זה כמה שבועות מתנהל הליך משפטי בבית המשפט הגבוה לצדק נגד בית הספר בית יעקב בעמנואל בחשד שביצע הפרדה בין תלמידות אשכנזיות, אשר הלומדות ב"מגמה החסידית", לבין תלמידות ספרדיות. העותרים טענו כי מדובר באפליה על רקע עדתי, ואילו הורי התלמידים טענו כי מדובר באפליה דתית. ואכן, אין מנהל מוסד חינוכי חרדי שיבוא ויאמר במפורש לתלמידה או להוריה, "את ספרדייה/מזרחית ולכן לא תוכלי ללמוד בבית הספר", אך יש מנהלים שבמילים יפות יסבירו כי אורח החיים החרדי-ספרדי אינו תואם את הרמה הרוחנית האשכנזית הנחשבת, בעיני האשכנזים, לראויה יותר. הסיפור בעמנואל הוא רק סימפטום. מדובר בתופעה רחבה יותר, עמוקה יותר, שלא קשורה רק לבית הספר המסוים בעמנואל אלא למאבק של עשרות ואולי מאות שנים שנוגע לכל המגזר החרדי בכל מקום שהוא בארץ. העליונות האשכנזית על הספרדית נמצאת במגזר החרדי כמעט בכל תחום - בלימודים, בפוליטיקה, בשידוכים וגם בתחום החשוב ביותר - קביעת ההלכה. בשלל הנושאים הללו אפשר למנות דוגמאות מעשיות של התנשאות אשכנזית על הספרדים. כך, לדוגמה, גם בפוליטיקה. לכן מפלגה של חמישה מנדטים בלבד שולטת ביד רמה על אחותה אשר לה 12 מנדטים, וגורמת לכך שבש"ס לא יקדמו הצעות חוק בנושא הגיור. וכך גם מסכלים האשכנזים מהלך של הצטרפות ש"ס להסתדרות הציונית. גם בנושא הרגיש, ואולי החשוב ביותר לעולם החרדי - קביעת ההלכה - נותרה ההגמוניה בידי האשכנזים. מי שבקיא יודע כי מדי פעם "מתקפלים" ענקי פוסקי ההלכה, כמו מנהיגה של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, וכמו הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר, בפני האשכנזים. דוגמאות לא חסר - הרבנים הספרדים תמכו בחוק תרומת האיברים עד להתנגדותו של הרב יוסף שלום אלישיב האשכנזי. לפני כשנה "העז" הרב עובדיה לקבוע גם דרך לימוד וקביעת הלכה לפי פוסק מסוים, וחטף אינסוף מאמרים ארסיים בעיתונות האשכנזית עד שהבהיר את עצמו וכוונתו. דוגמה בולטת נוספת קשורה לכך שהרב עמאר פסק כי ניתן לפנות את הקברים בבית החולים ברזילי אך הוא השתתק על רקע ההתנגדות האשכנזית לפינוי. מכל מקום, הדוגמה המוכרת ביותר לכל חובש כיפה שחורה היא תקופת בחינות הקבלה לישיבות המרכזיות - מדי שנה נאבקים עשרות תלמידים והוריהם כדי שבניהם הספרדים יזכו ללמוד בישיבות האשכנזיות, ובהן חברון, פוניבז' או בית מתתיהו. והדברים נכונים גם לגבי ראשי ש"ס בעצמם, ובהם אריה דרעי, אלי ישי, יצחק כהן ובניהם ונכדיהם של הרבנים הספרדים הבכירים ביותר. זהו המצב בעולם החרדי, ולכן במקרה של עמנואל ברור לכולם כי גם אם יימצא פתרון, הוא לא יהיה טמון בהחלטה על לימודים במגמה מעורבת לתלמידות ספרדיות ואשכנזיות. ההורים כבר הודיעו שדבר שכזה לא בא בחשבון. הקרע בין האשכנזים לספרדים בעולם החרדי לא בא לידי ביטוי מדי יום, אבל הוא שם והוא יישאר שם עוד שנים ארוכות. לא מדובר בתופעה של השנה האחרונה או באירוע מקרי שיחלוף, זוהי דרך חיים. גם עם בג"ץ יפעיל את כל כובד משקלו ויצליח בצורה יצירתית לפתור את הבעיה הנוכחית, הוא לא יוכל לשנות סדרי עולם.
עמנואל
יהודה שלזינגר
הכתב הפוליטי של "ישראל היום". בעבר סיקר את תחום החרדים וכן את אזור תל אביב. הצטרף ל"ישראל היום" עם הקמתו ב-2007. בין כתבותיו הבולטות: הפרסומים הראשונים על אודות טיסת השבת, חשיפת פרשת הרב ברלנד, תחקיר על פרשיית אסתי ויינשטיין, מרד האדמו"רים על הקורונה שהביא לביטול אירועים המוניים והצלת חיים של ממש, חשיפת קולו של עמנואל מורנו. כמו כן, זכה לראיין שלושה אנשים מעוררי השראה בשנותיהם האחרונות: אורי אורבך ז"ל, חני וינרוט ז"ל והרב אביחי רונצקי ז"ל. בעל תואר ראשון במשפטים. נולד בבני ברק, נשוי ואב לשלושה.