כוחות שריון של צבא טאיוואן בחוף המערבי של המדינה. צילום: איי.אף.פי

סין: "התרגיל מול טאיוואן - בוחנים השתלטות על האי"

כלי שיט ומטוסים של חיל הים וחיל האוויר הסיני כיתרו את האי, המונהג על ידי ממשלה דמוקרטית • בבייג'ינג הבהירו: "מטרת התרגיל לבדוק את האפשרות לתפוס את מוקדי הכוח ולכבוש אזורי מפתח"

מתיחות שיא במזרח אסיה: התרגילים הצבאיים של סין סביב טאיוואן נועדו לבחון את יכולתה "לתפוס את השלטון" על האי, כך הודיע היום (שישי) צבא סין כאשר כוחותיו פתחו ביום שני של תרגילים רחבי היקף המקיפים את שכנתו הדמוקרטית ובפועל מכתרים את המרחב הימי והאווירי שלה.

התרגילים הם הגדולים ביותר מזה יותר משנה ומגיעים ימים ספורים לאחר שטאיוואן השבעה את הנשיא החדש שלה, לאי צ'ינג-טה. בייג'ין גינתה את לאי כ"בדלן מסוכן" ודחה את נאום ההשבעה שלו ביום שני, במהלכו קרא לסין להפסיק את ההפחדה שלה על טאיוואן, שהלכה וגברה הרבה יותר תחת מנהיג סין שי ג'ינפינג.

תיעוד טאיוואני: חיל הים הסיני מבצע תרגיל מול חופי טאיוואן // רויטרס



במהלך הלילה יצאו כמה ספינות מלחמה טאיוואניות מהנמלי הבית שלהן, ככל הנראה מתוך חשש  שהתרגיל יתברר כפעולת אמת שתדרוש תגובה צבאית. גם מטוסי קרב של חיל האוויר של טאיוואן הוצבו בהיכון להדיפת מתקפה אווירית סינית על האי. טורי שריון נצפו באזורי החוף של המדינה בשעות הבוקר.

הצבא הסיני, שמגמד את כוחה הצבאי של טייפה, התחיל את התרגילים ביום חמישי בבוקר, ושלח ספינות מלחמה ומטוסי קרב סביב טאיוואן והאיים המרוחקים שבבעלותה במה שכונה בבייג'ינג "עונש חזק על פעולות בדלניות של כוחות העצמאות של טאיוואן".

ביום שישי הודיע פיקוד הזירה המזרחית של הצבא הסיני כי הוא ממשיך בתרגילים משני צדי שרשרת האיים בטאיוואן כדי "לבחון את היכולת לתפוס את השלטון במשותף, לשגר התקפות משותפות ולכבוש אזורי מתח". המפלגה הקומוניסטית השלטת בסין רואה בטאיוואן חלק משטחה, למרות שמעולם לא שלטה בה, ונשבעה לקחת את האי בכוח במידת הצורך.

חיילים טאיוואנים במהלך תרגול מלחמה, צילום: איי.פי

לרובם המכריע של טאיוואנים אין רצון לחיות תחת שלטון סיני. אבל שי, המנהיג הסמכותני ביותר של סין מזה דור, הבהיר שאי אפשר לדחות את "האיחוד הבלתי נמנע" של האי עם היבשת ללא הגבלת זמן.

התמרונים בני היומיים, הכוללים פעולות משותפות של צבא סין, חיל הים, חיל האוויר וכוח הטילים של סין, נערכים במצר טאיוואן - גוף מים צר המפריד בין האי לבין סין היבשתית - וכן מצפון, מדרום וממזרח. טאיוואן, כך לפי הודעת הצבא הסיני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו