שינוי מגמה? ביידן משפר עמדות בשש מתוך שבע מדינות מפתח

סקר בלומברג: טראמפ אמנם מוביל עם ממוצע של 47% מול 43% לביידן במדינות המתנדנדות, אולם הפער מצטמק לראשונה אחרי חמישה חודשים • במישיגן ובפנסילבניה השניים בתיקו, בוויסקונסין ביידן עלה ליתרון של אחוז • הערכה: הנאום הסוער על מצב האומה העניק רוח גבית לנשיא, אבל זו לא רק הסיבה היחידה

הנשיא ביידן והנשיא לשעבר אובאמה מגיעים לניו יורק, היום. צילום: אי.פי

ג'ו ביידן משפר את מעמדו בשש מתוך שבע המדינות המתנדנדות, ובשתיים מהן – "באופן משמעותי", כך עולה מסקר חדש.

בסקר, שערכו סוכנות בלומברג וחברת Morning Consult, נמצא כי טראמפ עדיין מוביל עם 47 אחוזי תמיכה בשבע המדינות מול 43 שלהם זוכה ביידן. עם זאת, הנשיא המכהן נמצא במגמת עלייה, לראשונה זה חמישה חודשים.

טראמפ. מוביל בממוצע הכללי של שבע המדינות, צילום: רויטרס

שינוי משמעותי נרשם בוויסקונסין, שבה ביידן מוביל על טראמפ באחוז אחד - שעה שרק לפני חודש פיגר אחריו בארבעה אחוזים. שינוי גדול נוסף מגיע בפנסילבניה שבה יש תיקו שני המועמדים, אף שרק לפני חודש טראמפ הוביל במדינה בשישה אחוזים. השניים מצויים בתיקו גם במישיגן.

 

S

אמנם הסקר מציג תזוזה חיובית לטובת ביידן, אך בבלומברג מציינים כי מוקדם לנבא אם מדובר בשינוי מגמה שתימשך גם בחודשים הקרובים. מנגד, באריזונה טראמפ מוביל בחמישה אחוזים, ובג'ורג'יה - בשבעה. בנבאדה, שעניקה את האלקטורים בבחירות האחרונות לביידן, טראמפ מוביל בפער קטן של שני אחוזים.

תזכורת: נשיא ארה"ב אינו נבחר ברוב קולות של כלל האזרחים, אלא נדרש לזכות ברוב בקרב האלקטורים - צירים מיוחדים מטעם המדינות המרכיבות את הפדרציה האמריקנית. מספר הצירים נקבע בהתאם לגודל האוכלוסייה בכל אחת מהמדינות, מספרם הכולל הוא 538, והמועמד צריך לגרוף 270 מהם כדי להפוך לנשיא.

ביידם נושא את הנאום לאומה, בראשית החודש. קיבל תנופה, צילום: אי.פי.אי

מה הסיבות לשיפור במצבו של ביידן? לפי בלובמרג, הנאום הסוער על מצב האומה העניק לנשיא תנופה משמעותית. ההערכה היא שהנאום ליכד את שורות הדמוקרטים וכנראה הפחית את הדאגה לנוכח גילו המופלג של ביידן.

אישה בסניף וולמארט במסצ'וסטס. "תחושה שמצב הכלכלה משתפר", צילום: אי.פי.אי

בבלומברג מציינים כי מצביעים במדינות מפתח סומכים על טראמפ יותר מאשר על ביידן כמו שיעור הריבית ושוק העבודה. זהו אתגר עבור הנשיא במרוץ שבו עבור המצביעים במדינות אלה הכלכלה היא הנושא החשוב מכל. בה בעת, שיעור המעניקים לכלכלה את החשיבות העליונה ירד מ-39% באוקטובר ל-34% במארס. הדבר מקביל גם לעלייה בשיעור הסבורים כי הכלכלה מתקדמת בכיוון הנכון - מ-26% באוקטובר ל-32% במארס. באוקטובר נהנה טראמפ מיתרון של 20% בשיעור המצביעים שסברו כי מצבם הכלכלי תחתיו היה טוב יותר. במארס היתרון שלו הצטמצם ל-16%.

עם זאת, שיעור הסבורים כי ההגירה הבלתי חוקית נמצאת בראש סדר העדיפויות שלהם כמעט הכפיל את עצמו ועומד על 17%, ואלה כנראה לא החדשות הטובות ביותר עבור הנשיא המכהן.

בעיה נוספת עבורו עלולה להיות זליגת תומכי ניקי היילי למחנה טראמפ: רובם מעדיפים אותו על פני ביידן. משיכת המצביעים המתונים תאפשר לטראמפ להרחיב את בסיס המצביעים שלו – עניין שאי אפשר להמעיט מחשיבותו במרוץ כה צמוד.

עורכי הסקר בדקו גם באיזה מחנה מצביעים יותר עבור המועמד – ובאיזה נגד המועמד של המחנה האחר. נמצא כי 72% ממצביעי טראמפ הם גם תומכיו, ורק 28% יצביעו לו רק כדי לחסום את ביידן. במחנה ביידן הפער קטן יותר: 55% ממצביעיו אכן תומכים בו, אולם 45% אמרו כי יצביעו לנשיא המכהן רק כדי לחסום את טראמפ.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר