מי פנוי בתיק העלייה והקליטה?

אנחנו מדינה שמצטיינת בעידוד עלייה, אבל קיבלנו ציון "לא מספיק" בקליטתם של אותם עולים • פוליטיקאי חרוץ וחכם יוכל להכפיל את מספר העולים לישראל ל־100 אלף בשנה

מטוס עולים חדשים שנחת בישראל (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: קוקו

שורדי השואה בני ה־83 ארנולד ואלה בטקין חולצו מחרקיב המופגזת שבאוקראינה, והיו בדרכם לעלות ארצה.

המוני הישראלים שקראו בתקשורת על אודות הצלתם, לא יכלו לא להתרגש מכך שבני הזוג נאלצו להיות פליטים בפעם השנייה בחייהם.

אלא שבניגוד למציאות העולמית בתקופת ילדותם של ארנולד ואלה - כיום העם היהודי חזק עד כדי כך, שיש אוקראינים שהתקשרו לקו החירום של הסוכנות היהודית וניסו את מזלם - אף על פי שאין להם כל קשר ליהדות.

לאחר ששהו במתקן של הסוכנות היהודית בבית מלון בוורשה, עלו ארנולד ואלה לישראל. זה לא מובן מאליו שהיה מי שיחלץ אותם מהתופת: לא היה אף אחד שיילחם למענם בתקופת השואה, כיוון שאז לא היתה מדינה יהודית ריבונית ודמוקרטית שלה מספיק כוח וקשרים ברחבי העולם כדי לסייע לכל יהודי שנמצא בצרה.

הסוכנות היהודית, יחד עם מדינת ישראל, הובילו את מבצע ההצלה והעלייה הגדול ביותר של ישראל מאז שנות ה־90, בשיתוף פעולה מלא עם הממשלה ועם המוסדות הלאומיים.

ב־2022 עד כה עלו לישראל כמעט 55 אלף זכאי חוק השבות מכל רחבי העולם. לצורך השוואה, ב־2019 עלו לישראל 33,247 עולים.

מובן שמשברים גיאו־פוליטיים כמו מלחמת רוסיה־אוקראינה הם גורם הדחיפה של אותם יהודים, אך תפקידה של מדינת ישראל הוא לסייע להם בעת צרה ולקלוט אותם בצורה המיטבית.

אנחנו מדינה שמצטיינת בעידוד עלייה, אבל קיבלנו ציון "לא מספיק" בקליטתם של אותם עולים. פוליטיקאי חרוץ וחכם יוכל להכפיל את מספר העולים לישראל ל־100 אלף בשנה.

לצערי, רבים מיהודי רוסיה ואוקראינה החליטו להגר למדינות אחרות באירופה, במקום לעלות ארצה.

אני לא מוכן לקבל את הגישה האומרת "מי שרוצה לבוא שיבוא, ומי שלא - לא". אנחנו חייבים להיות אטרקטיביים ולספק לאותם פליטים יהודים, ולכל עולה באשר הוא, תנאי מחיה ופרנסה שיאפשרו לו לחיות בישראל בכבוד.

לצערי, כ־10,000 יהודים מאוקראינה החליטו בשנה החולפת להגר לגרמניה ולהצטרף לקהילות היהודיות במדינה, כך על פי ה"ג'רוזלם פוסט".

פחות מ־15 אלף עלו ארצה מאוקראינה מאז פרוץ המלחמה במדינה.

האם זה הגיוני שמדינה שעימה יש לנו היסטוריה כה מורכבת, כמו גרמניה, היא אטרקטיבית יותר עבור יהודי אוקראינה מאשר ישראל?

אנא מכם, חברי הכנסת וראשי המפלגות, דרשו במשא ומתן הקואליציוני את תיק העלייה והקליטה, ואף תקציבים מוגדלים כדי לעשות רפורמה בעולם הקליטה. יש לכם הזדמנות היסטורית להביא לישראל מספר יוצא דופן של עולים, ולהגשים את שכתב זאב ז'בוטינסקי: "אוהב אני את עמי ואת ארץ ישראל: זה ה'אני מאמין' שלי, זו מלאכת חיי, ואין לי צורך עוד בשום דבר בעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר