הדוד של ביידן והקניבלים: כך הצליח נשיא ארה"ב להרגיז (ולשעשע) את תושבי פפואה גינאה החדשה

ג'ו ביידן סיפר כי דודו אמברוז "יורט מעל פפואה במלחמת העולם השנייה, ואת גופתו לא מצאו כי באזור הזה היו המון קניבלים" • בפורט מורסבי לא אהבו את הדברים - ולא בגלל שאכילת בני אדם לא התקיימה

שני תושבי פפואה ניו גיניאה (צילום אילוסטרציה). צילום: נצחיה יעקב

"אולי הנשיא ביידן כשל בלשונו, אבל לא מגיע למדינה שלי להיות מתויגת באופן הזה", מסר היום ראש ממשלת פפואה גינאה החדשה, ג'יימס מראפה. "אולי כדאי שארה"ב תשקיע באיתור כמה שיותר שרידים של חייליה שקיפדו את חייהם בארצי".

ג'יימס מראפה. הוציא הודעה מיוחדת, צילום: רויטרס

מה גרם למראפה להוציא הודעה מיוחדת? בשבוע שעבר נאם נשיא ארה"ב באירוע זיכרון בפנסילבניה וסיפר על דודו, סגן אמברוז פיניגן ג'וניור, שלטענתו מטוסו יורט מעל פפואה ב-14 במאי 1944. "גופתו מעולם לא נמצאה בגלל שבאזור הזה של פפואה גינאה החדשה היו פעם המון קניבלים", אמר ביידן באירוע.

ביידן ליד אנדרטה בסקרנטון, פנסילבניה, צילום: אי.אף.פי

אלא שלפי המסמכים הרשמיים מתקופת מלחמת העולם השנייה, פיניגן נהרג מכיוון שהמטוס A-20 שבו עשה את דרכו לשדה תעופה בפפואה סבל מתקלה במנוע והתרסק לתוך האוקיינוס השקט. ברישומים לא נטען כי המטוס יורט.

מטוס A-20 של ארה"ב (ארכיון), צילום: חיל האוויר האמריקני

מכל מקום, ראש הממשלה מראפה אולי כעס בהודעתו, אבל האמירה של ביידן משכה שלל תגובות בפורט מורסבי. "העמים המלאנזיים, שתושבי פפואה גינאה החדשה נמנים עמם, הם אנשים גאים מאוד", אמר ל"גרדיאן" מייקל קבוני, מרצה למדעי המדינה באוניברסיטה של פפואה. "האופן שבו ביידן תייג אותנו פוגעני מאוד. לא בגלל שמישהו אומר 'אה, היה קניבליזם בפפואה גינאה החדשה' - זה ידוע וזו עובדה - אלא בגלל שלא מקובל לרמוז שהדוד שלך קפץ מהמטוס והמקומיים חשבו שזו ארוחה טובה".

לדברי קבוני, קניבליזם היה אכן חלק מהנורמה של קהילות מסוימות, אולם בני אדם נאכלו בהקשרים מסוימים – כמו אכילת מתים מתוך כבוד כדי למנוע מגופתם להירקב. "הם לא היו אוכלים כל בחור לבן שנפל מהשמיים", הוסיף.

אחרים נשמעו משועשעים יותר מכעוסים. "אני לא מרגיש פגוע", אמר אלן בירד, מושל של אחד המחוזות. "למען האמת, זה די מצחיק. אני בטוח שכאשר ביידן היה ילד, אלה הדברים שהוא שמע מהוריו. והם בטח נשארו איתו לכל חייו".

וושינגטון ופורט מורסבי הידקו אשתקד את יחסיהן וחתמו על הסכם צבאי. ביידן אף היה אמור לבקר במדינה במאי אשתקד, אולם מאבקי התקציב בקונגרס אילצו אותו לבטל את מה שהיה צפוי להפוך לביקור הראשון של נשיא ארה"ב בפפואה גינאה החדשה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר