"התמיכה בישראל - לא צ'ק פתוח": הידידה הגדולה באירופה מתחילה לאבד סבלנות

יחד עם מה שמסתמן כריכוך בכל הנוגע לחידוש המימון לאונר"א ודאגה מפעולה ברפיח, הזעם כלפי ישראל גובר • גורמים רשמיים בגרמניה החלו לתהות האם תמיכתם הלכה רחוק מדי • מנהל המכון למדיניות ציבורית גלובלית, תורסטן בנר: "נוצר רושם מוטעה שגרמניה נתנה לנתניהו צ'ק פתוח לפעולה בעזה"

נתניהו נפגש עם אולף שולץ, נשיא גרמניה. צילום: אבי אוחיון/לע״מ

המלחמה מתארכת והלחץ על ישראל הולך וגובר: לצד אמירות ביקורתיות שמשמיעים קנצלר גרמניה אולף שולץ ושרת החוץ שלו אנלינה ברבוק, ב"ניו יורק טיימס" דווח הערב (שישי) על מה שמסתמן כריכוך משמעותי בעמדת ברלין בכל הנוגע לחידוש המימון לאונר"א, שכמה מעובדיה לקחו חלק בטבח 7 באוקטובר.

גרמניה, שכמו מדינות רבות עצרה את המימון לאונר"א בגלל החשדות נגדה, הודיעה רק השבוע כי תחדש את המימון לסוכנות בכל הנוגע לפעילויות שאינן קשורות לעזה, ולפי הדיווח היא עשתה זאת אף שרק לפני כמה שבועות דרשה כתנאי לחידוש המימון את הדחתו של ראש אונר"א פיליפ לזריני.

צפויה לשחרר את כספי הסיוע לאונר"א

גורמים המעורים בפרטים אמרו כי בזמן שחלף העמדה הגרמנית רוככה, והדרישה הזו הוסרה. הגורמים הוסיפו כי גרמניה צפויה לשחרר את כספי הסיוע לפעילות אונר"א בעזה בחודש מאי הקרוב.

הדיווח הזה מגיע כאמור על רקע אמירות ביקורתיות יותר שמשמיעים בגרמניה, שבשל עברה הנאצי המחויבות שלה לישראל מושרשת עמוקות בפוליטיקה המקומית. גרמניה היא גם ספקית הנשק השנייה בגודלה מבחינת ישראל, והקנצלר שולץ היה מבין המנהיגים הראשונים שהתייצבו בארץ אחרי 7 באוקטובר כדי להביע את תמיכתו בה.

אולף שולץ: "ברור כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה, אך אי אפשר להתעלם ממצבם של אזרחי הרצועה"// לע"מ

אבל בביקור נוסף שערך החודש, ובצל הדאגה מהפעולה המתוכננת ברפיח, הוא אמר: "לא נעמוד מנגד כשבעזה גוועים מרעב".

שולץ הדגיש אמנם את תמיכתו ביעד של חיסול החמאס, אך תהה כיצד ניתן להצדיק את המחיר האנושי הכבד – בדמות יותר מ-32,000 פלשתינים שנהרגו במלחמה.

כחלק מהגיבוי לישראל בזירה הבינלאומית, גרמניה גם התייצבה מול בית הדין הבינלאומי בהאג ודחתה את האשמות דרום אפריקה לרצח עם מצד צה"ל. שולץ עצמו סירב להשיב לשאלות על טענות להפרת הדין הבינלאומי מצד ישראל בכנס בחודש שעבר במינכן.

תקיפת חיל האוויר ברפיח, צילום: רויטרס

השבוע שרת החוץ שלו אנלינה ברבוק כבר נשמעה אחרת: היא הודיעה כי תשלח לישראל משלחת, תוך שהיא מסבירה שגרמניה חתומה על אמנת ז'נבה – ובשל כך ארצה "מחויבת להזכיר לכל הצדדים את מחויבותם לציית לדין ההומניטרי הבינלאומי".

ברבוק גם ערכה השבוע ביקור בישראל, השישי שלה באזור מאז פרוץ המלחמה, ותיארה את המצב בעזה כ"גיהינום" והתעקשה שאסור לתת יד למתקפה גדולה על רפיח. "אנשים לא יכולים להיעלם באוויר", היא אמרה, בהקשר של העזתים ברפיח. היא התעקשה שאין לערוך מבצע רחב-היקף ברפיח, שם מצטופפים יותר ממיליון פלשתינים.

שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס ללחץ הגרמני הגובר בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אתמול, ואמר כי בביקור שלה ברבוק השמיעה ביקורת על המצב בעזה, וסיפרה על שינוי הטון בציבור הגרמני.

שר החוץ ישראל כ"ץ, צילום: אי.פי.אי

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", גם בממשלה בברלין יש כעת פקידים שתוהים אם התמיכה בישראל מופרזת מדי. "מה שהשתנה עבור גרמניה הוא הרעיון של התמיכה הבלתי מותנית הזו בישראל", אמר מנהל המכון למדיניות ציבורית גלובלית בברלין, תורסטן בנר, ל"ניו יורק טיימס".

"נוצר רושם מוטעה שגרמניה נתנה לנתניהו צ'ק פתוח לפעולה בעזה". הטון החמור של ברלין הוא, בחלקו, תגובה לחשש מכניסת ישראל לרפיח. בנוסף, השינוי בעמדה הגרמנית נובע מהקשחת העמדות של ארה"ב כלפי ישראל.

לגבי אזרחי גרמניה, עד לאחרונה, נראה היה שדעת הקהל הגרמנית עומדת מאחורי תמיכת הממשלה במערכה הצבאית של ישראל. אבל סקרים של גופי שידור ציבוריים בשבועות האחרונים מראים שכמעט 70 אחוזים מהגרמנים שנשאלו סברו שהפעולות הצבאיות של ישראל אינן מוצדקות. רק כמה שבועות קודם לכן, המספר היה סביב 50 אחוזים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר