בשולי הסיוע שאושר בבית הנבחרים: ההצעה שמחזקת את המאבק באיראן

בישראל בירכו על אישור הסיוע, אבל בהצעת חוק נפרדת, שגם היא עברה ברוב גדול, יש עיצומים שמחזקים את הלחץ על איראן - כמו סנקציות על תעשיית הכטב"מים והטילים • ההצעה גם קוראת להעניש כל מי שתומך בחמאס, בג'יהאד האסלאמי הפלשתיני ובארגוני טרור נוספים • וגם: צעדים נגד רוסיה וסין

מליאת בית הנבחרים האמריקני (ארכיון). צילום: אי.פי.אי

שעה שהתגובות בישראל התייחסו לחבילת הסיוע הביטחוני הישיר שתעביר ארה"ב, בירושלים יש סיבות לברך גם על הצעת החוק הרביעית, זו שמשכה את תשומת הלב בגלל המגבלות על פעילות טיקטוק בארה"ב – אבל בפועל מכילה גם קידום של צעדים נגד איראן וגרורותיה, וכן נגד רוסיה וסין.

ההצעה, שאושרה ברוב של 360 תומכים מול 58 מתנגדים, בין השאר נוקטת עיצומים נגד כל מי שמעורב ברכישה, במכירה או בייצור של טילים וכטב"מים באיראן; תובעת מהרשות המבצעת (הממשל) לאכוף באופן מלא את הסנקציות בכירים איראנים; מטילה סנקציות כל מי שתומך בחמאס, בג'יהאד האסלאמי הפלשתיני ובארגוני טרור פלשתיניים אחרים; דורשת להטיל סנקציות על נמלים, אוניות ומזקקות שמטפלים בנפט האיראני, וזאת במטרה למנוע מהרפובליקה האסלאמית למכור נפט ומוצריו בשווי עשרות מיליארדי דולרים לסין; ובולמת את גישת איראן לטכנולוגיות האמריקניות בתחום הכטב"מים והטילים.

פוטין. ההחלטה מחלישה גם את רוסיה, צילום: אי.אף.פי

בסעיף הרוסי, מוטלות סנקציות נגד על העברת טכנולוגיות איראניות וסיניות, שמסייעות לרוסיה במלחמת הכטב"מים באוקראינה. הדברים מתיישבים עם המסרים שיוצאים בשבוע האחרון מוושינגטון, ולפיהם סין מסייעת לרוסיה לעקוף את הסנקציות הבינלאומיות ועוזרת לה במאמץ המלחמתי. ה"פייננשל טיימס" דיווח אמש (מוצ"ש) כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן צפוי להתריע בפני בייג'ינג שאם המצב יימשך, ארה"ב תנקוט "צעדים נחרצים".

תצוגת כטב"מים איראנים, צילום: אי.אף.פי

אולם הסעיף שקומם יותר מכל את רוסיה – לפחות אם לשפוט לפי התגובות – הוא זה אישור התקנה המיוחדת, שמסמיכה את הממשל להחרים חמישה מיליארד דולר של נכסים רוסיים, המוקפאים בארה"ב, ולהעבירם לקייב. "צריך עוד להבין את הפרטים", אמר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב. "אם אכן מדובר בהחרמה של נכסים רוסיים, הדבר ינחית מכה בלתי ניתנת לתיקון לתדמית של ארה"ב וייאלץ משקיעים רבים להוציא ממנה את כספם". בארה"ב מוחזק חלק קטן מההון הרוסי שהוקפא לאחר הפלישה; רובו – כמעט 300 מיליארד דולר – מוחזק בכמה מדינות אירופה.

לצד אלה, ההצעה כוללת כאמור צעדים שאמורים "להגן על המידע של אמריקנים מפני סין" ודורשת את מכירת הטיקטוק. אם הצעת החוק המדוברת תאושר גם בסנאט, לטיקטוק יינתנו 270 יום כדי להתנתק מחברת האם הסינית ByteDance ולמצוא בעלים חדשים. במקרה הצורך, יוכל הנשיא להעניק ארכה של 90 יום, אם העסקה תתקדם. אם לא יימצא בעלים חלופי, טיקטוק, שלה 170 מיליון משתמשים בארה"ב, יכולה להפוך לאפליקציה אסורה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר