חשש ממשבר חדש: משלחת מחוקקים אמריקנים ביקרו בטייוואן

המתיחות בין בייג'ין לטריטוריה הדמוקרטית עלולים להסלים שוב לאחר שחמישה חברי קונגרס הגיעו לטייפה ונפגשו עם הנשיאה • ביקור קודם של יו"ר בית הנבחרים גרם לשיא במתיחות הצבאית באזור

תותח נגד מטוסים בשדה התעופה הבינלאומי בטייפה, טייוואן, צילום: רויטרס

שוב מתיחות במזרח הרחוק: משלחת של מחוקקים אמריקנים הגיעה היום (ראשון) לטייוואן, ימים ספורים לאחר תרגילי ענק של הצבא הסיני שהתקיימו בתגובה לביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, בטריטוריה הדמוקרטית.

משלחת המחוקקים, בהובלת הסנאטור אד מרקי ממדינת מסצ'וסטס, צפויה לפגוש את הנשיאה, טסיי אינג וון, ולהשתתף אירוע רשמי בהשתתפות שר החוץ ובכירים אחרים, במהלך שהעלה זעם בבייג'ינג. המכון האמריקני בטאיוואן, שמארח את המחוקקים, הודיע כי מטרת הביקור היא "לדון ביחסי ארצות הברית וטאיוואן, בנושאי ביטחון אזורי, מסחר והשקעה, שרשראות האספקה העולמיות, שינויי האקלים ונושאים חשובים אחרים".

הסנאטור האמריקני אד מרקין וסגן שר החוץ הטיוואני בביקור בטייפה,

התקשורת בטריטוריה חגגה את ביקור המחוקקים כהישג נוסף לדיפלומטי הטייוואנית לאחר ביקורה של פלוסי ובעקבו תסדרת התרגילים הצביים שביצעה סין במטרה להרתיע מנהיגים מערביים מלעשות מעשים דומים. בשגרירות הסינית בוושינגטון הגיבו לביקור ואמרו: "חברי בית המחוקקים צריכים לפעול בהתאם למדיניות האמריקנית של 'סין האחת'. הביקור מוכיח שוב כי ארצות הברית לא מעוניינת ביציבות באזור ולא עושה דבר למנוע עימות בין הצדדים, כשהיא מתערבת בענייניה הפנימיים של סין".

ממשל תטאיוואן הגיבה בשמחה לביקור ובהודעה שפרסם משרד החוץ בטייפה נכתב: "משרד החוץ מברכת בכנות את הביקור, בש/עה שסין ממשיכה להסלים את המתיחות באזור. הקונגרס האמריקני שוב שלח משלחת במשקל כבד לטייוואן, כשהוא מפגין חברות וחוסר מורא מאיומיה והפחדותיה של סין".

השלטונות בטייוואן הודיעו בשבוע שעבר היום (ראשון) כי 66 מטוסים סיניים חדרו לשטחה האווירי של המדינה במסגרת תמרונים של הצבא והצי הסיני בסמוך לגבולות המדינה, כחלק מהמתיחות האדירה באזור שהגיע בעקבות ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, בטייפה בשבוע שעבר.

עוד נמסר ממשרד הביטחון הטייוואני כי 14 ספינות מלחמה סיניות תמרנו במצר טייוואן, סמוך למים הטריטוריאליים של המדינה. בנוסף נטען כי חיל האוויר הסיני ביצע דימוי של תקיפות עומק ותרגל ירי טילים. 11 טילים נורו במהלך התרגיל, זאת לטענת משרד הביטחון הסיני.

השלטון בבייג'ינג רואה בטייוואן מחוז מורד ומסרב לקבל את התנהלותה כמדינה עצמאית, זאת לאחר שטייפה התנתקה מסין בתום מלחמת האזרחים במדינה בשנת 1949. סין אף ניסתה לבצע  בעבר פעולה צבאית להשבת טייוואן לשליטתה אך חשש מהתערבות אמריקנית מנע פעולה נרחבת סינית באי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר