גלנט ונסראללה. חילופי איומים | צילום: רשתות ערביות

נסראללה יקבע את עתידנו?

מלחמה יזומה בצפון תיתקל בביקורת מעבר לים, ולבסוף בתמיכה מוחלטת • ביידן מבין את מאזן הכוחות האזורי, ומחויב למאבק בציר השיעי שמובילה איראן

המציאות הישראלית נכתבת מחדש בימים אלה. לאופן שבו נפעל בחזית הצפונית יהיו השלכות היסטוריות וגיאו־פוליטיות, שיגדירו את הדנ"א של מדינת ישראל ביחס למזרח התיכון כולו.

בשבועות האחרונים נשמעים דיבורים על "ניצחון מוחלט". ראוי להזכיר כי הניצחון האחרון שיכול לענות להגדרה הזו הושג לפני כמעט 60 שנה, במלחמת ששת הימים. מה הפך אותו להישג צבאי שעדיין נלמד בבתי ספר לפיקוד ובמכללות צבאיות ברחבי העולם? אין ויכוח: ההחלטה האמיצה לצאת למבצע "מוקד" - מתקפת הפתע היזומה של חיל האוויר, שהשמידה כ־70 אחוז ממטוסי הקרב של מצרים, סוריה וירדן כבר ביממה הראשונה למלחמה.

אבל המנהיגות הנוכחית, לצערנו, מתקשה לקבל החלטות אמיצות וכבדות משקל, ובדיוק כזו היא ההחלטה באשר לאופי הפעולה מול חיזבאללה בצפון. מלחמת לבנון השלישית חייבת להתנהל באופן יזום, מהיר, עוצמתי וקטלני. גורם ההפתעה צריך להיות גיים צ'יינג'ר, שלא יותיר סימני שאלה באשר ליכולותיה ולכוונותיה של ישראל מול אויביה.

מבצע "מוקד 2024" מחייב מתקפת פתע חסרת תקדים נגד התשתיות של לבנון. המהלומה חייבת להיות כזו שלא רק תפתיע באופן מוחלט את הצד השני, אלא גם תוביל להשמדה ולהשבתה של המערכות האזרחיות והצבאיות של חיזבאללה, לצד התקפה אינטנסיבית לאורך הגבול עם פצצות עומק כדי לחשוף את המנהרות ולסכל כל אפשרות של חדירה. כבר ברור: זה או אנחנו או הם. אין צד שני רציונלי שניתן להגיע איתו להסכמות או להידברות (ההפרה המתמשכת של סעיף 1701 ממחישה זאת היטב).

חמש נקודות מחדדות את הצורך בצעד יזום, התקפי ואסטרטגי:

1. אם לא ניזום, נחטוף בדיוק באותה הדרך: בכל תרחיש, הנזק שייגרם הן בלבנון והן בישראל יהיה עצום, אבל לשאלה מי תוקף ראשון יש משמעות דרמטית שמייצרת יתרון אדיר.

2. הצפון כבר במלחמה מאז 8 באוקטובר: 100 אלף תושבים הפכו לפליטים בארצם, יישובים ובסיסים מותקפים מדי יום, ההגדרה של "לחימה בחתימה נמוכה" כבר לא רלוונטית.

3. הנזק בלתי נתפס: הפגיעה בכלכלה מתקרבת לממדים חסרי תקדים, שגרת החיים בצפון לא קיימת, וההבנה שלפיה "במוקדם או במאוחר לא תהיה ברירה אלא לעלות מדרגה" הופכת מגוחכת וחסרת תוחלת.

4. היחסים עם ארה"ב: "ביידן לא מאפשר לנו לתקוף", "אנחנו זקוקים לעוד חימושים". סיבות ותירוצים תמיד יהיו, אבל מנהיגות אמיצה לא מחפשת תירוצים ומכריעה לפי צרכיה. כמי שגדל והתחנך בארה"ב, אני אומר באופן ברור: האמריקנים מכבדים מנהיגות אמיצה ועמידה על עקרונות ברזל. יציאה יזומה למלחמה בצפון, גם אם תיתקל בביקורת מעבר לים, תתקבל בסופו של דבר בתמיכה מוחלטת, שכן הנשיא ביידן מבין היטב את מאזן הכוחות האזורי, ומחויב למאבק בציר השיעי שמובילה איראן.

5. מסר בלתי מתפשר לאיראנים: איראן היא ראש הנחש, והיא ממשיכה להתקרב לפצצה גרעינית בחסות המלחמה - ולכן השמדתו של הפרוקסי המשמעותי והעוצמתי ביותר שלה היא אינטרס אמריקני מובהק. ארה"ב נכנסה לשנת בחירות, ולכן יש פער עצום בין ההצהרות הפומביות לבין המעשים, וישראל חייבת להתעקש על ריבונותה בכל מחיר.

היחסים עם ארה"ב: "ביידן לא מאפשר לנו לתקוף", "אנחנו זקוקים לעוד חימושים". סיבות ותירוצים תמיד יהיו, אבל מנהיגות אמיצה לא מחפשת תירוצים ומכריעה לפי צרכיה

הציבור הישראלי ברובו מבין שמלחמה כוללת בצפון טומנת בחובה מחירים כבדים לעורף, אבל עם זאת, ההבנה שיוזמה שלנו תמזער את היקף הנזק היא ברורה לחלוטין. לא ייתכן שבמשך יותר מחמישה חודשים, מדינת ישראל תפקיר חבל ארץ שלם מתוך שיקולי הססנות ופחדנות. התקפה ישראלית היא מחויבת המציאות, והמסר שהיא תשדר לאויבינו עולה על כל שיקול פוליטי כזה או אחר. אזרחי ישראל, התעוררו - עכשיו תורם של מקבלי ההחלטות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו