בשבוע הבא, ב-13 בנובמבר 2015, תמלא שנה להנחיות רשות התעופה האזרחית (רת"א) במסגרתן הוכרחו חברות התעופה הישראליות שלא לאפשר לטייסים מעל גיל 65 לטוס. ההנחיות הללו, שהן למעשה הפרשנות האישית של רת"א להגדרות לא מחייבות של ארגון התעופה האזרחית הבינלאומי, יצרו מצב בלתי אפשרי במסגרתו עשרות טייסים ישראלים, הטובים והמנוסים בעולם, שהוכשרו בחיל האוויר הישראלי, לחמו במלחמות ישראל והם זמינים וכשירים לטוס, מוצאים עצמם מחוסרי עבודה בגלל החלטה מנהלתית שרירותית. מדוע מה שמתקיים בהצלחה במדינות מתקדמות בעולם, ביניהן קנדה, אוסטרליה, יפן, ניו-זילנד ודרום-אפריקה, שמאפשרות לטייסים בני 65 לטוס בשטחן, לא יכול להתקיים גם אצלנו?
במצב הנוכחי, כל טייס המגיע לגיל 65 מקורקע מטיסה ואינו זכאי לפנסיה למשך שנתיים, שהרי על פי חוק, גיל הפנסיה במדינת ישראל הוא 67. מדובר בפגיעה בוטה בחופש העיסוק. מספר הטייסים המושבתים, כמובן, יילך ויעלה בעשרות מדי שנה. בנוסף, המחסור בטייסים זמינים גורם למחסור חמור בטייסים ולעומס רב על הטייסים הנותרים; אלה נאלצים לעמוד בעומס טיסות רב ולהתייצב לטיסות בהתראה קצרה, מצב העלול לפגוע בבטיחות הנוסעים. כמו כן, נוסעים הרוכשים כרטיס בחברה ישראלית עם טייס ישראלי, מוטסים לעיתים לצערם ולהפתעתם על ידי טייסים ומטוסים זרים.
למצב שנוצר יש השפעה לא רק על ההווה, אלא גם על העתיד. בהיעדר האפשרות לעבוד בארץ, אופק ההעסקה של הטייסים בארץ מצטמצם והם מבינים כי יוכלו לטוס יותר שנים במדינות אחרות. לכן, טייסים כבני 50, מחפשים כבר עתה לטוס, או עוברים בפועל לעבוד במדינות זרות המאפשרות לטוס מעל גיל 65, כדי להבטיח לעצמם אופק תעסוקתי ראוי. כך שדווקא מדינת ישראל, שמתגאה מעל כל במה ברמת בטיחות תעופתית גבוהה ביותר, לא מעט בזכות טייסיה, גורמת הלכה למעשה לטייסים ישראלים לחפש תעסוקה מחוץ לגבולות המדינה. יש המכנים את המצב "בריחת הטייסים", על משקל "בריחת המוחות".
ראוי לציין כי הנושא נדון בבית המשפט העליון, שקבע שדחייה באופן גורף של אפשרות טיסה מעל גיל 65 אינה קבילה ויש לדון בכל מקרה ובכל טייס לגופו. בפועל, למרות ההחלטה, רת"א אינה מאפשרת לטייסים בני 65 לטוס. ההחלטה תמוהה אף יותר, כאשר מבינים כי במערכת הרפואית העולמית אין אף מאמר או מחקר, ולו אחד, המצביע או מוכיח שטייס בריא החוצה את גיל 65 אינו כשיר רפואית לטוס. לעניין זה, מאגר המידע הגדול ביותר בעולם על כשירות טייסים וותיקים מצוי בארץ. כל טייס עובר מערך בדיקות רפואיות ובחינות כשירות למעלה מחמש פעמים בשנה, בכל שנה. גם כל אנשי הרפואה התעופתית הבכירים בישראל טוענים שאין כל בעיה רפואית או תפקודית לטייס כאשר הוא מגיע לגיל 65. מדוע רופא מנתח או נהג רכבת, שבדיוק כמו טייס מחזיקים חיים בידיהם מדי יום, רשאים להמשיך לעבוד – וטייס לא?
לצערנו הרב, אנו עומדים מול סיטואציה בלתי מתקבלת על הדעת בה אנשי רת"א מסרבים לדון בנושא. סוגיה זו משפיעה על כל הטייסים כולם בכל גיל; הן על הטייסים בשנות ה-50 שלהם, המתכננים מעברים בין החברות בארץ ובתהליכי ההכשרה והקידום, והן על הטייסים הנאלצים לתכנן מסלולי חיסכון ופנסיה חדשים נוכח הבור התקציבי הנפער בגיל 65 ללא תעסוקה וללא פנסיה. לכן, אני קורא למנהל רת"א להתיר מיידית לטייסים בני 65 לטוס בטיסות פנימיות בארץ. זה תלוי אך ורק בו וברצונו הטוב. בנוסף, מצב במסגרתו אנשי רת"א לא מוכנים מזה כשנה להידברות מכל סוג שהוא עם הציבור אותו הם משרתים איננה תקינה, ולכן אני קורא להקמת קבוצת עבודה בשיתוף הממשלה, חברות התעופה ואיגוד הטייסים לפתרון הסוגיה על מרכיביה השונים. עדיף לטפל במצב הקיים עוד היום, לפני שהתעופה בארץ תידרדר מחר.
הכותב הוא יו"ר האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו