עתידות: הבחירות המקומיות יטלטלו את המדינה

הבחירות המוניציפליות הקרובות יהיו משאל עם על עתידה של המדינה, על אופייה ועל הרכבה • אפשר לקבוע כמעט בוודאות שלשיוך המפלגתי תהיה חשיבות רבה בהצבעה • ומה יעשו אריה דרעי ובן גביר?

נתונים מדאיגים מצד הרשויות המקומיות, צילום: גדעון מרקוביץ'

התקשורת והמפגינים ממשיכים להתקוטט על הממשלה שכבר נבחרה והוקמה - ונדמה שאנחנו מפספסים את הסיפור האמיתי של השנה הקרובה.

בעוד פחות משנה, ב־31 באוקטובר, נלך שוב לקלפיות, והפעם כדי לבחור את נציגינו ברשויות המקומיות. הפעם, לראשונה זה עשרות שנים, אלה עומדות להיות בחירות שונות לחלוטין. על סמך מחקרים ושיחות עם אנשי שטח וסוקרים, אפשר לקבוע כמעט בוודאות שלשיוך המפלגתי תהיה חשיבות רבה בהצבעה המקומית. התובנה הזאת כבר קיימת משני צידי המפה הפוליטית - והם נערכים בהתאם.

עבור איתמר בן גביר, יש כאן הזדמנות אדירה לנצל את המומנטום של ההישג בבחירות האחרונות ולפרוץ גם ברמה הארצית, עם מפלגות שיוקמו בערי הצפון והדרום. הוא מקפיד לרדת לשטח, לתת את תחושת הביטחון שכל כך חסרה לתושבים שם ולבנות תאי שטח מקומיים, שיוכלו לרוץ בבחירות בכל אחד מאותם האזורים.

במקרה של אריה דרעי, יש כאן הזדמנות להמשיך לנגוס בליכוד - גם ברמה המוניציפלית, גם עם הקמפיין החברתי וגם על חשבון העוולה שנעשתה לו בבית המשפט. מי כמוהו יודע לבחור את משרדי הממשלה הנכונים ולשלוט על התקציבים הרלוונטיים לשלטון המקומי, וכך לשאוב כוח מסגני ראשי העיר, שהם מנגנון השטח היעיל ביותר של הסיעה.

מהצד השני, נראה כאן את מפלגות השמאל לוקחות אל השטח את "קרב החילונים" שהן מפמפמות, ומגביהות עוד יותר את הלהבות. בכירים בשלטון המקומי מרחבי הארץ חלקו איתי את תוכניתו של לפיד לנצל את זמנו הקצר כראש ממשלה חליפי כדי לחזק את מערך השטח המקומי שלו.

אחד הקרבות הגדולים של הצד השמאלי במפה יהיה על מדינת תל אביב, ושם אני צופה שמות גדולים שיבואו "בשם הצלת הדמוקרטיה והחילוניות", ולא מופרך גם לראות את גדעון סער מתמודד על תפקיד ראש ממשלת החילונים שם. ההפגנות שאנחנו רואים ברחובות רק יתחזקו ויתרחבו, לאורכה ולרוחבה של המדינה. המנהיגים המקומיים זיהו את הטרנד, וארגוני שמאל ועמותות שמאל יזרימו את הכספים שיתדלקו את השטח. עבורם, הבחירות המוניציפליות הן ההזדמנות לבנות את השמאל מחדש.

חודשים מרתקים לפנינו, שבהם המדינה צפויה לעבור טלטלות גדולות. ראשי ערים מכהנים יצטרכו להביא בחשבון את עמדתם הפוליטית ואת ההשלכות שלה על הסיכוי שלהם להיבחר. פעילים מקומיים ואישי ציבור ימצאו הזדמנות פוליטית אדירה לפרוץ. הקואליציה והאופוזיציה ייכנסו לקרב אדיר, מתוך ראייה עתידית שמה שיקרה ב־31 באוקטובר ישליך ישירות על הכיסא שלהם בבחירות הבאות.

ודבר נוסף צפוי לנו, שכמוהו לא נראה כאן מעולם: הבחירות המוניציפליות הקרובות יהיו משאל עם על עתידה של המדינה, על אופייה ועל הרכבה. לא אתפלא אם ערוצי הטלוויזיה יחגגו בערב שידורים מיוחד, שבו יקרינו בחגיגיות את מפת ישראל ויצבעו לאורך הערב את הערים השונות בכחול ובאדום. התהליך הדמוקרטי שמפריד אותנו לשמרנים ולמתירנים יגיע באותו הערב לשיא - וכולנו נדע אם אנחנו אדומים או כחולים. כמה פשוט - ככה מדאיג.

גל בייסברג הוא יועץ אסטרטגי לבכירים ומנהל משברים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר