קשה לדעת אם לצחוק או לבכות מהגילוי המרעיש עליו נתבשרנו ממש לאחרונה: לתוכנית הטלוויזיה "האח הגדול" - תוכנית שמבוססת על מניפולציה, על ניצול של המשתתפים ועל יצר המציצנות של הצופים - יש "קוד אתי".
זה התברר, כידוע לכל קורא עיתונים, בעקבות התרברבותו של כוכב התוכנית, יוסי בובליל, במה שנשמע לכל אוזן כניסיון לאונס קבוצתי. "אנו מקפידים על הקוד האתי ועל כבודם של דיירי הבית", אמרו המפיקים, שודרה מעין התנצלות מובלעת - ואפשר להמשיך לעשות כסף.
"האח הגדול" לא לבד. חישבו רגע על החברות המסחריות שהכי מרגיזות אתכם. האם זו חברת תקשורת? או אולי ספק שידורי טלוויזיה? בנק רציני? חברת ביטוח?
ובכלל, מדוע אתם כועסים עליהן - האם זה מכיוון שהן תמיד טועות לרעתכם ואף פעם לא לטובתכם? האם זה מכיוון שכשמנסים לטלפן אליהן אין עם מי לדבר, ואם מצליחים להגיע למישהו הבעיה אף פעם לא נפתרת-
אם תבדקו, וזו לא משימה מורכבת מדי, תגלו שלכל אחת מהחברות האלה יש "קוד אתי" (ואם אין אז כמובן שיהיה לה בקרוב, כי זהו הטרנד הנכון כיום בעולם העסקים). אם תטרחו תמצאו את הקוד, ובו אוסף של פראזות כמו: "הקוד מבוסס על ערכים כגון יושר, כבוד והוגנות... אנו מחויבים לטובת הקהילה... הקשר העסקי שלנו עם הלקוחות ועם נותני השירותים מבוסס על אמינות ועל יחסי אמון" וכדומה.
קצת לא נעים לי לכתוב נגד קודים אתיים - כמה אנשים שאני מכיר עוסקים בזה מתוך אמונה שלמה שזו הדרך לשפר את ההתנהגות של חברות גדולות. כמה מחבריי אפילו עושים מזה כסף, ובסדנאות ל"הטמעת הקוד האתי" הם דנים עם עובדים ומנהלים ב"דילמות אתיות" מחיי הארגון.
דוגמה לדילמה כזאת, שחוזרת במקומות רבים: פקיד גילה שהחברה חייבת כסף ללקוח בגלל טעות, והלקוח לא יודע על כך. לגלות לו או לא-
התשובה אולי ברורה לכל אדם ישר, אבל לא לארגונים גדולים. שם זו דילמה, כי מול ההגינות האנושית הבסיסית עומדת "טובת הארגון" או "נאמנות לארגון" (מונחים הלקוחים, כמובן, מתוך הקוד ה"אתי"). היו עובדים שסיפרו כי נתקלו במקרה כזה, וכשרצו להחזיר את הכסף ללקוח, המנהל סירב.
לא פחות מגוחך הוא השימוש, שהופך יותר ויותר מקובל, במונח "ערכי הארגון". ראוי שיהיה ברור: לחברה או לארגון לא יכולים להיות ערכים - רק לאנשים יש, והשאלה היא אילו ערכים יש לעומדים בראש הארגון, אם בכלל.
למעשה, זה הרבה יותר פשוט.
כל מה שצריך זה שבכירי הארגון יהיו אנשים שיודעים להבדיל בין טוב לרע, ושיידעו זאת גם בלי לקרוא את "הקוד האתי".
הבעיה העיקרית היא שבמצב הנוכחי כלל לא בטוח שדווקא האנשים האלה יצליחו להגיע לעמדות הבכירות. וכשכך נראית ההנהלה, שום קוד אתי לא יעזור.
הכותב הוא מזכ"ל מועצת העיתונות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו