האם נמצאה ממלכת האמזונות מהמיתולוגיה היוונית?

חוקרת בריטית סבורה כי באתר ארכיאולוגי באזרבייג'ן נמצאו אתרי קבורה של הלוחמות האגדיות • "הממצאים מראים שיש אמת מסוימת מאחורי המיתוסים והאגדות של יוון העתיקה"

תיאור של אמזונות על כד מיוון העתיקה. צילום: ויקיפדיה

האמזונות של המיתולוגיה היוונית היו שבט של נשים לוחמות שעל פי הכתובים העתיקים חיו בקצה העולם המוכר. כעת, ארכיאולוגית אחת טוענת כי ייתכן וחשפה את המקור העתיק למיתוסים, בחפירה של תלי קפורה בארבייג'ן בדרום הקווקז.

החפירה התרחשה בחבל נחצ'יבאן, מובלעת אזרית שנמצאת בין ארמניה ואיראן ובה נמצאו קברים טקסיים מתקופת הברונזה. במקום נחשפו שלדים של נשים שנקברו יחד עם כלי נשק כמו ראשי חץ, רומחים ואף חרב ארד, וכן תכשיטים ואבזמים.

ההיסטוריונית והארכיאולוגית בת'ני יוז סיפרה ל"אובזרבר" הבריטי כי ייתכן ומדובר באמזונות אמתיות, חברה של נשים לוחמות, שחיו, צדו ולחמו באזור הקווקז לפני כ-4,000 שנים.  "הממצאים מראים שיש אמת מסוימת מאחורי המיתוסים והאגדות של יוון העתיקה".

אתר ארכיאולוגי עם ממצאים מתקופת הברונזה בחבל נחצ'יבאן, אזרבייג'ן, צילום: רשתו תחברתיות

לטענתה של יוז, הממצאים מקבלים משנה תוקף כשמחברים אותם לתגליות ארכיאולוגיות אחרות מהשנים האחרונות. בשנת 2019 קברים דומים של ארבע נשים לוחמות נמצאו ברוסיה  ובשנת 2017, ארכיאולוגים ארמנים חשפו שרידים של אישה שמתה כתוצאה מפציעות קרב ונקברה כלוחמת.

"קבר אחד לא מעיד על קיומה של ציביליזציה שלמה. אם אנחנו מדברים על תרבות שהתקיימה בין הקווקז למישורי אסיה, כפי שאמרו הקדמונים, צריכים להיות עוד שרידים, וכעת אנו מוצאים יותר ויותר מהם", אומרת יוז, בהתייחסות לתגלית הראשונה של קבר לוחמת משנות ה-90.

לפי יוז, כמה מהשלדים שהתגלו בנחצ'יבאן מעידים על כך שהנשים עשו שימוש כבד בקשתות. אצבעותיהן נעטפו בבד לפני הקבורה, ככל הנראה באקט שמעיד על היותן קשתיות. "מה שמרתק הוא ששרידי העצם שמצאנו מראות שימוש ניכר בקשת וזמן רב שהלוחמות העבירו על גבי סוסים", מספרת יוז.

המקור הקדום ביותר לקיומן של האמזונות היא האיליאדה של הומרוס, שם הן מוזכרות כלוחמות עזות נפש הנלחמות על גבי סוסים בעזרת חץ וקשת. חוקרים סבורים שסיפורי האמזונות היו חלק ממסורת שבעל פה בת מאות שנים שנפוצה בייוון בתרם הועלו על הכתב.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר