רשת ג' של קול ישראל הוקמה לפני 40 שנה כתחנת רדיו ציבורית המתמחה במוסיקת פופ עברית ולועזית. במהלך השנים שינתה את ייעודה והפכה להיות "הבית של המוסיקה הישראלית" - ביטוי שמשקף רק באופן חלקי את שני תפקידיה הדרמטיים: לשמר את הזמר העברי ולהנחילו לדורות הבאים, וגם לעצב את הזמר המתהווה ולעודדו.
אין בתרבות העברית המתחדשת עוד נכס משמעותי ונגיש כמו הזמר העברי, אוצר תרבותי ראשון במעלה של ניגונים ומנגינות, המפיחים רוח חיים בשפה העברית במגוון סגנונות, להאזנה ולשירה, ביחד ולבד, ילדים ומבוגרים, דתיים וחילונים, מזרחיים ומערביים. אסופה ענקית של שירים המחברים אותנו לארץ ומאחים את השסעים בחברה הישראלית תוך שמירה על אפיונן של האוכלוסיות והקהילות השונות הנמצאות בדיאלוג מתמיד ביניהן, ומתוודעות זו לזו באמצעות השירים.
בשידור הציבורי בכלל וברשת ג' בפרט אנו פועלים בשירות הזמר העברי כדי לחשוף אותו לכמה שיותר מאזינים המתגלים שוב ושוב כצרכנים נאמנים של מוסיקה ישראלית ישנה וחדשה. אפשר להמשיל את תוכניות הרדיו שלנו לתערוכות של זמר עברי, חלקן מציגות את הקלאסיקה ואחרות כורכות חומר ישן וחדש. התערוכה שלי נקראת "ציפורי שיר", ואני מרגיש בה כמו אוצר במוזיאון השירים שלנו. בכל יום אני עורך תערוכה חדשה על הזמר העברי, אני לומד אותו, מתעניין בתולדותיו, יוזם הפקות, מחבר בין יוצרים לבין אמנים ונרגש כשניתנת לי הזכות להיות נוכח בלידת שירים חדשים או בגילוי מחדש של שירים ישנים, וכל התוכן המרתק הזה (שהוא במידה רבה בבואה של החברה הישראלית) מוצג לראווה במוזיאון המורשת העברית שהוא פתוח, מתחדש, חי ונושם.
המילים העתיקות והנושנות, דוגמת "מוזיאון", "מורשת", "זמר עברי" ואפילו "רדיו", עלולות ליצור דחייה בקרב אלה שחרתו על דגלם את ניתוץ המוסדות המאובקים של ה"אליטות הישנות", ואלה המשתוקקים שלא לכבד את העבר לטובת הווה דל ועתיד שהוא לוט בערפל (יגאל אלון), אבל אף אחד לא באמת רוצה לוותר על שכיות החמדה שהורישו לנו משוררי ישראל, יוצרים ואמנים הראויים להתכנס בהיכל התהילה של הזמר העברי, על כן יהיה זה ראוי להטיל על גוף ציבורי כמו רשת ג' את התפקיד הלאומי לרכז ולהוביל את הקמת מוזיאון הזמר העברי.
אין זה סוד שבימים אלה עומדת רשת ג' על פרשת דרכים ונעשה ניסיון להגדיר את תפקידיה הציבוריים ואת היקף פעילותה. לצד התייעלות מתבקשת, יהיה זה נכון דווקא להשקיע משאבים ניכרים בשימור ובקידום הזמר העברי לרבות הקמת ארכיון ומכון מחקר שיפעלו לשימור הזמר העברי הקלאסי כמו גם לעידוד היצירה העכשווית.
האם זה תפקידה של רשת ג' לעסוק בתחומים שאינם שידור? אני טוען שכן, והניסיון מוכיח שהצלחתן של תחנות רדיו תלויה ביכולתן להוביל תוכן ייחודי ואיכותי גם בפלטפורמות הדיגיטליות.
אסיים בדברי המשורר נתן יונתן: "השירים משיבים לחיים את ניחוח הזמן האבוד של ארץ ואדם... בעולם שהכל בו בן־חלוף, מתרוננת השירה, הופכת מכאובים ליופי ונושאת אותם אל חיק הנצח".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו