דעה | רוח חדשה באום אל-פחם | ישראל היום

שלישי, נובמבר 12, 2019 - 22:44

רוח חדשה באום אל-פחם

כשראש עיריית אום אל־פחם, ד"ר סמיר מחאמיד, שנבחר לראשות העירייה לפני שנה, החליט למנות מנכ"ל לעירייה, הוא חיפש אדם עם ניסיון, שיכול ליישם את המדיניות שלו ולבצע שינויים מהותיים במבנה הארגוני של העירייה ומוסדותיה. לאחר מיונים וראיונות שנערכו בוועדת האיתור שהוא עצמו מינה, החליט ד"ר מחאמיד ללכת נגד כל המוסכמות, ובחר לתפקיד את עופר תודר, מי שהיה מנכ"ל עיריית אור יהודה ועיריית רמלה.
נציגי האופוזיציה באום אל־פחם, בעיקר אנשי התנועה האסלאמית הצפונית, ששלטו במשך שלושה עשורים בעיר ובעירייה והובסו על ידי ד"ר מחאמיד, לא נשארו אדישים. הם יצאו למאבק נגד מינויו של יהודי לתפקיד, אך נראה שמאבקם אבוד מתחילתו; ראש העיר נחוש להמשיך.
מתנגדי המינוי טוענים כי יש מספיק מועמדים ערבים העונים על דרישות התפקיד, ומוסיפים שתחת מנכ"ל יהודי תיאלץ העירייה לתפקד בעברית, והדבר יפגע במעמד השפה הערבית דווקא במוסד ציבורי ערבי. 
אף שזה כבר מקרה שני של מינוי יהודי לתפקיד מנכ"ל עירייה ערבית (התקדים נעשה בכפר קאסם), באום אל־פחם נושא המינוי משמעות ייחודית. משנת 1992 נשלטת העיר בידי התנועה האסלאמית הצפונית, ושום מפלגה ערבית לא הצליחה להעמיד מועמד שיסכן את מועמדי התנועה. מעיר בעלת נטייה קומוניסטית, הפכה אום אל־פחם למעוז אסלאמיסטי, ובתודעה הישראלית נקשר שמה לפעילות עוינת נגד המדינה. היא ידעה מבצעים משטרתיים קשים ועימותים שבהם נהרגו תושבים מאש כוחות הביטחון. התקיימו בה אירועי מחאה פוליטיים מרכזיים, במיוחד אירוע "אל־אקצא בסכנה" שאליו היו מגיעים עשרות אלפים, ונדיר ששר ישראלי מבקר בתחומה. העיר הזו, כך נראה, מתחילה לשנות את פניה.  
לד"ר סמיר מחאמיד, מנהל בית ספר ומחנך, יש השפעה גדולה בעיר, בעיקר על הדור הצעיר. עד כשנה לפני מועד הבחירות המוניציפליות, היה רחוק מפעילות פוליטית. אולם התמיכה בו כמועמד עצמאי מול מועמד התנועה האסלאמית, סימנה את הרצון לשינוי כיוון בעיר.
הוא פגש וראיין יותר מ־12 מועמדים, כולם ערבים, ולבסוף קיבל החלטה אמיצה ביותר, אולי היסטורית, למנות את עופר תודר למנכ"ל העירייה. המינוי אושר על ידי משרד הפנים, והוא ייכנס לתוקפו בקרוב. אולם המנכ"ל החדש ייכנס לתפקיד שכולו אתגרים וקשיים, ויצטרך להתמודד תחילה עם גירעון של 80 מיליון שקלים ותרבות ארגונית שונה לחלוטין מזו שאליה הורגל בתפקידיו הקודמים בעיריות אור יהודה ורמלה. 
המנכ"ל החדש יכיר ויתמודד עם אחת הערים הערביות הגדולות והעניות, עם 56 אלף תושבים, ושאירועי הירי הפכו לצערנו לחלק משגרת היומיום בה. לפחות שישה מתושביה נרצחו בחודשים האחרונים על רקע סכסוכי עבריינים ומשפחות פשע. הנה נקשרו גורלות יחדיו, ויותר מאי פעם - הצלחתו - הצלחתנו. 
לדעות נוספות של ג'לאל בנא