תגובת הפלשתינים בעזה ובחברון לחטיפה, המלווה בצהלולים ובממתקים, היתה "ברכות ללוחמים האמיצים". המעשה נתפס כמעשה גבורה שנועד להביא לשחרור אסירים פלשתינים, ונראה שבסכסוך הזה אין גבולות ואין קווים אדומים. אבל האם תמיד זה היה כך, או שמדובר בהקצנה של הדור האחרון? האם לפי המקורות האיסלאמיים עצמם מותר לערב ילדים ונערים בלחימה?
בחדית', המסורות המקודשות, הינחה הנביא מוחמד את לוחמיו לפני הקרב הראשון שלהם עם שבט קורייש: "אל תהרגו אישה ולא נער ולא זקן ולא בן יחיד לאמו". בכלל זה המשיכו לדגול הח'ליפים שבאו אחריו. בחדית'ים נוספים אפשר למצוא גם איסור להרוג אנשים שלא קשורים ללחימה, למשל חקלאים או סוחרים, משום שגם במלחמה יש כללים ולמוסלמים היה כבוד, וזאת אינה גבורה להילחם מול יריב לא שקול. אלו הסיפורים שמסופרים על אודות הנביא, ומה מספרים בדורות האחרונים?
חמאס הוא הפלג הפלשתיני של תנועת האחים המוסלמים, אשר מייסדה - המנהיג הנערץ חסן אל־בנא - הטיף בלהט רב לצעירי דורו לסייע למאבק בפלשתין בכל האמצעים שעומדים לרשותם: תרומות כספיות, ארגון כנסים בינלאומיים בעולם הערבי ושליחת לוחמים. הוא היה מקורב למופתי ירושלים, חאג' אמין אל־חוסייני, שאיבתו ליהודים היתה מן המפורסמות. ידיד נוסף שלו היה השייח' עז א־דין אל־קסאם, שכנופיותיו נלחמו ביישוב היהודי. ב־1948 שלח אל־בנא אלפי צעירים מתנועת האחים להילחם בפלשתין. אבל אפילו לו, שהתייחס לפלשתין כאל משימת חייו, היו קווים אדומים. הוא סירב לאשר לנערים מתחת לגיל 18, תלמידי תיכון, לצאת להילחם. לא מערבים במלחמה ילדים.
ההקצנה בעמדות החלה בדורות האחרונים. מייסד תנועת חמאס, השייח' אחמד יאסין, התיר ב־1995 לראשונה לפגוע גם בנשים ובילדים - אף שעל פי ההלכה המוסלמית הם מוגדרים כחפים מפשע - זאת כי לשיטתו הישראלים הורגים גם כן נשים וילדים בשוגג ובמזיד. אבל השייח' יאסין התנגד נחרצות לשליחת נשים, קל וחומר ילדים, לבצע פיגועי התאבדות. מטרת האישה היא להיות עקרת בית ולגדל את הדור הבא ולא לעסוק בלחימה.
המפנה החד חל עם חיסולו של יאסין. מי שנחשב כיום למנהיג הרוחני של חמאס הוא השייח' יוסף אל־קרדאווי היושב בקטאר. כדי להתמודד עם הבעיה הוא טבע מושג חדש ביחס לחברה הישראלית: "מג'תמע עסכרי", חברה צבאית. לפי הגישה החדשה מותר לפגוע ללא הבחנה בציבור הישראלי - זקנים, נשים וילדים - כי כולם שירתו או ישרתו בצבא, ולכן הם כולם בבחינת חיילים. הוא גם שינה את ההגדרה של חובת הג'יהאד בפלשתין מ"כללית" ל"אישית". אם על פי ההלכה המוסלמית הקלאסית חובת המלחמה היא ציבורית למי שעומד בדרישות היציאה לקרב, כיום המלחמה בפלשתין מוגדרת כחובה לכל אחד, גם לנשים ולילדים.
חמאס מרבה להתפאר בסרטוני התעמולה שלו בגבורת לוחמיו אל מול הפחדנות של הציונים. לו היה הנביא מוחמד קם לתחייה, לא בטוח שהיה כל כך מתגאה בלוחמיו הגיבורים.
הכותבת היא מרצה במחלקה ללימודי המזה"ת, אונ' בר־אילן
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו