ב"סושיאל" אין תקווה

המרצחים ב-7 באוקטובר תיעדו את הזוועות במכשירים הסלולריים ואף שידרו את הדברים ב"לייב" • הנאצים ניסו להסתיר את פשעיהם – אלה החליטו לצרוב את התודעה של כולנו

מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

גם במלחמת העולם השנייה, כל מי שהיה צריך לדעת מה קורה - ידע.

ביוני 1940 קיבל האפיפיור דיווח על הנעשה ליהודי פולין, בפברואר 1942 קיבל משרד החוץ הבריטי דיווח על ניסיון ראשון להמית יהודים בגז. ארבעה חודשים לאחר מכן הידיעות הגיעו ל־BBC. עוד ב־1942 הפולנים העבירו עדויות על הקמת מחנה ההשמדה בלז'ץ, ה"טיימס" פרסם ידיעות על גירוש יהודי צרפת, סלובניה והולנד, ודוח רשמי של הממשלה הפולנית הגולה הכריז שהשמדת יהודים מתבצעת על אדמתם.

מי שרצה לדעת מהו גורל מיליוני היהודים באירופה, יכול היה לדעת - אבל כולם בחרו לא לדעת! מסמך של הצלב האדום מ־1944 כותב, שאין באפשרותו לחקור וכי אין עדויות. באמת?! האם חלמנו, בלז'ץ, סוביבור, טרבלינקה, מיידנק ואושוויץ־בירקנאו היו בממד אחר?!

אמצעי התקשורת באותן שנים ידעו ואפשרו את ההתעלמות הזו.

אחת הסיבות לכך שרבים בטוחים ש"שואה" לא יכולה לחזור בימינו היא אמצעי התקשורת והרשתות החברתיות. בעולם שבו כל אחד נושא בכיסו מצלמה, ולכל אחד יש היכולת להפיץ סרטונים בכמה שניות לצידו השני של העולם, נדמה שכולנו הפכנו "סוכני ידיעות". לכן אי ידיעה או ההכחשה אינם מתקבלים עוד, כי התופעה התעצמה.

מי שחשב שבשנת 2024 לא יהיה אפשר להסתיר פשעים מן העולם, מגלה מדי יום ברשתות החברתיות כי האמת נדחקת הצידה. הרשתות יוצרות עבור המשתמשים את המציאות שהם רוצים לראות, ומסייעות לתהליכי חבירה בין גורמים קיצוניים. אם בעבר הדברים היו נעשים במחתרת, הרי שהיום האפליקציות מסייעות לגורמים אלו לחבור זה לזה ללא הפרעה או מיסוך.

האנטישמיות של היום נמצאת בשיאים הדומים לאלו של שנות ה־30 של המאה שעברה באירופה, אולם להבדיל משנות ה־30, כיום קל יותר ללבות את השנאה הזאת, והיא מתפשטת מהר יותר. היום ישנה טכנולוגיה היודעת להכשיר או להרעיל לבבות בזמן קצר, ולהפיץ את הדברים לכל עבר במהירות שיא.

אסור לטעות, ההתפרעויות וההפגנות באוניברסיטאות ברחבי העולם המכוונות כנגד ישראל אינן הפגנות פרו־חמאסיות, ולא מוצגת בהן ביקורת לגיטימית על מדינת ישראל. זו אנטישמיות, שברגע האמת יצאה והראתה לעולם את פרצופם האמיתי של כל "יפי הנפש", ולכן חובת כל אחד ואחת מאיתנו, כאזרחי מדינת ישראל, להילחם בה.

מי שחשב שבשנת 2024 לא יהיה אפשר להסתיר פשעים מן העולם, מגלה מדי יום ברשתות החברתיות כי האמת נדחקת הצידה. הרשתות יוצרות עבור המשתמשים את המציאות שהם רוצים לראות

לקחי השואה מתחזקים שבעתיים אחרי 7 באוקטובר. כאשר המרצחים תיעדו את המקרים המחרידים שביצעו באמצעות המכשירים הסלולריים, ואף שידרו את הדברים ב"לייב". הנאצים ניסו להסתיר את פשעיהם - אלה החליטו לצרוב את התודעה של כולנו. 

אסור להחריש ואסור לאפשר לשום פרשנות לשנות או להכחיש, לסדר את העובדות או לטייח, וחייבים להוציא לאור, לספר ולהנגיש את העדויות, כי בלקחי העבר טמונים ניצני העתיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר