פרופ' אסא כשר | צילום: משה שי

טבעת עכורה? טבעת הגנה!

אסא כשר מהווה רק דוגמה בכירה לשיח המכליל, הרעיל והעכור שבקצות המחנה הפוליטי שלו, נגד המתנחלים והדתיים הלאומיים • צריך לומר שיישובי המתנחלים מהווים את טבעת ההגנה של המדינה

פרופ' אסא כשר הוא הוגה מקורי במיוחד. קשה היום למצוא דימויים מקוריים, לאחר עשרות שנים ואלפי דימויים. כבר שנים רבות סוכני שנאה, שרבים מהם נמצאים במוקדי השפעה, מייצרים, מפתחים ומפיצים עולם שלם של דימויים על המתנחלים ו/או על הדתיים הלאומיים. והנה, כשחשבנו שעולם הדימויים כבר מיצה את עצמו - הגיע הדימוי המקורי וחסר התקדים מעולם המרקים והכופתאות.

בהגותו של כשר, המתנחלים הם "הטבעת העכורה", ובגרסה המוקדמת של המתכון - "הטבעת הרעילה" שבמרק (כפי שפרסם ישי פרידמן בערוץ 14). לעומתם, אחים לנשק הם "הכופתאות".

זו אינה הפעם הראשונה והיחידה - אמירות דומות מאותו מטבח השנאה הלא־כשר נשמעו כבר בתקופת המאבק על הרפורמה המשפטית. אסא כשר מהווה רק דוגמה בכירה לשיח המכליל, הרעיל והעכור שבקצות המחנה הפוליטי שלו, נגד המתנחלים והדתיים הלאומיים. בשעת השמעת הדברים, מראייניו לא חשבו להעיר לו על כך.

מתנחלים מאותה טבעת הצלה והגנה מיהרו ב־7 באוקטובר לצד אחרים לטבעת עוטף עזה, כדי להילחם ברוצחים הברבריים. במהלך התמרון הם המשיכו ליפול בקרב בהיקפים גבוהים בהרבה משיעורם הקטן יחסית באוכלוסייה, והדברים ידועים.

לאחר מכן התברר, גם לרבים שבעבר לא היו מאוהדי המתנחלים, עד כמה יישובי המתנחלים מהווים את טבעת ההגנה של המדינה. לפני חצי שנה, למרבה הזוועה, למדנו מה עלול לקרות משילוב של היעדר צבא ערוך ומוכן עם מתיישבים שמתגוררים בקרבה רבה ליישובים רצחניים שנמצאים סביבנו ובינינו.

בואו ניזכר מה התגלה בחודשים האחרונים. לאו דווקא בג'נין, הרחוקה יחסית מיישובים יהודיים, אלא בטולכרם ובנור א־שמס, שקרובים לבת חפר, ליד חנה ולניצני עוז הרבה יותר משעזה קרובה לשדרות ולבארי. זוכרים את כביש הדמים 232, שעליו יושבים כפר עזה, בארי ורעים? כמה שהוא קרוב לגבול הרצועה - כביש 6 קרוב יותר לטולכרם. רק עתה גברה המודעות הציבורית לכך, מה שניכר בהפגנות של תושבי כפר יונה.

לפני חצי שנה, למרבה הזוועה, למדנו מה עלול לקרות משילוב של היעדר צבא ערוך ומוכן עם מתיישבים שמתגוררים בקרבה רבה ליישובים רצחניים שנמצאים סביבנו ובינינו

מה קורה במקומות שבהם הגלישה לעמק חפר היא מרחק ריצה קלה של כמה דקות, בלי צורך בטנדרים ובאופנועים? מאז 7 באוקטובר הפעיל שם צה"ל מבצעים חטיבתיים. מאות מחבלים חוסלו, אלפים נעצרו, אך צה"ל מוסיף להיתקל במטענים ובירי בלתי נגמר, המעיד על תחמושת כמעט ללא הגבלה. המרשתת מלאה כינוסי מחבלים, שבהם עשרות ומאות חמושים מסתובבים ללא פחד באותם הרחובות.

דמיינו את הפוטנציאל הזה ללא הפעילות של חצי השנה האחרונה, וללא טבעת ההגנה של יישובי המתנחלים. הוסיפו לכך את תפיסות ההכלה ואת ההסתמכות על מנגנוני הביטחון של הרש"פ, שמהם יוצאים רבים מהמחבלים - והרי לכם מתכונת 7 באוקטובר בעמק חפר ובשרון.

לקראת פסח, חג הגאולה, נקווה להיגאל גם מהטבעות העכורות באמת שבתוכנו, ונאחל לכולם ליל סדר עם מרק צלול וכשר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו