אמא מיכאלי, תתנצלי

זכותה של מיכאלי לשנות את דעתה על הליך פונדקאות ולהפוך למשפחה של שני הורים ושני ילדים במרכז ת"א • מותר לה גם להתנצל • מי שבעיקר נפגעו ממנה הם זוגות גברים חד־מיניים

ליאור שליין ומרב מיכאלי, צילום: מארק ישראל סלם

מזל טוב ליו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ולבן זוגה ליאור שליין, שהודיעו ברשתות החברתיות על הרחבת משפחתם - כעת הם הורים לשני פעוטות מתוקים, אורי ואלון.

על פי הפרסומים, שני ילדיהם של מיכאלי ושליין נולדו באמצעות הליך פונדקאות בארה"ב.

ראשית, יש לברך כמובן את מיכאלי על הרחבת המשפחה, ולאחל לה שתזכה לנחת מהילדים. יחד עם זאת, זוהי הזדמנות נוספת להפציר במיכאלי להרחיב לגבי השינוי בתפיסת ההורות שלה, כמו גם להתנצל באופן שאינו מתחמק או נתון לפרשנות בפני מי שנפגעו מאמירותיה הקשות בעבר כנגד משפחות גרעיניות (כלומר, זוג הורים והורה יחיד וילדיהם החיים יחד איתם), כמו גם מאמירותיה הלא פחות קשות כנגד ההיעזרות באימהות פונדקאיות.

תזכורת לאמירותיה של מיכאלי מהעבר: בראיון לטלוויזיה האוסטרלית אמרה מיכאלי ש"המשפחה הגרעינית כפי שאנחנו מכירים אותה היא המקום הכי פחות בטוח לילדים", וגם "המשפחה הגרעינית היא המקום שבו המשמורת שיש להורים על ילדיהם בתוך המבנה של הנישואים, שעדיין מעניק שליטה מלאה לגברים על הילדים ולעיתים קרובות גם על נשותיהם, הוא חלק מהכאב המתמשך בקרב ילדים".

בראיון אחר אמרה מיכאלי על פונדקאות: "לא בכדי חברות הפונדקאות הגדולות הן בכל מיני מקומות נחשלים בעולם שבהם הנשים מוחלשות באופן דרמטי. גם במדינת ישראל מי שעושה פונדקאות זקוקה מאוד לכסף, והתמורה שנשים מקבלות עבור פונדקאות היא לדעתי ממש לא בפרופורציה למחיר שהן משלמות בגוף ובנפש על התהליך הזה", והוסיפה "אני חושבת שמי שלא יכולה ללדת ונורא רוצה ילדים וילדות, הדבר ההגיוני לעשות הוא לאמץ ולא פונדקאות".

בראיונות שהעניקה מיכאלי מאז הולדת ילדה הראשון, היא הביעה הסתייגות מסוימת מהדברים שאמרה בעבר. היא תלתה את השינוי בתמורות בעולם הפונדקאות, ובעיקר נתלתה ברצון של שליין בילדים ("לא סוד שיש לי קושי עם הפורמט, אבל התפתחה פונדקאות אתית, לא נצלנית. החלטתי ללכת עם אהוב ליבי על הדבר שכל כך רצה").

זכותה של מיכאלי לשנות את דעתה ולהפוך למשפחה מאושרת של שני הורים ושני ילדים במרכז תל אביב. מותר לה כמובן גם לשנות את דעתה בנוגע לפונדקאות ולהשתמש בעובדה שמצבה הכלכלי מאפשר לה לעבור את התהליך במדינת עולם ראשון.

אבל מיכאלי היא לא רק אם ובת זוג, אלא גם אשת ציבור, וככזו, מצופה ממנה לחזור באופן חד־משמעי מאמירותיה בעבר וגם לעשות את מה שפוליטיקאים שונאים לעשות, להתנצל בפני מי שדבריה פגעו בו - בין שמדובר במשפחות גרעיניות לסוגיהן, ובין שמדובר במי שנעזרו בשירותי פונדקאות.

מי שבעיקר נפגעו מדבריה של מיכאלי בעבר, ופה ייתכן שטמון גם רווח פוליטי לשרה לשעבר, הם זוגות חד־מיניים של גברים, שהליך פונדקאות בחו"ל הוא עדיין הדרך הכמעט יחידה שלהם להפוך להורים. התנצלות כנה, אמיתית ומהלב של מיכאלי עשויה להוסיף לה כמה קולות יקרים, שעל פי הסקרים האחרונים, נראה שממש נדרשים לה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר