השימוש בתוכנות ריגול של NSO: מבקר המדינה יפתח בחקירת התנהלות המשטרה כלפי אזרחים

מתניהו אנגלמן החל בבדיקת השימוש באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה על ידי רשויות החוק • הרשות להגנת הפרטיות פנתה למפכ"ל וביקשה הבהרות • במשטרה דחו את הפרסומים: "לא מאזינים לאזרחים נורמטיביים, האזנות מתבצעות לפי החוק"

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, צילום: דויד כהן/ג׳יני

בעקבות הפרסומים, משרד מבקר המדינה החל לנקוט בצעדים: מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, החל לערוך בשבועות האחרונים ביקורת בנושא שימוש גורמי אכיפת החוק, ובפרט משטרת ישראל, באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה. במסגרת הביקורת ייבדק גם השימוש לכאורה של המשטרה בתוכנות שונות כדי לחדור לטלפונים ניידים של אזרחים, כדוגמת תוכנת NSO. כזכור, במשטרה הכחישו היום (שלישי) את הפרסומים, שלפיהם נעשה שימוש בתוכנת הריגול "פגסוס" כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים ומפגינים ללא צו או בקרה. 

ממשרד מבקר המדינה נמסר: "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות. האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע. אשר על כן החליט מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, לכלול בתוכנית העבודה המשרדית שגובשה זה מכבר את נושא שימוש גורמי אכיפת החוק באמצעים טכנולוגיים לצורכי אכיפה".

משרדי NSO

ברשות להגנת הפרטיות דורשים הבהרות מהמפכ"ל

גם בהרשות להגנת הפרטיות עקבו אחרי הפרסומים בדאגה, ונמסר: "נוכח הפרסומים, כי משטרת ישראל עושה לכאורה שימוש בתוכנת 'פגסוס' לשם מעקב אחר אזרחי ישראל, פנה ראש הרשות להגנת הפרטיות, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, למפכ"ל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים.

"הרשות מדגישה, כי ככל שהמשטרה עושה שימוש בתוכנת 'פגסוס' לשם ביצוע מעקב אחר אזרחים ישראליים, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב. מבלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי, מציינת הרשות, כי שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה, הינו מנגנון אשר בהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה. במסגרת הפניה, נתבקשה פגישה דחופה עם מפכ"ל המשטרה ובמקביל קבלת התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות בנושא"

"הכל נעשה על פי החוק"

גורמים בכירים במשטרה הכחישו את הטענות, ואמרו כי "ככל שיש חומר שיש בו כדי להצביע על האזנות סתר שלא בוצעו על פי חוק, שיעבירו לנו". עוד מבהירים במשטרה כי חטיבת הסייבר הוקמה לאור הצורך להילחם בפשיעה החמורה בעידן הדיגיטלי, כדי למנוע רציחות פיצוצי רכבים שחיתות ציבורית ועוד. אך ורק בהתאם חוק. נוסף לכך, במשטרה הבהירו כי בכל מה שקשור להאזנות סתר "אנחנו פועלים תחת בקרה פנימית החל מהוצאת צו, היישום שלו, דרך מתן דיווח למפכ"ל וכל זה בדיווח מסודר לכנסת ולוועדת חוק ומשפט".

במשטרה דחו את הפרסום לפיו הם מאזינים גם לאזרח הנורמטיבי. "אנחנו לא מפעילים כלים של האזנות נגד מפגינים. הפגנה היא זכות. אנחנו מפעילים כלים רק נגד פשע. הפעילות אינה נגד האזרח הנורמטיבי, מדובר בכלים הכי מפוקחים שטרם כניסתם לשרות מקבלים את האישורים המשפטים הרלוונטיים. אי אפשר להתמודד נגד הפשיעה כשאתה חי על כלים של 1948. ולכן אנחנו צריכים טכנולוגיה מתקדמת" הבהירו במשטרה ותקפו את הפרסום. "אין בו חשיפה, הכל נעשה על פי החוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר