הודו: בית משפט הוציא מחוץ לחוק בתי ספר אסלאמיים

בית הדין העליון של מדינת אוטר פרדש קבע כי מוסדות המחנכים על פי דת האסלאם לא עומדים בקנה אחד עם החוקה ההודית • עוד נקבע כי התלמידים במוסדות אלו יועברו לבתי ספר ממלכתיים

ילד לומד במדרסה אלסאמית בהודו. צילום: רויטרס

סערה דתית בהודו: בית משפט במדינת אוטר פרדש, המדינה המאוכלסת ביותר בתת היבשת, פסל היום (שני) חוק שאפשר את פעילותם של מוסדות לימוד אסלאמיים במדינה.

בית המשפט העליון של אללהבאד הכריז כי "חוק המדרסות" משנת 2004 הוא בלתי חוקתי וקבע כי יש להעביר סטודנטים הלומדים במוסדות האסלאמיים לבתי הספר הממלכתיים במדינה. "מצאנו כי חוק המדרסות נמצא בהפרה של עיקרון החילון, שהוא חלק בסיסי במבנה החוקה ההודית", נכתב בהודעת בית המשפט.

"מאחר ומתן חינוך הוא אחת החובות הבסיסיות של המדינה, הוא חייב להישאר חילוני כשהמדינה מפעילה את כוחה בתחום הזה. המדינה לא יכולה לספק חינוך על בסיס דת מסוימת, התורות שלה, תפיסות, העולם והפילוסופיה שלה, או ליצור מערכות חינוך נפרדות לדתות שונות", נכתב בפסיקה.


מדרסות בהודו מלמדות לימודי אסלאם והיסטוריה מוסלמית לצד לימודי חול כמו אנגלית, מתמטיקה והיסטורי ומורשת של הודו. קיימת במדינה גם מערכת מקבילה לתלמידים בני הדת ההינדית שנקראים "גורוקול" שם לומדים תחת "גורו", או מורה רוחני, בחלק מהזמן לצד לימודי חול.

הפסיקה, שעלולה לעורר התנגדות מכמה וכמה קבוצות דתיות ופוליטיות יכולה להגיע לבית המשפט העליון בניו דלהי, שבסמכותו לבטל את הפסיקה. 20% מאוכלוסייתה של אוטר פרדש היא מוסלמית והפסיקה יכולה להגדיל את המתח בין הינדים ומוסלמים במדינה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר