בשנת 2003, אישה שעבדה בסופרמרקט באנדלוסיה, ספרד, הותקפה על ידי לקוח. כתוצאה מהאירוע הטראומטי, היא אובחנה כסובלת מהפרעת דחק פוסט-טראומטית ואיבדה את יכולת הדיבור. לאחר בחינת המקרה, הביטוח הלאומי העניק לה קצבת נכות קבועה.
מכיוון שהתקרית הייתה קשורה לעבודתה, חברת הביטוח קבעה כאחראית לתשלום הקצבאות. שנים לאחר האירוע, חברת הביטוח החלה לבדוק מחדש את המקרה. בשנת 2019, 16 שנים לאחר התקרית, החברה סקרה את הרשומות הרפואיות וגילתה פרט מעניין: אף אחד מהמומחים הרפואיים שביקרה מאז 2009, כולל רופא עיניים, אורתופד ורופא עור, לא תיעד את חוסר יכולתה לדבר. ממצא זה נחשב לחריג ועורר חשד.
בעקבות הגילוי, חברת הביטוח דאגה לצוות רופאים שיעריך מחדש את מצבה של האישה. לפחות פסיכיאטר אחד דיווח על סימנים אפשריים להונאה. עם זאת, חשד של מומחה אחד לא הספיק כדי לפתוח תיק רשמי נגדה, ולכן החברה החליטה לנקוט בצעדים נוספים.
חברת הביטוח שכרה בלש פרטי. לאחר מספר שבועות של מעקב, הבלש דיווח על ממצאים מפתיעים: "האישה האילמת מדברת ברחוב, משוחחת עם אימהות מחוץ לשערי בית הספר, משתמשת בטלפון הנייד שלה, ואף משתתפת בשיעורי זומבה".
כדי להוכיח באופן חד-משמעי שהאישה יכולה לדבר, הבלש יזם איתה מפגש. הוא ניגש אליה ברחוב ושאל כיצד להגיע לחנות כלבו מקומית. האישה נפלה למלכודת והסבירה בהרחבה את הדרך לחנות, מבלי לדעת שהשיחה מוקלטת. עם הראיה הזו, חברת הביטוח פתחה בהליכים משפטיים כדי להוכיח שאינה אחראית עוד לתשלום קצבאות הנכות.
בית המשפט הגבוה לצדק של אנדלוסיה (TSJA) פסק לטובת חברת הביטוח. השופט קבע כי הראיות שהוצגו תקפות וכי אין עוד צורך לשלם קצבאות נכות. בנוסף, בית המשפט דחה את ערעור האישה לפסול את הקלטת הבלש בטענה שהיא מהווה "הפרה ברורה של זכויותיה".
בעקבות הפסיקה, נפתח תיק חדש לקביעת הקנס שתצטרך לשלם על גביית קצבאות שלא כדין. בנוסף, סביר להניח שחברת הביטוח תתבע את האישה להשבת כל הקצבאות ששולמו לה במשך השנים האחרונות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו