גם במותם לא נפרדו: ראש ממשלת הולנד לשעבר ואשתו ביצעו המתת חסד – ביחד

דריס ואן אכט, בן ה-93, עבר אירוע מוחי לפני ארבע שנים וממנו לא הצליח להתאושש • רעייתו אאוז'ני, שלה היה נשוי 70 שנה, גם סבלה מבריאות ירודה מאוד • לפי הדיווחים, "השניים החזיקו ידיים" שעה שנפחו את נשמתם זה לצד זו

דריס ואן אכט, ראש ממשלת הולנד לשעבר. צילום: רויטרס

בחייהם ובמותם: ראש ממשלת הולנד לשעבר, דריס ואן אכט, ביצע בשבוע שעבר המתת חסד משותפת עם אשתו אאוז'ני. הפעולה בוצעה ארבע שנים לאחר שעבר אירוע מוחי שממנו לא הצליח להתאושש, ולאור מצבה הבריאותי הרעוע של אאוז'ני. השניים שמו קץ לחייהם בגיל 93 לאחר שהיו נשואים במשך 70 שנים.

לפי דיווח ב"גרדיאן" הבריטי, השניים החליטו למות יחד בשל אהבתם הגדולה ומתוך רצון שלא לחיות אחד ללא השני, כל שכן לנוכח מצבם הבריאותי. בדיווח נמסר כי הם "החזיקו ידיים" במהלך הליך ההמתה עד שנפחו את נשמתם.

מיטת בית חולים, אילוסטרציה,

ואן אכט כיהן כראש ממשלת הולנד מטעם מפלגת העם הקתולית (KVP) בין השנים 1977-1982, שמאוחר יותר הפכה תוך מיזוגים למפלגה הנוצרית דמוקרטית (CDA). בהכשרתו המקצועית היה עורך דין ובמהלך הקריירה העשירה שלו שימש בשורה של תפקידים רמי דרג בפוליטיקה ההולנדית ובמשרד החוץ של המדינה. בתחילת דרכו הפוליטית, תמך במדינת ישראל אך בראשית שנות השמונים שינה את תפיסת עולמו והפך למבקר חריף של המדיניות הישראלית ולתומך בפלשתינים.

ההחלטה של השניים לשים קץ משותף לחייהם באמצעות המתת חסד היא חלק מהתרחבות של בחירה באאותנזיה במדינה. מדי שנה מחליטים אלפי הולנדים להיפרד מהחיים בהליך מבוקר.

ואן אכט,

לפי ה"גרדיאן", בשנת 2020 החליטו 26 אנשים לבצע המתת חסד במקביל לבני או בנות זוגם, בשנת 2021 המספר גדל ל-32, ובשנת 2023 מדובר כבר ב-58. המתת חסד בהולנד מותרת תוך עמידה תוך עמידה בשישה קריטריונים ובהם מחלה סופנית המלווה בסבל שאי אפשר לעמוד בו וללא סיכוי להקלה. ועדה מיוחדת מתכנסת כדי לדון פרטנית בבקשות להמתת חסד, וגם לאחר אישור הבקשה, יש צורך בבדיקה נוספת של מומחה. רק בתום קבלת אישורו, מותר לרופא לתת למבקש מנה קטלנית של תרופה מתאימה.

אלקה סווארט, דוברת אחד ממוסדות המתת החסד המרכזיים בהולנד, אמרה: "העניין בהמתת חסד משותפת גובר, אבל עדיין מדובר בתופעה נדירה יחסית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר