץ את כל מי שפועלים כראוי. גוף שיש לו אחריות ויעדים.

עד אז, ראוי שהרשות תפסיק את הקמפיינים ואת יחסי הציבור שלה, שגורמים נזק כפול: הראשון - הם מאשימים את משתמשי הדרך בתאונות ומפחיתים מהביקורת הציבורית כלפי מקבלי ההחלטות, והשני - הם יוצרים את הרושם המוטעה שלפיו יש רשות שדואגת לבטיחות בדרכים.

אין מי שחושבים שזה רעיון טוב לסמס בזמן נהיגה או לעבור את המהירות המותרת, אין מי שרוצים להידרס במעבר חציה, או מי שרוצים להישפט על דריסה - עם קמפיין ובלי קמפיין. את התקציב הזה ניתן להסיט לפתרונות חירום טקטיים וזולים (אפילו ארעיים) ברוח "חזון אפס", שיכולים להציל חיי אדם: מחסומים ניידים (מפלסטיק מלא במים) להפרדה בין נתיבים, אדניות עם פרחים להצרת מעברי חציה, פסי האטה ועוד.

הרלב"ד יכולה להיאבק למען הגברת האכיפה ולסייע לרשויות למצות תקציבים לשיפור הבטיחות. בקרב המאסף מול ההערכה של 450 הרוגים בסוף השנה, גם צעדים שימנעו הרוג אחד הם תחילת התיקון.

הכותבים מובילים את פרויקט ANYWAY מבית "נתון לשינוי", לקידום שיח מבוסס נתונים ולהפחתת תאונות הדרכים, ברוח "חזון אפס"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו