איראן: בית המשפט דחה את ערעורו של היהודי הנידון למוות

ארווין גהרמני, שהורשע בהשתתפות בקטטה בה נהרג אדם, עלול להיות מוצא להורג בכל יום • בקשתו למשפט חוזר נדחתה ובמשפחתו טענו כי השופטים התעלמו מכך שפעל בהגנה עצמית

ארבין גהרמני, היהודי הנידון למוות באיראן. צילום: ללא

צדק בנוסח איראן: בית המשפט לערעורים בטהרן דחה את בקשו של ארווין גהרמני, יהודי אזרח איראן, למשפט חוזר, לאחר שהורשע בהשתתפות בקטטה אלימה שהביאה למותו של אדם. 

גהרמני נמצא ברשימת הנידונים למוות והוצאתו להורג תיתכן כבר בימים הקרובים, כך לפי עמותת "ארגון זכויות האדם האיראני" היושב בדנמרק. הדברים מגיעים למרות דיווח מהשבוע שעבר בו נמסר כי כי ההוצאה להורג נדחתה בחודש, על מנת לתת זמן לאפשרות הערעור. 

ארווין גהרמני - מוטל עליו גזר דין מוות, צילום: רשתות חברתיות

משפחתו של גהרמני טוענת כי בית המשפט התעלם בפסק הדין מהעבודה כי ארווין פעל בהגנה עצמית ואף סייע להביא את הפצוע בתקרית לבית חולים, בניסיון להציל את חייו. לטענת המשפחה, האיש פעל לגמרי מתוך הגנה עצמית וכל שעשה היה להוציא סכין מידיו של אדם שניסה לתקוף אותו. 

גהרמני, בן 20, התאמן בחדר הכושר בעיר קרמנשה שבאיראן, בנובמבר 2022. עם צאתו ממכון הכושר, ארבו לו שבעה גברים, שלהם ככל הנראה היה חייב כסף. אחד מלוויו של גהרמני, שזוהה בידי הסוכנויות האיראניות כאמיר שוקרי, אחז בידו סכין וניסה לדקור את גהרמני. הוא היכה את שוקרי, חטף את הסכין מידו, דקר לכאורה את שוקרי וגרם למותו, כך נטען בגזר הדין. בעקבות המקרה בית המשפט באיראן גזר עליו פסק דין מוות שלא ניתן לערער עליו.

לפי ארגון זכויות האדם האיראני, 103 בני אדם הוצאו להורג בבתי כלא באיראן במהלך החודש האחרון בלבד. ארגון אמנסטי טוען כי בשנת 2023 יותר מ-800 בנ יאדם הוצאו להורג על ידי משטר האייתוללות. הקהילה היהודית באיראן מונה קרוב ל-20,000 נפש וחיה באיום תמידי מצד המשטר. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר