שנה לפרשת ההאזנות: כשהמשטרה משקרת לציבור

סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרה, תנ"צ יואב תלם, הודה ששיקר לציבור אודות מערך הריגול העברייני שהקימה לה המשטרה במסגרתו הותקנו רוגלות בניגוד לחוק • חייבים להביא לפיטוריו המיידיים

סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרה, תת ניצב יואב תלם בבית המשפט, צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

שנה חלפה מאז שלחה משטרת ישראל את תת־ניצב יואב תלם לסיבוב הופעות תקשורתי.

הימים היו ימי החשיפה של תומר גנון מ"כלכליסט", שלפיה המשטרה מפעילה תוכנות ריגול נגד אזרחים, ללא אישור ובניגוד לחוק.

תנ"צ תלם הוא חלומו של כל יחצן: הוא אדם נאה, רהוט, כריזמטי ומעורר אמון, האיש הנכון למשימת הדיפת הטענות המבעיתות בדבר מערך הריגול העברייני שהקימה לה המשטרה.

ואכן - תלם לא אכזב. הוא הכחיש בתקיפות ברדיו, שלל את הטענות בביטול בטלוויזיה והפך לחלון הראווה התקשורתי במבצע ההכחשה הגדול. הצלחתו של תלם היתה מרשימה, ומפקדיו החליטו לשלוח אותו אל הכנסת, שם הרגיע את נבחרי הציבור כי "המשטרה אינה מרגלת אחרי אזרחים".

שנה חלפה, ומאז התברר שהמשטרה בהחלט מרגלת אחר אזרחים, ותנ"צ תלם הוזמן להופיע - הפעם על דוכן העדים במשפט נתניהו, בכובעו כמנהל חקירת תיק 4000.

בבית המשפט נשאל תלם לגבי הרוגלות, ואז התברר שמסע ההכחשות שלו היה שקרי ומכוון.

תלם לא רק הודה כי הותקנו רוגלות בניגוד לחוק, הוא אף הצהיר בבית המשפט: "דיברתי בטלוויזיה על אמצעים טכנולוגיים שלא הבנתי". הוא הודה למעשה ששיקר לציבור באמצעי התקשורת במכוון, וששיקר לנבחרי הציבור בנושא רגיש שנוגע לזכויות האזרח הבסיסיות ביותר - ושהוא כלל לא ידע עליו דבר.

ספק אם יש דמוקרטיה אחת בעולם שבה קצין בכיר שמודה כי שיקר לציבור ולבית הנבחרים בזדון היה נותר בתפקידו דקה אחת נוספת. ספק אם גם היה חומק מהעמדה לדין.

אך החסינות התמוהה שלה זוכה תנ"צ תלם היא רק חצי מהצרה. הסיפור הקטן שבו נשלח לאולפנים כדי לשקר להמונים הוא אפילו לא הדבר החמור ביותר שעלה מעדותו בבית המשפט. תלם הרחיק את עצמו, וטען ללא הרף כי לא ידע על הדברים בזמן אמת. הוא גם הודה שהלחצים והטקטיקות שהופעלו על נחקרים בתיק היו חריגים ביותר - חיפושים פולשניים ומשפילים, מניעת שינה בטיעונים שונים ומשונים, התערבות לא חוקית בייצוג חשודים וחריגה מנהלים, בין היתר.

בין היתר, תלם נכח בישיבה שבה אושר להביא אל חדר החקירות אזרחית חפה מפשע, שלא עלה נגדה חשד מסוג כלשהו, כדי לבצע תרגיל מהסוג שבוצע בניר חפץ. בלי להפר את צו איסור הפרסום, ניתן לספר כי בחקירתה נשאלו שאלות אינטימיות בשעת בוקר מוקדמת, במסגרת תרגיל חקירה שגם במדינות דמוקרטיות נחשב גבולי. בנוגע לליבת התיק, תלם הודה שלא נעשו בדיקות בסיסיות וחיוניות.

גם אם נתניהו הוא קונצרן של שחיתות, שמטה מכרזי ענק עבור טייקונים שגומלים לו בתקשורת אוהדת ומלטפת; וגם אם טבל בשמפניה ורודה בעודו מעשן סיגר מצוללת; הפרטים העולים מחקירת מנהל תיק 4000 חייבים להביא לפיטוריו המיידיים של תנ"צ יואב תלם, ולהעמדה לדין של קצינים ושוטרים נוספים.

אך רשויות החוק בישראל, אלו שהשתילו רוגלות ובלשו שלא כחוק אחר אזרחים, זוכות לחסינות טוטאלית. זו המציאות המרה שאי אפשר לטשטש, גם כששולחים פנים יפות לאולפנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר