מיצג מסיבת הנובה "6:29" מגיע לראשונה לארה"ב

התערוכה מכילה פריטים שנלקחו מהמסיבה, לרבות תאי השירותים המנוקבים מירי, בגדי חוגגים וחלקים מהבמה המרכזית • המיצג יכלול סרטונים מ"מיגונית המוות", עדויות ניצולים, קיר זיכרון וחלל שמיועד למאבק להשבת החטופים • המיזם יוצג לציבור עד סוף חודש מאי • שגריר ישראל באו"ם: "מהלך הסברתי שישפיע על דעת העולם"

מיצג הנובה שייערך עד לסוף מאי במנהטן. צילום: יובל יושע, כריס ג'ורג'

מיצג ההנצחה של קהילת הנובה בניו יורק נפתח היום (מוצאי שבת) לקהל הרחב ובמסגרתו יוצגו לקהילה הבינלאומית עדויות ופריטים מקוריים ממסיבת הטבע. זהו המיצג הראשון שחוצה את גבולות הארץ.

ההרס במסיבת הנובה אחרי 7 באוקטובר, צילום: Getty Images

השם שנבחר למיצג הנובה הוא "6:29" כאזכור לשעה שבה החלה מתקפת חמאס ב"שבת השחורה". המיצג, שיהיה פתוח למבקרים עד לסוף חודש מאי, ממוקם באזור "וול סטריט" שבמנהטן. הכניסה אליו מתאפשרת לגילי 16 ומעלה, וניתן לרכוש כרטיסים מאתר ייעודי שהוקם למיזם.

קיר החטופים במיצג הנובה, צילום: יובל יושע, כריס ג'ורג'

המיצג מאפשר למבקרים לעבור במסלול "השבת השחורה", במהלכו הם ייחשפו תחילה לסיפור קהילת הנובה, לערכיה ולסיפור המסיבה המפורסמת. לאחר מכן, המיצג מוביל את הצופים לחללים שמציגים את ממדי האסון והטבח, ומאובזרים בפריטים מקוריים של החוגגים במסיבה. בין החפצים שהוטסו לארה"ב הם מתקני השירותים המנוקבים מירי, מכוניות שרופות, פריטי לבוש וכן חלקים מתוך הבמה המרכזית וממערכת ההגברה. חדר נוסף שהוקם במיצג מדמה את "מיגונית המוות", ובו יוקרנו סרטונים שמתעדים את רגעי הקרב ועדויות של ניצולים במיגוניות שנפרצו וטובחו.

טקס הזיכרון לנרצחי "נובה", צילום: Getty Images

המיצג נחתם ברחבה אליה מגיעים הצופים, שהוקמה במסגרת פעילויות השיקום של שורדי הנובה. בחלל האחרון מוצב קיר זיכרון ובו סיפוריהם האישיים של הנרצחים, ולידו מתחם שמוקדש לחטופים הישראלים ונועד לקרוא לשחרורם המיידי משבי חמאס.
הקמת המיצג בארה"ב התאפשרה הודות לשיתוף פעולה בין מערך ההסברה הלאומי, משרד התפוצות, ארגונים יהודים, עמותת "לארץ" ופילנתרופים בארה״ב. הם השקיעו כשלושה מיליון דולר במיזם. לדברי המארגנים, מדובר בפרויקט ההסברה הישראלי הראשון שמופץ לעולם באופן פיזי וויזואלי. ההכנסות ממכירות הכרטיסים יועברו להנצחת הנרצחים, לטיפול בבני משפחותיהם, לשיקום השורדים והשורדות, לתמיכה בקהילת הנובה וכן למטרות הסברה.

יוקרנו גם סרטונים מ-7 באוקטובר,

עומר סאסי, ממייסדי קהילת הנובה, אמר ל"ישראל היום": "המיצג מאפשר למבקרים להרגיש את כל שלבי האירוע מתחילת הפסטיבל ועד לרגעי האימה. אנחנו עושים כל מאמץ כדי להנציח את הנרצחים, לגייס משאבים לטובת הניצולים וכמובן פועלים בזירת ההסברה כדי להציג את האמת בצורה מוחשית לעולם".

שלי הראל פיטמן, מייסדת עמותת ״לארץ", שסייעה בהבאת מיצג הנובה לניו יורק מתארת את התחושות לאחר הצפייה בו כ"טלטלה רגשית למי שלא נחשף למראות הנוראים".

השגריר ארדן באו"ם (ארכיון), צילום: Evan Schneide

את התערוכה חנך שגריר ישראל לאו"ם, גלעד ארדן, שהגדיר את המיצג כ"כלי הסברתי ראשון במעלה בעבורנו". הוא הצהיר על נכונותו להביא את עמיתיו, שגרירים לאו"ם של מדינות בעולם, לביקור בתערוכה ולהבנת ממדי ההרס והזוועה. "אני משוכנע שזה ישפיע באופן בלתי רגיל על דעתם ופעילותם", אמר ארדן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר