חוויית הלימוד תעבור שינוי מהותי | ישראל היום

חוויית הלימוד תעבור שינוי מהותי

החלטת שר החינוך על אודות ביטול מרבית בחינות הבגרות היא החלטה שנויה במחלוקת, אולם ביטול חלקי בלבד עלול לגרום נזק. עצם העובדה שרק בחלק מהמקצועות תיוותרנה בחינות הבגרות על כנן היא אמירה באשר לחשיבות המקצועות השונים, אשר תשפיע באופן מכריע על אווירת הלימודים ותקטין עוד יותר את המוטיבציה להשקיע בלימוד המקצועות ה"לא נחשבים". לפיכך החלטה לבטל כליל את בחינות הבגרות היתה יכולה להיות אפקטיבית הרבה יותר, מכיוון שהיתה מאותתת באופן חד־משמעי למערכת החינוך על הצורך להחליף דיסקט.

ואולם גם החלטה על צמצום חלקי של הבחינות מזמנת אתגר עצום לביצוע חריש עמוק במערכת החינוך ועשויה לשמש מנוף לשינוי מהותי בשיטות ההוראה. 

במשך עשרות שנים התמקדנו בהישגים והפכנו את בתיה"ס למכונת האבסה, שתכליתה הכנת התלמידים לבחינות הבגרות ולמידה בעל פה. בהתאם לכך התבססה הלמידה על שינון חומר, תוך כדי התעלמות כמעט מוחלטת מחוויה של למידה משמעותית הבונה ידע אפקטיבי והבנה לטווח ארוך. למידה לקראת המבחן, וליתר דיוק למידה של המבחן, עשויה אולי להניב הישגים טובים במבחנים, אך אינה מעידה כלל ועיקר על הפנמה והבנה. למידה כזו משניאה את ביה"ס על התלמידים ומרחיקה מהם כל רצון ומוטיבציה פנימית ללמוד.

צמצום כמות הבחינות ישחרר מורים במקצועות רבים מאילוצי זמן ומכבלים של הספק ויאפשר להם לעשות את מה שלמדו וחלמו לעשות - לגרום לתלמידים לבנות לעצמם משמעות, ללמוד כדי להבין לעומק ולעורר עניין. למידה משמעותית תעודד את הסקרנות ותהפוך את הלמידה לרלוונטית, תוך כדי חיבור לעולמות התוכן והעניין של התלמידים. רק זו הדרך להגיע לתובנות שהופכות לידע חי ופעיל. 

לשם כך חייבים המורים להפוך את התלמידים לשותפים אקטיביים. אף אחד אינו יכול לשבת שעות מול מורה או מרצה, להקשיב בשקט ולספוג דעת. גם אין צורך בכך. על התלמיד להיות פעיל בכל דרך אפשרית המעוררת מוטיבציה, יצירתיות וסקרנות: לכתוב בעצמו, לתור אחר מקורות ידע, לחקור, להציג. זה יכול להיות באמצעות מטלות אישיות או קבוצתיות, בשילוב כתיבה, כלי יצירה והבעה שאינם מילוליים דוגמת הצגה ומשחק, מיצגים ותערוכות. למידה כזו מתרחשת כיום במינון נמוך בבתי הספר היסודיים, אבל חייבים להגביר את המינון בעיקר בכיתות הגבוהות יותר. תמיד אמרו לנו שאין זמן, צריך להספיק את החומר. והנה, יש הזדמנות לשינוי! 

כל עוד לא נוותר על מבחנים ככלי עיקרי לקידום למידה, לא יחול שום שינוי מהותי. רק שחרור מכבלי המבחן הקובע ייתן סיכוי לפיתוח אקלים שיעודד הוראה אחרת. הוראה שכזו אמנם דורשת מאמץ, גמישות ויצירתיות בקרב המורים, אולם חייבים להאמין במורים ולנצל את הערוץ שנפתח כדי לחולל שינוי אמיתי. 

הכותבת היא נשיאת מכללת סמינר הקיבוצים טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר