יאיר גולן נופל לבורות - היסטורית

יאיר גולן טען השבוע שהכינוי "שמאלן" מקטין "קצת כמו לקרוא לכהה עור ניגר בארה"ב" • אם עד כה ניתן היה לפטור את נאום התהליכים שלו בכך שהוא רואה ביהודים נאצים - כעת מתברר שאולי לא ידע על השואה דבר, כפי שאינו יודע חצי דבר על עבדות

ח"כ יאיר גולן, צילום: אורן בן חקון

המועמד לראשות מרצ, סגן השר והאלוף לשעבר יאיר גולן, אם להתנסח בעדינות, אינו האדם הנעים בעולם בכל הנוגע להתבטאויות פומביות.

"תתי אדם", "מחלה ממארת", רמיזה לבדואים ש"יעשו מה שצריך בשטח" ופנינים נוספות הן רק חלק קטן מהלקסיקון הבוטה, המשתלח והדליק שמפיץ גולן כמעט בכל ראיון וברשתות החברתיות. סגן הרמטכ"ל לשעבר נמצא למעשה על מצב פרובוקציה תמידי, בין אם הוא על מדים ובין אם על אזרחי, והוא הולך ומקצין משבוע לשבוע.

גם תיאוריות בעייתיות הנוגעות לימין בכלל, ולחברה הישראלית בפרט, אינן זרות לגולן. הזכורה מכולן היא כמובן זו שבה בעודו עונד דרגת אלוף ובערב יום השואה השווה באופן מעשי בין אזרחי המדינה היהודית לבין אזרחיה הנאצים של גרמניה בשנות ה־30. זאת במהלך נאום "פדגוגי" ואבסורדי שבו סגן מפקד הצבא הטיף מוסר לאזרחיו.

אך השבוע הצליח גולן להתעלות אפילו על הרזומה הפרובוקטיבי העשיר שהוא מחזיק בו, כשניפק את אחת האמירות המופרכות, המנותקות והמתקרבנות שאי־פעם ניפק פוליטיקאי ישראלי.

אמירה כה הזויה שרבים ברשתות החברתיות התקשו להאמין שהיא לא זיוף:

"עצם הביטוי שמאלן הוא ביטוי מקטין... זה קצת כמו לקרוא לכהה עור ניגר בארה"ב. זה דבר שנועד להשפיל ולרמוס, צריך להילחם בזה, לכן אני חושב שאני צריך להוביל את מרצ", אמר גולן בראיון ל"זמן ישראל".

בראש של מי שמועמד, לכל הפחות מטעם עצמו, לראשות מפלגה בישראל ישנו קו מקביל בין מילה המייצגת עבדות ודיכוי ברמה הכי גבוהה שניתן להעלות על הדעת לבין הכינוי "שמאלן".

המילה הטעונה "ניגר" בארה"ב למעשה אסורה בשימוש בשל המטען ההיסטורי המזוויע שמתלווה אליה והבושה שהיא נושאת כמילה שבה היו משתמשים נוגשי וסוחרי עבדים. אם גולן היה אומר את הדברים כפוליטיקאי אמריקני, ובוודאי אם היה תולה בה את העילה לבחור בו - היה זה יומו האחרון כפוליטיקאי, והוא היה מוקע על ידי מחנהו שלו.

אך מעבר לחומרת הדברים גם התגלתה הסיבה האמיתית לאמירות ההיסטוריות והסוציולוגיות שיוצאות מפיו של גולן: הוא לוקה בבורות היסטורית יוצאת דופן. רק מוח חסר מטען היסטורי יכול לחשוב שקיים ולו דמיון קלוש בין קוטפי כותנה בכפייה וללא שכר, גזע שסבל התעללות ורדיפה והיה מוגדר כרכוש, לבין אלוף לבן במילואים וקהלו, המתגוררים במדינה חופשית, לרוב בשגשוג ובעושר.

פרטי העבדות בארה"ב לא שמורים רק להיסטוריונים. בידע ההיסטורי המוגבל של סגן אלוף גולן איש שמאל שנעלב מכינוי שנאמר בכיכר הבימה או בטוויטר משול לאדם שחור שנשרף חי באלבמה, או שמשפחתו נרצחה במיסיסיפי.

אם עד כה היה ניתן לפטור את נאום התהליכים בכך שגולן פשוט רואה ביהודים נאצים, כעת מתברר שככל הנראה לא ידע על השואה דבר, כפי שאינו יודע חצי דבר על עבדות, משמעות הכינוי ניגר ושורשיו.

רק בורות יכולה לייצר באופן עקבי אמירות כה מופרכות, לעוות ולהשחית כך את עולם המושגים והכינויים, ולגרום מבוכה לכולנו מכך שגולן כונה אי־פעם סגן רמטכ"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר