מתומכי ישראל הוותיקים ביותר בפוליטיקה האמריקנית: מיהו צ'אק שומר, הבכיר הדמוקרטי שתקף את נתניהו

הפוליטיקאי הוותיק הוא היהודי הראשון שמשמש כמנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט • הוא גם נודע בהגנה על ישראל - מהצדקת הלחץ על עזה, עבור בחקיקה להפללת החרמות על ישראל וכלה בחקיקה למען העברת השגרירות לירושלים • פרופיל

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר בביקורת על נתניהו

צ'אק שומר, שעושה הערב את הכותרות המדיניות בארץ, הוא אחד המחוקקים הוותיקים ביותר בנוף הפוליטי האמריקני - וגם אחד התומכים הגדולים ביותר של ישראל. 

שומר (74) הדמוקרט, שמכהן זו הפעם החמישית בסנאט, הוא היהודי הראשון שמשמש כמנהיג הרוב בבית העליון של הקונגרס. טרם נבחר לסנאט ב-1999, שימש מאז 1981 כמחוקק מטעם אחד ממחוזות הבחירה הניו יורקיים בבית הנבחרים.

נתניהו ושומר בקונגרס, 2017. מיודדים, צילום: אי.פי

קריאתו היום לקיים בחירות בישראל והביקורת החריפה כלפי נתניהו אולי זעזעו את המערכת הפוליטית בארץ, אולם שומר דווקא נודע כמי שהגן על ישראל מול האגף הפרוגרסיבי במפלגתו. ב-2019 אמר כי "אפשר להיות בעת ובעונה אחת לגמרי יהודי, לגמרי בעד ישראל ולגמרי אמריקני", וזאת בתגובה לביקורת החריפה של אילהן עומאר, מחוקקת אמריקנית מוסלמית, נגד תומכי ישראל במפלגה הדמוקרטית. מוקדם יותר, ב-2015, מתח ביקורת על ממשל אובאמה והסכם הגרעין שנחתם עם איראן. "המדיניות הלא מועילה של אובאמה נגד ישראל חייבת להיפסק", התבטא אז נגד הנשיא ממפלגתו-שלו. עם זאת, לימים תקף גם את ההחלטה של הנשיא דונלד טראמפ לצאת מהסכם הגרעין ואמר שיש להשיג הסכם חדש.

צ'ארלס אליס "צ'אק" שומר נולד בשכונת מידווד בברוקלין לסלמה רוזן ואברהם שומר. שורשי משפחתו בצ'ורטקיב שבגליציה המזרחית (היום – אוקראינה). הוא למד בבתי ספר ציבוריים בברוקלין, למד משפטים בהרווארד ועבר את המבחן של לשכת עורכי הדין בניו יורק ב-1975, אולם פנה לפוליטיקה ונבחר כציר לבית המחוקקים (התחתון) של מדינת ניו יורק. ב-1981 הקריירה שלו עברה לשלב הפדרלי עת זכה במושב בבית הנבחרים בגבעת הקפיטול.

ב-1994 הצטרף שומר לליגה נגד ההשמצה ולקונגרס האמריקני היהודי (AJC) בקמפיין לביטול הפטור ממס לקרן צדקה פרו-פלשתינית. ביוני 2010 מתח ביקורת על העזתים משום שהצביעו לחמאס וקרא לישראל "לחנוק אותם כלכלית עד שיבינו שלא זו הדרך". לדבריו, המצור על עזה היה מוצדק לא רק בגלל הצורך למנוע הגעה של נשק לידי חמאס, אלא גם כדי להראות לעזתים שאפשר לשגשג באופן יחסי כפי שקורה כאשר משתפים פעולה עם ישראל כמו בגדה המערבית. עם זאת, הבהיר כי על ישראל לדאוג לסיוע הומניטרי.

שומר התייצב לצד ישראל ב"צוק איתן" (2014), וב-2018 אמר בנאום בפני אייפא"ק כי "ההתנחלויות אינן מכשול לשלום". הוא היה אחד מיוזמי הצהרת הסנאט שהביעה התנגדות להחלטה 2334 של מועצת הביטחון, שגינתה את ההתיישבות היהודית ביו"ש. במאי 2017 היה מיוזמי החוק שהפך את החרמת ישראל לעבירה פלילית.

חנוכת השגרירות האמריקנית בירושלים, מאי 2018. שומר בירך את טראמפ, צילום: אורן בן חקון

במאי 2018, שיבח שומר הדמוקרט את החלטת הנשיא טראמפ להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים. "הייתי מיוזמי החקיקה למען העברת השגרירות לפני 20 שנה ואני מברך את הנשיא טראמפ על הצעד".

אחרי מתקפת הטרור המפלצתית ב-7 באוקטובר, הגיע ארצה בראש משלחת דו-מפלגתית של מחוקקים אמריקנים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר