דו״ח של האו״ם שבחן דרכים לשיפור היעילות וחיסכון בעלויות קבע כי רבים מהדו״חות שמפיק הארגון אינם נקראים כלל, כך עלה אתמול (שישי) מתדרוך שקיים מזכ״ל האו״ם אנטוניו גוטרש.
הדו״ח, שפורסם ב־31 ביולי, חושף כי יש כיום יותר מ־40,000 מנדטים פעילים של האו״ם. מנדטים הם בקשות או הנחיות לפעולה שמוציאים האסיפה הכללית, מועצת הביטחון והמועצה הכלכלית והחברתית. המנדטים מטופלים על ידי כ־400 גופים, דורשים יותר מ־27,000 פגישות בשנה ומייצרים בערך 2,300 עמודי תיעוד בכל יום, בעלות שנתית מוערכת של 360 מיליון דולר.
גוטרש תדרך את המדינות החברות על הדו״ח שנכתב במסגרת רפורמה שיזם לרגל שנת ה-80 להקמתו של הארגון. הרפורמה בוחנת איך צוות האו״ם מיישם את המנדטים שהוא מקבל.
״בואו נכיר במציאות״, אמר גוטרש בתדרוך לאסיפה הכללית אתמול. ״אנחנו לא יכולים לצפות להשפעה גדולה בלי האמצעים לספק אותה. כשאנחנו מפזרים את היכולות שלנו כל כך, אנחנו מסתכנים בכך שנהיה יותר מרוכזים בתהליכים מאשר בתוצאות״.
המנדטים מנחים את עבודת האו״ם ביותר מ־190 מדינות וטריטוריות, מפעולות שמירת שלום ועד סיוע הומניטרי ופיתוח. אבל הדו״ח מזהיר שהרבה מהמנדטים מיושנים או חופפים, והמורכבות שלהם גדלה. מאז 2020, מספר המילים הממוצע בהחלטות האסיפה הכללית עלה ב־55%, ואילו החלטות מועצת הביטחון ארוכות פי שלושה ממה שהיו לפני 30 שנה.
יותר מ־85% מהמנדטים לא כוללים הוראות לבדיקה או הפסקה. ״בדיקות יעילות הן החריג, לא הכלל״, אמר גוטרש. ״אותם מנדטים נדונים שנה אחר שנה - לעתים קרובות עם רק שינויים שוליים בטקסטים הקיימים״.
המזכ״ל גם חשף שמזכירות האו״ם הכינה בשנה שעברה 1,100 דו״חות. שלושה מכל חמישה דו״חות עוסקים בנושאים שכבר כוסו בדו״חות קודמים. ״פגישות ודו״חות הם חיוניים״, אמר גוטרש. ״אבל אנחנו חייבים לשאול: האם אנחנו משתמשים במשאבים המוגבלים שלנו בדרך הכי יעילה?״
״הרבה מהדו״חות האלה בכלל לא נקראים״, הוסיף. ״את 5% הדו״חות הפופולריים ביותר מורידים יותר מ־5,500 פעמים, אבל דו״ח אחד מכל חמישה מורידים פחות מ־1,000 פעמים. וגם זה לא אומר שקוראים אותם״.
הדו״ח גם מזהיר שמימון ללא ממוקד פוגע ביכולת לספק תוצאות קוהרנטיות. ב־2023, 80% מהמימון של האו״ם הגיע מתרומות וולונטריות, 85% מהן יועדו לצרכים ספציפיים. האו"ם עומד בפני משבר פיננסי עמוק, וזאת ברקע הנסיגה האמריקנית מהמוכנות לממן את פעילותו.
מההצעות שגוטרש הציג אתמול: צמצום מספר הדו״חות והפגישות, ייעול פורמטים ומעקב אחר שימוש בדו״חות כדי להבטיח רלוונטיות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
