"התליין מטהרן": הכירו את הנשיא החדש של איראן

איברהים ראיסי, איש דת ומשפטן, חתום על הוצאתם להורג של עשרות אלפי פעילי אופוזיציה לאורך השנים • הוא דוגל בגישה דתית מחמירה, תומך בהפרדה בין גברים ונשים במקום העבודה ומתנגד להשפעה מערבית

נשיא איראן הנבחר, איברהים ראיסי // צילום: אי.פי.איי

לאחר שמונה שנות שלטון המחנה הרפורמיסטי, איראן בחרה היום (שבת) מנהיג מהמחנה השמרני במדינה. כעת, כשהמדינה נמצאת בשיאו של משא ומתן על הסכם הגרעין עם ארצות הברית ובעיצומו של משבר כלכלי ממושך, פונה העולם אל דמותו של הנשיא החדש, איברהים ראיסי, במטרה להבין כיצד ייראה הממשל החדש בטהרן.

מעט ידוע על עמדותיו של ראיסי בכל הנוגע למדיניות חוץ או הסכם הגרעין. השורה המוכרת ביותר שלו בתחום יחסי החוץ מבחירות 2017, שבהן התמודד לנשיאות אך הפסיד לנשיא היוצא, חסן רוחאני , אמר ראיסי כי יפעל "לכונן קשרים דיפלומטיים עם כל מדינה בעולם מלבד ישראל".

בהתבטאות כמעט יחידה בנושא הסכם הגרעין אמר ראיסי כי "נשים את האינטרסים של ארצו קודם. הסנקציות האכזריות על הכלכלה שלנו חייבות להיפסק ולא נחסוך במאמצים על מנת להשיג זאת". בעימות בחירות הוסיף ראיסי כי בכוונתו לקיים את ההסכם, אך יעשה זאת בתקיפות מול הצד האמריקני. מומחים מעריכים כי ראיסי צפוי להישמע למוצא פיו של המנהיג העליון חמינאי ולא לנסות לחבל במגעים עם ארצות הברית בנושא חזרתה להסכם הגרעין, גם אם יספק התבטאויות חריפות בהרבה מאלו של קודמו.

צעד ראשון וחשוב בנושא יחסי החוץ יהיה מינוי שר החוץ. על פי דיווחים ברשתות החברתיות במדינה, ראיסי שוקל למנות את ראש מערך קשרי החוץ של הרשות השופטת לשעבר לתפקיד שר החוץ, דמו תשונה בתכלית ממוחמד ג'וואד זריך החייכן אליו התרגלו במערב.

אך עבור העם האיראני, המשמעות האמיתית של בחירתו של ראיסי לתפקיד הנשיא טמונה דווקא במדיניות החברתית – דתית שלו, שם יש לנשיא החדש רקורד בעייתי במיוחד. ראיסי נחשב למי שהיה אמון, במידה רבה, על סדרה של עשרות אלפי הוצאות להורג של פעילי שמאל ומתנגדי המשטר.

זירת הוצאות להורג באיראן, כלר אווין בטהרן // צילום: Gettyimages,

כתובע הכללי של המדינה ואחר כך ראש הרשות השופטת, ראיסי העמיק את ומיסד את השימוש בעונש מוות במדינה ותמך באופן נחרץ בתליית הומוסקסואלים.  ראיסי הודיע בעבר כי הוא תומך בהפרדה בין נשים וגברים במקומות העבודה ומתנגד להשמעת מוזיקה או הקרנת סרטים מהמערב.

כשהתמודד לנשיאות בשנת 2017 חשף ראיסי את חברי הקבינט שלו וחשף שורה של שמרנים קיצוניים שזכו לעמדות מפתח, רובם מינויים קודמים של הנשיא מחמוד אחמדיניג'ד.  קבינט קיצוני, צמצום החרויות האישיות במדינה ודיכוי אלים של כל סימן קל למחאה עלולים להפוך לסימן היכר של הממשל החדש ולהעמיד את המשטר ברפובליקה האסלאמית במסלול התנגשו תעם ציבור הולך וגדל של איראנים המתנגדים לדרכיו, ומרגישים כי לא נותר להם בית פוליטי במסגרת שיטת המשטר.

"אין שום משמעות לבחירת הנשיא החדש"

סא"ל במיל. מיקי סגל, לשעבר ראש ענף איראן לשעבר וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה מעריך כי בחירתו של איברהים ראיסי , אינה בעלת משמעות מעשית ולא צפוי שום שינוי במדיניות איראן.

"הקלטות זריף הוכיחו כי איראן מתנהלת על ידי המועצה העליונה ועל ידי אני משה"מ וכי לנשיא לשר החוץ כל שנותר לעשות הוא לנסות ולהציג את פניה החייכנים של אירן לעולם".

"לכאורה זה נראה מפגן דמוקרטי אבל זה מצג שווא של דמוקרטיה", אומר ראש ענף איראן בחטיבת המחקר של אמ"ן לשעבר. זאת לאור הסינון הכבד ביותר אותו עברו מועמדים שונים שרבים מהם נפסלו על ידי המועצה העליונה.

מצג שווא של דמוקרטיה, מצביעות בבחירו תבאיראן // צילום: איי.אף.פי, איי.אף.פי

לדברי סגל איראן כבר לא מנסה להסתתר מאחורי נציג מודרני שמייצג משהו חדש, וכך גם ראיסי. "איראן מודה כי היא מסייעת לפלסטינים, לח'ותים בתימן ולחיזבאללה בלבנון – איראן אינה מסתירה את מדיניות יצוא הטרור שלה".

חוקר המרכז הירושלמי מספר כי ראיסי, שכיהן בעבר כשר המשפטים, הוא בעל  רקורד בעיתי ביותר בתחום זכויות האדם ולדברי האופוזיציה האיראנית הוא אחראי על הוצאה להורג של 30 נשים, גז"ד של 24 מלקות לנשים, מעצרי נשים ועינוין בבתי הכלא.

"איראן אינה יכולה לרחוץ בניקיון ידיה ולטעון לפנים אחרות", מסכם סא"ל במיל. סגל.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר