מי אתם, מפקדי המשטרה?

השר לביטחון לאומי והמפכ"ל אחראים להצטברות המפקדים הבכירים ביותר של המשטרה שכשלו וטעו, וביחד היו אחראים לכמה כישלונות • אלו אמורים להתמודד עם האתגרים הקשים בעתיד הקרוב

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. צוות מיוחד לטיפול בהסתות שהקים בן גביר עובד מאחורי הקלעים , צילום: אורן בן חקון

משטרת ישראל לא זוכה בשנים האחרונות לציונים טובים. לא בציבור, ולעיתים קרובות גם לא מבית המשפט. מיהם קציני המשטרה הבכירים, האחראים לשיפור ציוניה?

קובי שבתאי מונה למפכ"ל, אף שתפקיד הניצב היחיד שבו כיהן לפני מינויו היה מפקד מג"ב.

אירועי "שומר החומות" חשפו כי הימ"חים של מג"ב היו ריקים, חסרו נשק וציוד לחמש בהם את כל המג"בניקים, ובייחוד את אלו שגויסו למילואים לטיפול באירועים החמורים. מפקד מג"ב אינו מפקד על כוחות מג"ב בשטח - אלו כפופים למפקדי המחוזות והמרחבים. תפקידו העיקרי: הדרכת השוטרים ואימונם, ודאגה לציוד ולתחזוקתו. שבתאי כשל בכך בעת שהיה מפקד מג"ב, זמן קצר לפני שמונה למפכ"ל.

ניצב אבשי פלד, המיועד לתפקיד סגן המפכ"ל, לא שימש בתפקידי ניצב בכירים. הוא מילא תפקיד אחד של ניצב, אולי התפקיד הזוטר ביותר בין הניצבים - ראש אגף הדרכה - ולא תפקיד מבצעי, בוודאי לא תפקיד מפקד מחוז, שנחשב שלב חשוב בדרך לתפקיד הסמפכ"ל. "יתרונו" היחיד הוא בגילו המתקדם יחסית, כך שלא "יאיים" כיורש לשבתאי עוד בתקופת כהונתו.

ניצב אמיר כהן מועמד, לפי הפרסומים, לפקד על מחוז ת"א המסובך והקשה, לאחר ששימש בתפקיד אחד של ניצב - מפקד מג"ב. התפקיד "הכחול" היחיד שלו היה מפקד יחידת נתב"ג, שנחשבת יחידת "שינה" - כמעט אין עבירות פליליות חמורות (למעט הברחות סמים, שהטיפול בהן הוא בדרך כלל ביחידות המרכזיות של המחוזות ולא ביחידת נתב"ג), אין הפרות סדר, והאחראים האמיתיים שם הם אנשי רשות שדות התעופה.

ניצב דורון תורג'מן משמש מפקד מחוז ירושלים. מינויו לממ"ז בירושלים נחשב חריג, אף שניחן באומץ לב. בעבר נהגו למנות לתפקיד קשה זה קצינים שכיהנו בתפקיד ניצב.

ניצב אבי ביטון, מפקד מחוז המרכז, הוא לכאורה אדם ראוי ובעל ניסיון רב. בתקופת שומר החומות - מהומות שהמשטרה נכשלה בטיפולן - שימש ראש אגף המבצעים.

ניצב יורם סופר, מפקד מחוז חוף, שימש קודם ממ"ז דרום, ובכך היה שותף בכיר למחדל הטיפול הכושל בפשיעה החמורה בנגב. בתפקידו הקודם כסגן מפקד מחוז ש"י היה שותף למחדל היעדר האכיפה כלפי פורעים יהודים.

ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז הדרום, שירת שנים רבות בתפקידי פיקוד בדרום. בכך היה שותף בכיר לכישלונות באכיפת החוק נגד הפשיעה באזור זה. במהלך שומר החומות, כשכבר שימש ממ"ז דרום, המחוז בפיקודו לא הצטיין בהתמודדות עם אירועי המבצע מול האלימות ביישובים בדואיים.

ברור שאין אדם שלא טעה או נכשל בעברו, אך השר לביטחון לאומי והמפכ"ל אחראים להצטברות המפקדים הבכירים ביותר של המשטרה שכשלו וטעו, וביחד היו אחראים לכמה כישלונות. אלו אמורים להתמודד עם האתגרים הקשים בעתיד הקרוב. החשבון יוגש לשר לביטחון לאומי, למפכ"ל ולממשלה שמינתה את המפכ"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר