פעמיים שבאנה: הטעות בקלף של בכיר חמאס שקרעה מצחוק את המצרים

תמונתו של העיתונאי והפוליטיקאי המצרי, מוחמד שבאנה, נבחרה לככב בקלף של מח"ט רפיח בחמאס, בעל אותו השם בדיוק • כעת איש התקשורת מתכוון "לתבוע את ישראל" - ויש לו כבר החלטה למי לתרום את כספי הפיצויים

מוחמד שאבנה (מימין איש התקשורת המצרי, משמאל מח"ט רפיח). צילום: רשתות ערביות

ברשתות החברתיות עסקו בסוף השבוע בדמותו של מפקד חטיבת רפיח בחמאס, מוחמד שבאנה. ההתעניינות באה בעקבות הדיווחים כי הבכיר בארגון הטרור היה יעד לחיסול במרכז העיר בדרום רצועת עזה. בעקבות הדיווחים על התקיפה הנרחבת של חיל האוויר, נפוצו תמונות של פרצופו כביכול ברחבי הרשת.

תיעוד: חיסול אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האסלאמי (ארכיון) // דובר צה"ל

אלא שבדיקה קצרה שלנו גילתה שלא מדובר כלל במוחמד שבאנה הנכון. התמונה שהופיעה על גבי הקלף בסדרה המפורסמת היתה של עיתונאי וחבר פרלמנט מצרי בשם מוחמד שבאנה. מוקדם יותר החודש, ב-12 במאי, פרסמנו את התיעוד הנכון של מפקד חטיבת רפיח בחמאס, מוחמד שבאנה. בסרטון הוא נראה מסתובב עם מלוויו ברחוב, ובתמונה הוא יושב ליד אחד ממפקדי הגדודים שלו.

כוונת על חמאס - לפרויקט המלא

על רקע זה, חלה תפנית משעשעת בעלילה. השימוש בתמונה הלא נכונה לא נעלם מעיניה של התקשורת המצרית. בערוץ "אל-קאהירה אל-אחבריה" המקורב לשלטון, המראיינים הגדילו לעשות - והשיגו ראיון עם מוחמד שבאנה המצרי. המראיין שאל אותו לשלומו ומבלי להתאפק פרץ בצחוק.

"הטענות של הכיבוש שאני אחד ממפקדי גדודי א-זאדין אל-קאסם (הזרוע הצבאית של חמאס; ש"ק), נובעות מבורות. אני לא נסער ולא מופתע. קיבלתי את העניין בסרקזם. זה יכול להיות מצחיק כי זה טמטום והמצאה של דברים". הוא הוסיף עקיצה: לאור המצב של המודיעין הישראלי, הם נאלצים לפנות לגוגל.

ואולם, לדברי העיתונאי שבאנה הסיפור ממש לא נגמר כאן. בכוונתו אף "לתבוע את ישראל ולנקוט בצעדים משפטיים כדי להשיג פיצוי כספי גדול, שאותו יתרום לסוגיה הפלשתינית".

למעשה, הסיפור קיבל הטיה נוספת בתקשורת הערבית, כשנטען שמי שהפיץ את התמונות של שבאנה היה לא אחר משירות הביטחון הכללי עצמו. למרות טענה זו, השב"כ אינו קשור כלל להפצת סדרת הקלפים המוכרת. ואף על פי כן, שבאנה הדגיש לכל מי שהיה מוכן לשמוע: הוא לא הולך לקבל אף התנצלות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר