האקדמיה לשנאת ישראל: "הסטודנטים פוחדים לדבר"

באוניברסיטת ברקלי העניקו נק' זכות על הפגנות "נגד הכיבוש" • בקופר קולג' יהודים התבצרו בספרייה מפני מפגינים פרו־פלשתינים • מאז 7 באוקטובר, השמאל הרדיקלי באקדמיה בארה"ב התגייס לטובת עזה - אך הישראלים משיבים מלחמה • התורמים דורשים גינויים, וסטודנטים אומרים: "לא נשתוק"

הפגנות באוניברסיטת ניו יורק. צילום: AFP

יהיה פה אסון נגדנו, וזה רק עניין של זמן" - המשפט הזה חוזר בשיחות עם סטודנטים יהודים בארה"ב בימים שלאחר מתקפת הטרור של חמאס ב־7 באוקטובר.

בימים האחרונים, עם התגברות פעילות צה"ל בעזה, חלה הסלמה בפעילות הפרו־פלשתינית בקמפוסים האמריקניים. בעוד נשיאי אוניברסיטאות צמרת כמו הרווארד וקולומביה ממשיכים בסירובם לגנות בצורה חד־משמעית ותקיפה את מתקפת הטרור של חמאס - הלגיטימציה של קומץ אלים במוסדות החינוך לתקוף סטודנטים התומכים בישראל מתגברת, במה שמחדד את הקרע המעמיק בין הזרם הפרוגרסיבי בארה"ב לישראל.

הפגנת תמיכה בישראל בברקלי, צילום: AP

לסטודנטים היהודים לא היה יום אחד של מנוחה בשבוע האחרון. בוושינגטון סקוור פארק, הצמוד לאוניברסיטת ניו יורק, מפגינה החזיקה שלט שבו נכתב: "בבקשה תקפידו על עולם נקי", לצד ציור של פח זבל ובתוכו מגן דוד.

לא הרחק משם, באוניברסיטת קולומביה שבצפון העיר, ראשת ארגון סטודנטים להט"בי פרסמה הזמנה לפסטיבל סרטים גאה, והדגישה שסטודנטים "ציונים" לא מוזמנים לאירוע. "כאן אנחנו תומכים בשחרור פלשתין", כתבה בהזמנה, ובמייל שהופץ לחברי הארגון ציינה: "השואה לא היתה אירוע מיוחד".

אירוע מטריד במיוחד התרחש בקופר קולג': סטודנטים יהודים התבצרו בספרייה בעוד מפגינים נגד ישראל צבאו על הדלת הנעולה. האירוע הסתיים רק כשמשטרת ניו יורק נכנסה לתמונה וליוותה את הסטודנטים היהודים מחוץ לקולג'.

"אנחנו שומרים על הזכות להפגין, אבל אין מקום לשנאה בעיר ניו יורק", אמר לאחר התקרית ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס.

מגמות אנטי־ישראליות זוכות לגיבוי גם מצד חברים בסגל האקדמי. למשל, באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה, מרצה בקורס "קהילות אסיאתיות־אמריקניות ויחסי גזע" הציעה נקודות זכות לסטודנטים שישתתפו "בהפגנה נגד הכיבוש" שתתקיים באוניברסיטה, או ש"יצפו בסרט על פלשתין". הסטודנטים נדרשו לשלוח צילום מסך של השתתפותם באחת מהפעילויות כדי לקבל את הנקודות.

הפגנה פרו-פלשתינית באוניברסיטת הרווארד, צילום: אי.אף.פי

השיעורים הפכו לזירות קרב

גילויי השנאה לא נשארים רק במקומות ציבוריים, אלא נכנסים לתוך כיתות הלימודים. בחוג לאסלאם ומזרח תיכון, ככל הנראה חבית הנפץ הכי דליקה בקמפוס של קולומביה, המרצים דורשים מהסטודנטים לקרוא ספרים עם נרטיב פלשתיני מובהק, וביניהם מאמרים של רשיד ח'אלידי, היסטוריון אמריקני־פלשתיני שידוע בעמדותיו האנטי־ציוניות.

אלה צ'יזיק, סטודנטית ישראלית לתואר שני בחוג, מעידה כי השיעורים הפכו לזירות קרב. "סטודנטים שלומדים איתי מגיעים לשיעור אחרי שהם קוראים את חומרי ההסתה ברשימת הקריאה, ובסוף יוצא שהם מצדיקים את הטרור של חמאס", היא אומרת. "הם אומרים לי בצורה ברורה: למה שנאמין לך ולא לחמאס? תראי תמונות של ילדים ערופי ראש או של נשים שנאנסו, אבל גם אם אראה, לא בטוח שיאמינו לי. אני מרגישה שכבר אין חשיבות לעובדות, או לאמת. מאוד מטריד אותי שהסטודנטים האלה יכולים להיות מנהיגים בעלי השפעה בעתיד".

צ'יזיק מספרת על תחושה גוברת של חוסר ביטחון, המשותפת לסטודנטים הישראלים בקמפוס. "אני בוחרת להתבטא בשיעור ויודעת שאשלם על זה מחיר. אני חוששת לצאת מהכיתה, כי אני לא יודעת מי יחכה לי בחוץ ומה יעשו לי. אבל שום דבר לא ירתיע אותי: לא אפסיק לספר את סיפורה של מדינת ישראל".

הפגנה בברקלי, צילום: AP

"חושש להיות מטרה"

"אני חושש להיות מטרה להתקפה", משתף עומר, סטודנט ישראלי לתואר שני במינהל עסקים בסטנפורד. "אני לא מתרחק מהמגורים שלי, מקפיד להסתכל מאחוריי, וגם תוהה אם לשים מזוזה על הדלת שלי במגורי הסטודנטים. הנהלת האוניברסיטה פשוט הולכת על ביצים: מפחדת לגנות בצורה חד־משמעית ולא רוצה להפוך את הקמפוס לזירה פוליטית". עומר מספר כי ככל שעולה מספר ההרוגים בעזה, בקמפוס מתחזקים הקולות נגד ישראל. "כל הרעל יוצא בימים האחרונים, וזה רק הולך ומחמיר. ראיתי סטודנט מניף שלט שכתוב עליו: 'למה חמאס הם טרוריסטים וצה"ל לא טרוריסטים?'"

לחששות של הסטודנטים שותפים גם אנשי סגל מישראל. "יש תחושה של חוסר אונים, שאנחנו רצים לכבות שריפה אחר שריפה, וזה לא נגמר", אומר פרופ' יונתן לבב, מרצה למנהל עסקים בסטנפורד. "אנחנו ממש במלחמה על חיינו כאן, עם גילויי שנאה שלא ראיתי ב־20 השנים שאני באקדמיה. המלחמה בעזה תסתיים לפני המלחמה בקמפוסים. אם לא ננצח במלחמה פה, הזהות היהודית של הסטודנטים תישחק, והקהילות היהודיות בתפוצות ייפגעו".

לחץ על ההנהלות

בה בעת, ברחבי ארה"ב מתגבשת תנועה של בוגרים ואנשי אקדמיה שפועלים נגד גילויי השנאה, ומצליחים גם להוביל לשינוי. יותר מ־1,000 בוגרי סטנפורד שיגרו מכתב לנשיא ריצ'ארד סאלר, שבו דרשו ממנו לגנות את מעשי הטרור של חמאס, ולהבהיר כי גילויי שנאה ואלימות כלפי סטודנטים יהודים לא יתקבלו בסבלנות. "אנו מאוכזבים מתגובתכם לזוועות שביצע חמאס - הרצח ההמוני הגדול ביותר נגד יהודים מאז השואה - ובעקבות כך מביטויי השנאה בקמפוס", כתבו הבוגרים.

יסמין לוקץ', בוגרת של סטנפורד ואחת מתורמי האוניברסיטה: "הדרישה ממוסד אקדמי לגינוי הטבח של חמאס היא אלמנטרית ונחוצה, אבל אינה מספקת בכלל". לדבריה, יש לנתב את התרומות לאוניברסיטה לטובת פעילות למאבק באנטישמיות בקמפוס. "במקום לעצור את התרומות, אנחנו חושבים שהאוניברסיטה צריכה להקים גוף מקצועי שיבנה תוכנית מקיפה לסגירת פערי ידע בנוגע לישראל, ובעיקר תכלול תוכני חינוך נגד אנטישמיות בכל מסגרות החינוך בנושאי שוויון וגיוון חברתי. בהמשך, האוניברסיטה תצטרך גם לערוך סקרים כדי לבדוק אם יש ירידה בגילויי האנטישמיות בקמפוס".

"לנתב את התרומות לאוניברסיטה לטובת פעילות למאבק באנטישמיות" ,יסמין לוקץ',

בוגרת סטנפורד אחרת, סופיה ח'ליפה שרמקו, הצטרפה למאמץ ההסברתי של ישראל וזוכה לתגובות מעורבות. "סטודנטים כותבים לי בפרטי שהם מודים לי שאני משמיעה את קולם, כי הם פוחדים לדבר", אומרת ח'ליפה שרמקו, במקור בדואית מצפון הארץ והיום בכירה באמזון. "אחרים טוענים שממשלת ישראל משלמת לי". באחד מהמקרים, היה גם איום לא כל כך מוסווה. "בבית ספר תיכון בקליפורניה שבו דיברתי בפאנל ימים לאחר המתקפה, חיכו לי בחוץ שבעה תומכי חמאס. נאלצתי לבקש מישראלי במקום שישמור עלי". כשפנו אליה מסטנפורד להשתתף בפאנל בנושא קריירה - היא סירבה. "לא אסייע לאוניברסיטה בשום צורה, עד שלא יוציאו גינוי ברור נגד חמאס". בינתיים רשמו בוגרי סטנפורד הישג, כשדיקן בית הספר לעסקים פרסם תיקון להודעה שהוציא, ובו ציין בפירוש כי הוא מגנה את "טרור חמאס וכוונתו לרצוח חפים מפשע".

נשיאת ברקלי הסירה את הכפפות

בינתיים, גם נשיאת אוניברסיטת ברקלי "הסירה את הכפפות", ולצד 300 מרצים חתמה על הצהרה שבה פורטו הזוועות שביצע חמאס והוגדרו "הפרה של כל קוד אנושי ומוסרי". חותמי ההצהרה הדגישו: "בזמן שמחבלי חמאס עברו מבית לבית כדי לרצוח כמה שיותר יהודים, ארגונים סטודנטיאליים פרו־פלשתיניים בברקלי אספו חתימות להצהרה המכנה את מחבלי הטרור 'לוחמי חופש' ודוחה כל ביקורת נגד מעשיהם".

תמיכה מהצמרת הפוליטית

גם ההנהגה בארה"ב לא נשארה אדישה לפעולות נגד הסטודנטים היהודים. מושל פלורידה, רון דה סנטיס, הורה לרשת האוניברסיטאות במדינתו לפעול לסגירת "ארגון הסטודנטים הלאומי צדק לפלשתין" בשל תמיכתו בחמאס, המוגדר ארגון טרור בארה"ב, ואיים בצעדי ענישה כלפי אנשי סגל וסטודנטים שיעמדו מאחורי הפגנות נגד ישראל.

ניקי היילי, שכמו דה סנטיס מתמודדת על הכרטיס הרפובליקני במרוץ לבית הלבן, קראה לעצור מימון פדרלי למוסדות חינוך שמאפשרים ביטויי אנטישמיות בתחומם.

במקביל, בבית הלבן התייחסו לאירועים ואמרו: "הפעולות בקמפוסים הופכות את הבטן, ומזכירות לנו את האמירה 'לעולם לא עוד', שאסור לנו לשכוח. דה־לגיטימציה למדינת ישראל תוך שבח לרוצחי חמאס ששרפו חפים מפשע בחיים, או פגיעה בסטודנטים יהודים - הן אנטישמיות בהגדרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר