האם מצרים בפתחו של אביב חדש? | ישראל היום

האם מצרים בפתחו של אביב חדש?

4,000 מועמדים מתמודדים בימים אלה על 598 מושבים באסיפה הלאומית, שהיא הפרלמנט התחתון במצרים. רוב המועמדים נמנים עם מפלגת "מוסתקבל וטאן", התומכת בנשיא א־סיסי. אין אופוזיציה שמתמודדת. לכאורה, מצב נוח לשלטון; בפועל, בבואה לבעיות מדאיגות.

חסן נפעה, מרצה מפורסם למדעי המדינה באוניברסיטת קהיר, אמר לאחרונה שהפרלמנט המצרי חדל להיות זרוע מחוקקת והוא מיישר קו עם הזרוע המבצעת, או במילים פשוטות: הפרלמנט עושה דברו של הנשיא. יש סימנים מדאיגים נוספים המגיעים מארץ היאור: מצב החירום במדינה מוארך אוטומטית, והוא אוסר הפגנות. באפריל השנה נחקק חוק מאבק בטרור, המרחיב את סיבות המעצרים. בפועל הוא הופעל נגד עיתונאים, אינטלקטואלים, אנשי אקדמיה ומתנגדי משטר. חודש לאחר מכן, במאי, הרחיב הנשיא את סמכויותיו כך שיוכל למנוע כל סוג של התקהלות פרטית או ציבורית.

מפרסומים מחוץ למצרים עולה כי יש במדינה כ־60 אלף עצורים פוליטיים. יותר מ־50 אנשי קונגרס אמריקנים דמוקרטים פנו לנשיא א־סיסי בבקשה לשחררם, ורמזו כי יעריכו מחדש את יחסם למצרים בהתאם לרמת השמירה על זכויות האדם. מאות פרלמנטרים אירופאים העבירו למצרים דרישה דומה. א־סיסי הגיב לדרישות מעין אלה לא פעם בזלזול ואמר למבקריו: "אל תלמדו אותנו מהן זכויות אדם". לא קשה לנחש כיצד בכוונתו להשיב לקריאה הבינלאומית לשחרור האסירים הפוליטיים במצרים. עם זאת, ניצחון דמוקרטי בבחירות לנשיאות ארה"ב עשוי להגביר את הלחץ, בדומה ללחץ שהפעיל הנשיא אובאמה על מובארק. אם לא די בכך, 49 אנשים הוצאו להורג בתוך עשרה ימים. 

שליטת זרועות הביטחון בקהיר הדוקה ביותר, בוודאי ביחס לערים אחרות במדינה. מול מיעוט ההפגנות בבירה, נרשמת עלייה בהיקף המחאות בפריפריה. כולן דורשות את סילוקו של א־סיסי. הרשתות החברתיות הצטרפו לקולות ודורשות תקשורת חופשית והגנה על זכויות אדם ואזרח. רבים מטילים ספק בנתונים הרשמיים שמספק הממשל לגבי השיפור במצב הכלכלי. מנכ"ל המרכז לזכויות הפרט, ג'אסר עבדל ראזק, טוען כי האינדיקטורים הכלכליים הרשמיים לא תואמים את חיי היום־יום.

הציבור המצרי חלם על פתיחות ושקיפות אחרי הפלתו של מובארק, שנתפס כרודן. יש הטוענים שהמשטר כיום אף קשוח יותר מקודמיו. האחים המוסלמים גולים ונרדפים, אין אופוזיציה, שינוי בחוק מאפשר לא־סיסי לכהן כנשיא עד 2030, והחוקים מאפשרים לשלוט באמצעים דרקוניים, לרבות מעצרים פוליטיים והוצאות להורג. חוסר שביעות הרצון במצרים גובר והולך, והתסיסה היא אתגר לנשיא א־סיסי - וכפי שההיסטוריה הלא־רחוקה מלמדת, עלולה להשליך על האזור כולו. 

יצחק לבנון כיהן כשגריר ישראל במצרים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר