דעה | הסרט "עכביש ברשת": מהו אדם? | ישראל היום

חמישי, ינואר 16, 2020 - 15:30

הסרט "עכביש ברשת": מהו אדם?

השבוע נערכה הקרנת בכורה לסרט הישראלי "עכביש ברשת", בבימוי ערן ריקליס. העלילה עוסקת באברהם אדרת (בן קינגסלי), סוכן מוסד מיתולוגי בערוב הקריירה, המתמסר למשימת ריגול לחשיפת הסיוע של חברה בלגית לפיתוח נשק ביולוגי בסוריה. הוא יוזם המשימה, הוא היחיד שמאמין בנכונותה, ודבקותו בה מעוררת במפקדיו במוסד ספק וחשדנות. במצוקת החשד, מפקד המוסד - המעורב בנקודות צומת בהתפתחות העלילה - מצרף אל אברהם סוכן צעיר, דניאל (איתי טיראן), ושניהם נסחפים להתמודדות בין־אישית מורכבת ורבת תפניות.
אדרת, גיבור הסרט, איש המוסד הוותיק, הוא רב אמן ברכישת והפעלת סוכנים. תחום זה בפעולת ארגוני ביון הוא מהפעולות המורכבות והסבוכות המתבססות על כישורי תבונה ורגישות עילאיים. גם בעידן החדש, ההולך ומתבסס על שימוש מודיעיני גובר בטכנולוגיה עילית, אין תחליף לחיכוך הבין־אישי מתוך מגע וקשר אינטימי בין סוכן מפעיל למופעל. מסתורין רב, תחכום וזריזות באבחון, וניצול מצבים מתפתחים, מעורבים בתהליך יצירת הקשר עם אדם הנלכד ברשת והופך במודע או שלא במודע לסוכן. 
מבלי לייגע, הסרט רצוף בסצנות המבטאות את ביטוייה של מיומנות זו. בהתפתחות העלילה סביב אדרת נשזרים כמה מעגלים רגשיים של יחסי מפעיל ומופעל. הקשר הבסיסי ביניהם מתפתח, לכאורה, ברשת הנטווית על ידי המפעיל, במטרה ללכוד בה את המופעל. אלא שבמעגל הרגשי הסבוך הנרקם בין השניים, הסיפור הופך למורכב. ברגע מסוים גם המפעיל הופך למופעל, עד שלא ברור מי מהשניים מוליך שולל ומי מולך שולל. מי בסופו של דבר הולך שבי אחרי מי. במעגל סבוך זה מתפתחת גם מערכת רגשית רבת מתחים, בזיקת אב־בן, בין הסוכן הוותיק אדרת לבין דניאל, הסוכן הצעיר המלווה אותו. 
 
העוצמות האנושיות המניעות את האדם לאתגרי קיצון. מתוך הסרט
גם המבט אל דפוס ההתנהלות הפיקודית בין ראש המוסד לבין סוכני השטח, מעצים את העלילה. על פניה, ההתנהלות מייצגת שאיפה מוכרת לסדר היררכי ולשליטה בניהול הסיכונים ומיצוי ההזדמנויות. אלא שעצמאותו של אדרת, ביוזמה ואמביציה חתרנית, מובילה את ההתרחשות למקומות המצויים הרחק מעבר ליכולת השליטה והפיקוח המוסדית. עם כל הסיכונים הכרוכים במתחים ארגוניים בלתי פתורים אלה, בהתנהלות על סף אובדן שליטה, טמון סוד עוצמתו של ארגון חשאי דינמי. 
במסגרת הז'אנר של סרט ריגול קלאסי, נוצר סרט עם מבט עומק מיוחד. העלילה מציגה דרמה המתרחשת, על פי טבעה, בסבך המתחים המלווה סוכנים חשאיים בפעולת ריגול. אולם ביד אמן, הסרט מציע אמירה על תופעת האדם כפי שמתגלה ברגעי סכנה. בהתפתחות העלילה, ההתרחשות נטענת בנקודת מבט הומניסטית - בהתבוננות על הדמויות בתשוקותיהן, בחרדותיהן, בנאמנותן ובבגידתן. בדינמיקה מרתקת של התנהלות בין־אישית, בעיקר זו המתנהלת בין אדרת לבין דניאל, נפתח צוהר אל העוצמות האנושיות המניעות בני אנוש לאתגרי קיצון. 
נוסף על העלילה המרתקת ובצמוד להתפתחותה, בעיצוב דמותו של הגיבור כאדם "מזדקן", הסרט מעניק ביטוי חשוב למצוקת האדם עתיר הניסיון, בחרדתו מפני גזר הדין של סיום קריירה. כמפתח פרשני, בהטלת אור על השאלה הקיומית לאן כל זה מוביל, מהדהדות בסרט המילים מתהילים: "אדם להבל דמה, ימיו כצל עובר". 
את הסרט הפיק מיכאל שרפשטיין, ומככבים בו גם מוניקה בלוצ'י ומכרם חורי, עם תסריט מדויק וחסכני של גדעון מרון ועמנואל נקש, בעבודת צילום מופלאה של ריצ'רד ואן אוסטרהוט ומוזיקה מקורית של יונתן ריקליס. מדובר ביצירת מופת מומלצת ביותר
לדעות נוספות של אלוף (מיל') גרשון הכהן