יכולות מוכחות ומקורות ישראליים: זה מטוס הקרב שאיראן מעוניינת לקנות מסין

במהלך ביקור שר הביטחון האיראני בסין הביעו ברפובליקה האסלאמית שוב את הרצון לקנות את מטוס הקרב שהפגין ביצועים מרשימים בעימות בין הודו ופקיסטן • על אף שבבי'ינג ובירושלים הכחישו, גופי ביון ועיתונאים טענו כי המטוס הוא פרי פיתוח של מהנדסים ישראלים על בסיס מטוס "הלביא" שתכנונו נגנז בלחץ אמריקני

מטוס J-10C מתוצרת סין במהלך בדגמת ירי. צילום: רשתות חברתיות

האם ישראל תצטרף להתמודד בקרוב עם חיל אוויר איראני משודרג באדיבותה של סין? כלי תקשורת ביטחוניים הכריזו מוקדם יותר השבוע כי גורמים איראניים הביעו שוב עניין ברכישת מטוס הקרב הסיני המתקדם J-10C  במהלך ביקור של שר הביטחון האיראני, עזיז נסירזדה, בבירה הסינית.

שר ההגנה האיראני בוחן מטוס מדגם J-10C בביקור בבייג'ינג // צילום: רשתות חברתיות בסין



השר האיראני נראה כשהוא יושב בתא הטייס של מטוס הקרב, שעל אף שאינו מהדגמים החדשים ביותר שמיוצרים בסין, הוא זכה לאחרונה לטבילת אש שהוכיחה את יכולותיו מול כמה מכלי הטיס הטובים ביותר שהמערב מציע.

במהלך העימות האחרון בין הודו ופקיסטן, מטוסי J-10C  פקיסטניים הצליחו להפיל כמה מטוסי "ראפל" מתוצרת צרפת, שנחשבים לאחד ממטוסי הקרב הטוסים והמתקדמים שמיוצרים באירופה. המטוס, שפותח על ידי חברת האווירונאטוקיה "צ'נגדו", עשה שימוש בטילים PL-15לטווח בינוני וארוך שהצליחו לפגוע במטוסים ההודים למרות שנורו משטחה של פקיסטן.

מטוס J-10 פקיסטני מתוצרת סין, צילום: רויטרס

איראן שקלה בעבר לחתום על עסקת רכש שכזו מול סין אך בביג'ינג העדיפו שלא להרגיז את וושינגטון ובחרו לציית לאמברגו הנשק על איראן. ייתכן שכעת, לאחר התוצאות ההרסניות של מבצע "עם כלביא" עבור חיל האוויר האיראני, בסין ישקלו מחדש את ההחלטה. האפשרות של מטוסי קרב מתקדמים בעלי יכולות מוכחות, יחד עם טילי אוויר אוויר מתקדמים הם תרחיש שיכול לגרום לדאגה בישראל. באופן מפתיע, אפשרי מאוד שהרכש שאיראן כה מעוניינת להוסיף לארסנל שלה הוא פרי של תכנון ישראלי פורץ דרך.

לאורך השנים, דיווחים רבים גרסו כי הצ'נגדו J-10C הוא בעצם גרסה של מטוס ה"לביא" הישראלי, שפיתוחו הופסק בשנת 1987 בלחץ אמריקני. על אף שבירושלים ובבייג'ינג הכחישו את הטענות שוב ושוב, דיווחים על מהנדסים ישראלים שעבדתו בפרויקט ומכירת ידע בערוצים חשאיים לתעשיית האווירונאוטיקה הסינית, שהייתה אז בחיתוליה, נפוצו בכלי תקשורת ביטחוניים ברחבי העולם.

מטוס הלביא הישראלי,



נוסף על כך, לשני המטוסים תכנון אווירודינמי דומה: כנפונים קדמיים (קנארד), מבנה גוף דמוי לביא, ויחס דחף-משקל דומה. דו"חות מערביים, כולל מטעם ה-CIA ומגזין הביטחון הסמכותי  Jane’s Defenceציינו כבר בשנות ה-90 כי J-10 "עשוי להסתמך במידה רבה על טכנולוגיות לביא".

האפשרות שמטוסי חיל האוויר יפגשו בשמי איראן מטוסים עוינים שתוכננו בישראל ועוד בשם הכל כך סימבולי "לביא" היא בהחלט מעניינת, אך חשוב לזכור כי איראן עד כה התקשתה להצטייד בכלי טיס חדשים עבור חיל האוויר שלה, והשקעה כספית כה גדולה בשעה שהיא צריכה לשקם את התעשיות הביטחוניות שלה ולהצטייד מחדש בכל הציוד הצבאי שנפגע במהלך מבצע "עם כלביא", עלול להיות יותר מדי עבור כלכלתה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר