קין עדיין חי בינינו | ישראל היום

קין עדיין חי בינינו

השבוע בשעה טובה מתחילים מבראשית. התחלה חדשה יכולה להביא איתה תחושות מנוגדות. יהיו כאלה שיאמרו, "אוף, לקרוא את הסיפור הזה שוב? אנחנו כבר מכירים אותו". אחרים יאמרו לעצמם, "הזדמנות חדשה ללמוד את מה שלא למדנו בעבר. אולי נשים לב לפרטים שנשכחו מאיתנו בפעמים הקודמות. גישה זאת נוקט גם אני: בטור זה אנסה ככל יכולתי לקלוט שוב מטעמה המתוק של התורה ולנסות להעבירו לאחרים.

האמת חייבת להיאמר כי התחלנו את הקריאה מחדש כבר אתמול, בחג שמחת תורה. המסורת הנהוגה בבתי הכנסת בעת סיום הקריאה של ספר "דברים" היא לחבר אליה נושאית את הקריאה בפרק הראשון של ספר "בראשית", ואכן יש לנו בחג שני חתנים: חתן תורה המסיים את הספר וחתן בראשית המתחיל את התורה שוב כמבקשים לומר, אמנם סיימנו את הלימוד בסבב הנוכחי אבל אנו ממהרים להתחיל מחדש כיוון שאנו חושקים בלימוד זה עד מאוד. 

סיפור הבריאה מפגיש אותנו עם ארץ ושמיים, הצומח הראשון ובעלי החיים הראשונים. הסיפור המפורסם ביותר הוא חטא אדם וחוה שאכלו מעץ הדעת. מסורת עתיקה מספרת כי הרוצה להתחקות אחר פירושם של מושגים במחשבה היהודית ייטיב לעשות אם יעיין במקום שבו מופיע הנושא לראשונה במקרא.

אנחנו נבקש לעסוק ברצח הראשון המופיע במקרא. הסיפור מזעזע מאיזו זווית שלא בוחנים אותו. לאדם וחוה שני ילדים, קין הבכור והבל הצעיר. שניהם מבקשים להקריב קורבן לאלוקים. השם נענה למנחת הצעיר ולא מקבל את קורבנו של קין הגדול. הלה כועס מאוד, "ויחר לקין מאוד", ואלוקים מבקש להסביר לו כי הוא יכול לעשות מקצה שיפורים. קין כנראה לא מתרצה ואז מופיע הפסוק הבא, "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו".

על מה הם דיברו כמה רגעים לפני הרצח? הפרשנים העסיקו עצמם רבות בשאלה זו. יש שאמרו שקין החל להקניט את אחיו בדברי מריבה ועל ידי כך גרר אותו למאבק אלים; אחרים ביארו שקין החל לכפור בכל ערכי המוסר הקיימים בעולם באומרו שיש חוסר צדק ואין דין ואין דיין; ויש שטענו כי הסביר לו למה הוא כועס על כך שכאח גדול הוא נדחק החוצה.

ייתכן שהבחירה לא לפרט על מה השניים דיברו אינה מקרית. העובדה שיש כל כך הרבה פירושים מלמדת כי מדובר בכוונת מכוון. המקרא מבקש ללמד באמצעות הסיפור הראשון על הרצח את העיקרון הבא: תמיד יהיו דברים לפני הרצח. היינו, יש עילה לרוצח. הוא אינו עושה זאת סתם. לדידו של הרוצח יש אפילו הצדקה למעשה. הוא יכול לבוא מקנאה או משנאה, או מסתם כעס על אלוקים או על החברה. ובכל זאת, תמיד זה יישאר רצח מתועב ונורא למרות כל ההצדקות כביכול שקיימות ברקע.

צאו והביטו בשני אחים שכל העולם פתוח לפניהם. יכולים הם לחלוק רכוש רב, שטחי מרעה ומחיה אינסופיים ולמרות זאת הקנאה אוכלת את האחד. אבל התורה לא מסתפקת בהסתרת הדיבור שקדם לרצח. היא מדגישה פעמיים כי קין רוצח את אחיו, כמעבירה לנו מסר כפול: אל נחשוב שרצח יתרחש דווקא בין אנשים זרים זה לזה. להפך, פעמים רבות דווקא הקירבה יוצרת את האיבה ואת התחרות וממילא היא תחצה משפחות או חברים לגזרים.

בשבועות האחרונים נחרדנו לשמוע על מקרים שבהם ילדים נרצחים בידי אב או אם. זה מלמד אותנו כמה המסר הזה חשוב וחיוני לכולנו. נטייתנו היא בדרך כלל להביע אמפתיה ולחשוב כי זה לא שייך אלינו, מדובר בחריג חברתי או אישי, אך לא כך הם הדברים.

המסר הנוסף בהקשר זה הוא להבין כי כל אדם אמור להרגיש אחווה כלפי האחר. הרצח הראשון רוצח את האחווה ולא רק את הבל. מהרגע שאנו קוראים שאח יכול להרוג את אחיו, אנו מתחילים לחשוב שאי אפשר להאמין באף אדם. קין רוצח את האחווה ואיתה את האמון הבסיסי של אדם בחברו. משימת חיינו היא להשיב את האמון הזה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר