ביידן על איסור ההפלות: "יום עצוב לארה"ב"

ביהמ"ש העליון: "מחזירים את סמכות הבחירה לעם ולנציגיו הנבחרים" • הנשיא האמריקני: "טעות טראגית"

מתנגדי הפלות מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב, צילום: איי.פי

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל את הפסיקה "רו נגד וייד", המתירה למדינות לאפשר הפלות. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ביקר בחריפות את ההחלטה. "זה יום עצוב לבית המשפט, יום עצוב לארצנו", אמר.

"בית המשפט העליון לקח מאזרחי ארצות הברית זכות חוקתית שכבר הוכרה. הם לא הגבילו אותה, הם פשוט לקחו אותה. זה מעולם לא נעשה לפני כן", הצהיר.

ביידן הבטיח בדבריו לעשות "את כל מה שביכולתו" מתוקף היותו נשיא כדי לתת לנשים את הזכויות האלה. "יהיו מקרים קשים במיוחד עבור נשים, אני תומך בכן ואני איתכן, הקונצנזוס האמריקני של כבוד, חירות ויציבות החוק דורש שהמהלך הזה לא היה קורה, אך התרחשות המקרה מראה עד כמה שמרני ומנותק הרוב השמרני בבית המשפט העליון. אסור שהוא יהיה המילה האחרונה".

ביידן: "בריאות הנשים בסכנה" // צילום: רויטרס

בית המשפט קבע כי "סוגיית ההפלות מהווה שאלה מוסרית עמוקה. החוקה לא אוסרת על כל מדינה לחוקק או לאסור על ביצוע הפלות. הפסיקה במקרה רו נגד וייד פוגעת בזכות הזו. בית המשפט מבטל את הפסיקה הזו ומחזיר את סמכות הבחירה לעם ולנציגיו הנבחרים".

מתוך הפסיקה, צילום: איי.אף.פי

פסיקת רו נגד וייד, שאותה קיבל בית המשפט העליון בשנת 1973, חייבה את המדינות השונות לאפשר ביצוע הפלות אך לא הגדירה את האופן ואת התקנות המחייבות את המדינות - ובכך אפשרה הגבלה משמעותית של הזכות לבצע הפלה.

הנשיא לשעבר ברק אובמה הביע שאט נפש מהפסיקה, וכתב כי היא "פוגעת בחירויות של מיליוני אמריקנים".

"יום שחור"

שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה: "האמנתם שדבר כזה יכול לקרות? ויותר חשוב - האמנתן שדבר כזה יכול לקרות? שהדמוקרטיה הגדולה בעולם תיקח אותנו אחורנית לימים חשוכים שבהם אין לאשה זכות על הגוף שלה? ובכן, זה קורה".

צילום: רויטרס

גם יו"ר נעמת, חגית פאר, הגיבה לפסיקה: "זהו יום שחור לא רק לנשים, אלא לכל מי שמאמין בזכות האישה על גופה. מדובר במסר מזעזע שיוצא ממי שמתיימרת להיות מנהיגת העולם החופשי - אין בין הפסיקה הזאת לבין דמוקרטיה או חופש דבר וחצי דבר".

השתתפו בהכנת הידיעה: יורי ילון ואפרת פורשר

העליון האמריקני, היום, צילום: רויטרס
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר