מראיסי ועד סולימאני: הטבעת המסורתית של מנהיגי האיסלאם

טבעות כמו של נשיא איראן שנהרג הן מסורת נפוצה בקרב מנהיגים מוסלמים רבים, ובשנים האחרונות אצל רבים מהציר האיראני • מה ההבדל בין הטבעות של הסונים והשיעים, למה היא משמשת ומה עוד מסופר עליהן? • מסע לעבר עולם התכשיטים המוסלמי

הטבעת המפורסמת של ראיסי אותרה בין הריסות המסוק// רשתות ערביות

הטבעת של נשיא איראן איברהים ראיסי התגלתה אתמול (שני) באתר התרסקות המסוק בצפון המדינה, שבו מצא את מותו יחד עם בכירים איראנים נוספים. כמו לפני ארבע שנים, כשטבעת דומה התגלתה על אצבעו של קאסם סולימאני שחוסל, עלו שאלות לגבי המנהג.

איפה זה התחיל? ענידת טבעות היא מסורת מוסלמית עתיקה. מספרים כי נביא האסלאם מוחמד ענד לפחות טבעת אחת, אם לא יותר. באופן כללי, ענידת טבעת מוכרת מזה כמה אלפי שנים והיא משותפת כמובן כמעט לכל התרבויות, בכלל זאת היהודית והנוצרית.

יש הבדלים בין העדות באסלאם? גם הסונים וגם השיעים אמנם עונדים טבעות, אבל בכל עדה דתית יש מנהגים שונים, שנובעים מהסכסוך ביניהם. למשל, שיעים עונדים טבעת באצבע בכף יד ימין - כי צד ימין מסמל את הטוב שבעולם. לעומת זאת, הסונים עונדים אותה בכף יד שמאל ודוחים זאת. לאמונה השיעית יש שורשים בתרבות האיראנית, שהושפעה רבות מהדואליזם (אמונה באל טוב ובאל רע, זורואסטריות).

ראיסי בביקור באזרבייג'ן לפני התרסקותו, צילום: אי.אף.פי

אילו מנהיגים עונדים אותה? כיום ניתן להבחין בעיקר במנהיגים מהציר האיראני כמו האייתולה עלי חמינאי המהווה הסמכות העליונה ברפובליקה האסלאמית, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, מנהיג החות'ים עבד אל-מאלכ אל-חות'י ואחרים.

למה היא משמשת? לפי המסורת האסלאמית הטבעות שימשו את מוחמד ואת הח'ליפים כדי לחתום על מכתבים וספרים. החותם היה סמל של הקבוצה והעדה. נראה שכיום, האייתוללה חמינאי עונד אותה בתור סמל לכך שהוא מנהיג האסלאם החדש.

מסוקו של ראיסי לאחר ההתרסקות, צילום: ללא

אילו סיפורים מספרים על טבעות? באחת האגדות מהמסורת האסלאמית מסופר על הטבעת של שלמה המלך, שנקרא בערבית סולימאן. לפי האגדה, הטבעת ירדה מהשמיים עם הכיתוב "אין אל מלבד אללה" והעניקה לו כוחות על-טבעיים להכניע ג'ינים (שדים מהפלוקלור הערבי). המסורת האסלאמית, נציין, שאבה המון סיפורים מהמסורת היהודית ומופיעים בה למשל דויד המלך, משה רבינו ואחרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר