"זאת לא אידאולוגיה דתית - זה רצח עם": הרופאה מפקיסטן שנלחמת באסלאם הקיצוני

ד"ר קנטה אחמד נלחמת כבר 20 שנה באיסלמיסטים רדיקלים • היא ביקרה במחוזות הטליבאן, פגשה את היזידים שנטבחו בעיראק ואת "ילדי דאעש" • אבל דבר לא הכין אותה לתמונות מהעוטף • "זו לא מתקפת טרור - זה ג'נוסייד"

"ישראל נפגעת הכי הרבה מהאסלאם הרדיקלי". ד"ר אחמד. צילום: קוקו

מלחמת חרבות ברזל ומתקפת הטרור הרצחנית ביישובי עוטף עזה הצליחו לפלג באופן ברור וקוטבי את השיח בעולם לגבי ישראל וארגון הטרור חמאס, ולהציב את העולם המוסלמי כולו כמעט לצידם של הפלשתינים בדרישה להפסקת המתקפה הישראלית ברצועת עזה. גרוע מכך, השיח האנטישמי ברחבי העולם התומך בארגון הטרור חמאס ובמעשיו נפוץ יותר מאי־פעם, והצליח לחלחל באופן מעורר דאגה מהרשתות החברתיות לכלי התקשורת בעולם המערבי - ומשם לרחוב.

אך בתוך המערבולת הזו חשוב לזכור שגם בעולם המוסלמי יש מי שנחרד מהברבריות של מחבלי חמאס ומהאידיאולוגיה הרצחנית שעומדת מאחורי מעשיהם. למעשה, ברחבי העולם יש כאלו שנאבקים בתפיסת העולם הזו עשרות שנים, וספגו שנאה וביקורת בשל כך.

העולם המוסלמי שילם מחיר

אחת מהאנשים הללו היא ד"ר קנטה אחמד, רופאה, מוסלמית ופעילה חברתית מהמובילות ומהרהוטות בעולם נגד האסלאם הרדיקלי שהיכה ברחבי העולם, מאורלנדו ועד קראצ'י וממוסקבה ועד מוזמביק.

"אני אזרחית בריטניה וארה"ב, גדלתי בבריטניה, נולדתי מוסלמית ואני מקיימת את מצוות הדת המוסלמית. במשך שני העשורים האחרונים הייתי פעילה במאבק באסלאם הרדיקלי, כשאני פועלת להבהיר את ההבדל בין אסלאמיזם לאסלאם אמיתי ואותנטי", מציגה את עצמה ד"ר אחמד, השוהה בימים אלה בישראל בביקור שמטרתו להכיר את ההיקף הרצחני של מתקפת הטרור של חמאס.

"אני עובדת כרופאה אקדמית באוניברסיטת ני יורק, ששם אני מתגוררת. בשני העשורים האחרונים ביקרתי במקומות שנפגעו עמוקות מטרור אסלאמיסטי, וכרופאה אני מטפלת בניצולי פיגועי הטרור ב־11 בספטמבר 2001".

הפיגועים הרצחניים שהיכו בארה"ב היו נקודת מפנה עבור ד"ר אחמד. "ראיתי את הפיגועים מתרחשים בשידור חי בתקופה שבה התגוררתי בריאד. ערב הסעודית היתה נתונה באותה תקופה לשלטון ריאקציונרי ופוריטני, וראיתי היטב את המחיר שמשלם העולם בכלל, והעולם המוסלמי בפרט, על התופעה הפוליטית הזו", היא מסבירה.

"האסלאם הרדיקלי מקדש מוות". מחבל חמאס בבארי, ב־7 באוקטובר, צילום: רויטרס

ד"ר אחמד הסתובבה בעולם בעקבות הנזק האדיר שחוללו ארגוני הטרור האסלמיסטיים. בצפון פקיסטן היא נפגשה עם ניצולי שלטון הטליבאן, בעיראק פגשה יזידים שנמלטו מרצח העם של דאעש בחבל סינג'אר, ובחבל מוסול נפגשה עם ילדים שגויסו כלוחמים לשורות ארגון הטרור דאעש. המפגש פנים אל פנים עם הקורבנות חיזק וחידד אצלה את תפיסת ההבדל בין האסלאם כדת לבין השימוש בו לטרור רצחני.

אידיאולוגיה שאינה דת

"האסלאמיסטים נחושים להציג את תפיסת העולם שלהם כתפיסה דתית, כאמונה. אבל זה לא האסלאם. האסלאם היא דת עם עקרונות מאוד ברורים כמו אמונה באל אחד, מסירות לתפילה, צדקה, צום וביקור במכה. האמונה בקדושת החיים קיימת ונמצאת באסלאם, אבל היא מנוקה ממנו לחלוטין באסלאם הרדיקלי, שמקדש מוות. למשל, התפיסה של ג'יהאד באסלאם היא שבראש ובראשונה הוא מאמץ לשיפור עצמי ולתיקון העולם, אך הוא פורש כדי לשמש מצב תמידי של לוחמה", מסבירה ד"ר אחמד.

ד"ר קנטה אחמד // צילום: יהונתן שאול,

"ההתעטפות הזו בערכי הדת שמסתירה אידיאולוגיה שהיא הכל חוץ מאמונית או דתית, היא זו שכל כך קורצת לחברות המסורתיות של העולם האסלאמי".

ההתמודדות מול הגל הגואה של אסלאם קיצוני הביאה את ד"ר אחמד להכיר מקרוב את המציאות הישראלית. "ככל שהעמקתי את הידע שלי על התופעה של האסלאם הקיצוני, כך הבנתי שישראל היא אחת הנקודות בעולם שנפגעו באופן הקשה ביותר כתוצאה ממנו", הא אומרת. זה הביקור ה־12 שלה בישראל, והחברה הישראלית והמציאות הנפיצה של המקום לא זרות לה.

הצטרפה לנתיחה הפתולוגית

"התגובה הראשונה שלי כששמעתי על הטבח ב־7 באוקטובר היתה לבדוק את שלומם של החברים והקולגות שלי פה. דאגתי מאוד לשלומם, אבל מה שהיה לי הכי קשה זו ההכחשה הגורפת והמהירה של הזוועות ששודרה בתקשורת המערבית והדהדה בהפגנות נגד ישראל". הזמנה מבכיר במערכת הביטחון בישראל לראות במו עיניה את הזוועות הביאה אותה לפה, פחות משבועיים לאחר אירועי הטבח.

ד"ר אחמד הסתובבה בעוטף עזה, ראתה את זירות הרצח ואת המראות שנחרטו בכל נפש, ואפילו ביקרה באבו כביר ונכחה בבדיקה פתולוגית של קורבנות הטבח. הדברים המחרידים שראתה בביקורה השאירו אותה עם תובנה פשוטה.

"מדובר במעשים של רצח עם, של ג'נוסייד", היא אומרת בחדות ובבהירות. "אני לא סוציולוגית או מומחית בהגדרות המדויקות, אבל אין לי ספק בכך לאחר הזירות שראיתי וסוג הפציעות והאלימות שהופיעה על גופות הקורבנות. העדויות הרבות שראיתי מצביעות על כך שלא מדובר רק במתקפת טרור, אלא במעשה מתוכנן ומחושב של רצח עם, גם אם בהיקף קטן ביחס למקרים אחרים בעולם", אומרת אחמד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר