ממשל ביידן ביטל את הסנקציות נגד שתי חברות איראניות

מדובר בסנקציות שהוטלו בתקופת ממשל טראמפ על יצרניות וספקיות מרכזיות בתוכנית הטילים האיראנית • לטענת ארה"ב, אין קשר בין הסרת הסנקציות למאמצי המו"מ לחידוש הסכם הגרעין

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, צילום: איי.פי

מזכירות האוצר האמריקנית הודיעה אתמול (שישי) על הסרת הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ בספטמבר אשתקד נגד שתי חברות האיראניות: "מאמוט תעשיות" ונגד חברת הבת שלה "מאמוט דיזל". "אין מדובר בשינוי במדיניות האמריקנית נגד איראן", טענו בממשל ביידן, אף שברקע צפויות להתחדש שיחות המשא ומתן לחידוש הסכם הגרעין עם איראן.

דובר מזכירות האוצר האמריקנית ניסה להסביר כי אין להסרת הסנקציות שום קשר למאמצי המו"מ לחידוש הסכם הגרעין. "אנחנו נמשיך להטיל סנקציות נוספות, במטרה לבלום את הפעילות האיראנית לפגיעה ביציבות האזורית".

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, צילום: איי.אף.פי

למרות הטענות, ההחלטה על ביטול הסנקציות מעוררת תהייה. ממשל טראמפ הטיל אותן נגד תאגיד "מאמוט" בשל היותו "יצרן מרכזי בתוכנית הטילים האיראנית". כלומר, מדובר בחלק מהמאבק באותה פעילות איראנית לפגיעה ביציבות האזורית.

כזכור, הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית (JCPOA) נחתם ב-14 ביולי 2015. כשנה וחצי לאחר מכן, ב-20 בינואר 2017 נכנס דונלנד טראמפ לבית הלבן - וב-8 במאי 2018 הוא החליט לעזוב את הסכם הגרעין. מאז, הוטלו על איראן כ-1,500 סנקציות שפגעו אנושות בכלכלתה.

מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, צילום: אי.פי.איי

עם זאת, מאז שג'ו ביידן החליף את טראמפ בינואר האחרון - הוא החליף את מדיניות ה"לחץ המקסימלי" של טראמפ בכל ניסיון להוביל את איראן בחזרה להסכם הגרעין. כולל לאחר בחירתו של "התליין מטהרן" אברהים ראיסי לנשיא. אולם הממשל האיראני החדש, על אף כל מאמצי וושינגטון, עדיין לא ישבו איתם סביב שולחן המו"מ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר