תיעוד מאזור החיפושים בזירת התרסקות המסוק || רשתות חברתיות

"הידיים שלו מגואלות בדם של אלפים": כיצד מותו האפשרי של ראיסי ישפיע על המלחמה בעזה?

מנהלת דסק איראן במכון ממר"י לחקר תקשורת המזרח התיכון איילת סביון תיארה בשיחה עם "ישראל היום" עד כמה דרמטית הנוכחות של ראיסי באיראן ובהנהגה במדינה • ''ראיסי, המכונה התליין של איראן היה ראש מערכת המשפט והוא חלק מהממסד האידיאולוגי הנוקשה"

איילת סביון, מנהלת דסק איראן במכון ממר"י לחקר תקשורת המזרח התיכון, שוחחה היום (ראשון) עם ''ישראל היום'' על דמותו והשפעתו של נשיא איראן אברהים ראיסי על המשטר בטהרן, זרועות התמנון האיראני ומלחמת חרבות ברזל כשברקע מרחפות השמועות על מותו בהתרסקות מסוק בגבולה הצפוני של המדינה.

 

עד כמה דרמטית הנוכחות של ראיסי באיראן ובהנהגה במדינה?

"ראיסי אחד מבכירי הזרם האידיאולוגי, אבל זה לא בהכרח אומר שיש לו יכולת להוציא לפועל. הוא מופקד על התחום הביצועי בתור נשיא, הוא מקבל החלטות בתחומי המדיניות של דיור ובריאות, אבל לא מחליט בענייני חוץ וביטחון, הוא לא מחליט בלעדית''.

ראיסי לפני שעלה על המסוק, צילום: אי.אף.פי

"באיראן, במיוחד בשנים האחרונות, יש מאבקי כוח בצמרת ויש אנשים במערב שסימנו אותו כאילו יירש את חמינאי אבל זה לא היה נראה ככה למי שקצת מתמצא במה שקורה שם במערכת הפוליטית, הפנימית. ראיסי נאבק על מקומו בהנהגה. חמינאי שהוא זה שמחליט באמת ויש לו את המקורבים והיועצים שלו וחמינאי מייעד את הבן שלו לרשת אותו". 

''ראיסי, המכונה התליין של איראן , היה ראש מערכת המשפט באיראן, ובתפקידים שהוא מילא הידיים שלו מגואלות בדם של אלפים רבים של איראנים, הוא חלק מהממסד האידיאולוגי הנוקשה . הוא אחד הדמויות הבולטות המחנה האידיאולוגי אבל אסור לייחס לו יכולות של החלטה והוצאה לפועל, זה שהוא נשיא זה לא אומר שהוא מחליט באופן בלעדי''.

"לא מחליט באופן בלעדי", נשיא איראן ראיסי, צילום: אי.פי

במסוק עם ראיסי היה שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן. אם שניהם נהרגו - מה זה יעשה לאיראן ולמדיניות החוץ שלה?

''עבדאללהיאןה וא מאוד דומיננטי, מוכר מהתבטאויות מאוד קיצוניות, היה לעומתי מול האמריקנים, היו לו גם הצלחות, כאמור ההחלטות מתקבלות על ידי חמינאי והמועצה העליונה לביטחון לאומי. עבדאללהיאן היה מאוד לעומתי, קיצוני, אנטי אמריקני ופרו חמאס, חלק מציר ההתנגדות, גם ראיסי''.

אם שניהם ימותו, מה יקרה מחר?

''תפקיד נשיא איראן בשונה מתפקיד נשיא נבחר במערב, באיראן הוא תפקיד כפוי טובה, היחיד שהצליח להתקדם זה חמינאי בעצמו שהיה נשיא ראשון. כל נשיא קודם שהיה בתפקיד פשוט סיים בצורה לא טובה. ראיסי נבחר בבחירות אבל לא באמת דמוקרטיות, יש לו הרבה סגנים ויצטרכו למצוא מישהו שימלא את מקומו''.

אסמאעיל הניה ונשיא איראן ראיסי, ארכיון, צילום: איי.פי

אם ישראל קשורה לאירוע הזה, את חושבת שהיא צריכה לקחת אחריות?

''לפי מה ששמעתי תנאי מזג האוויר שם היו קשים אז אני לא רואה מצב שישראל מתנדבת לקחת על עצמה אחריות''.

יש לאירוע הזה השפעה על המלחמה בעזה?

''ציר ההתנגדות ממומן ומנוהל ומקבל הנחיות מאיראן. ראיסי הוא לא הדמות האחראית, המשפיעה והמחליטה, אם יהיה מי שיקשור את זה לעזה או לישראל, אני בטוחה שבאיראן ייקחו לתשומת ליבם אבל אני לא חושבת שחיסולים או פגיעה באנשים זה מה שיגרום לאיראן לקפל אחורנית את כוחותיה, לא בסוריה, לא בלבנון, לא בעזה ולא בירדן, ולא בתימן.

''היעדרות של אדם גם כשהוא כלפי חוץ נראה מאוד משמעותי זה לא הדבר שיניא את איראן מהחזון שלה להרחיב את ההשפעה שלה, לבסס סדר אזורי ועולמי המבוסס על העקרונות של המהפכה האיסלאמית''.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו