עבדאללה נפגש עם ג'ו ביידן בבית הלבן וקרא להפסקת אש מיידית. צילום: אי.פי.אי

מלך ירדן לארה"ב: פלישה לרפיח תגביר את האיום האיראני

עבדאללה נפגש עם ג'ו ביידן בבית הלבן וקרא להפסקת אש מיידית • שר ירדני לשעבר: "איראן וישראל מתחרות על ההגמוניה, חייבים לטפל באבטלה אצלנו בזמן שמנגנוני הביטחון עובדים"

האזהרות של מלך ירדן לנשיא ארה"ב: עבדאללה נועד אמש (שני) עם ג'ו ביידן בבית הלבן על רקע המאמצים של וושינגטון להביא להסכם הפסקת אש, ובצל ההודעה של ארגון הטרור חמאס על "הסכמה" להצעת המתווכות. אבל את המפגש ניצל עבדאללה כדי להזהיר מהאפשרות להחרפת האיום האיראני על הממלכה ועל האזור כולו.

"המתקפה על רפיח, שבה נמצאים 1.4 מיליון עקורים (המספר הנוכחי נמוך יותר וקרוב למיליון; ש"ק) - מאיימת לגרום לטבח חדש. ההשלכות של כל פלישה ישראלית ברפיח, עלולות להוביל להרחבת מעגל הסכסוך באזור", התריע עבדאללה בפני הנשיא האמריקני. מדובר במשפט מפתח, שמסתיר מאחוריו את הדאגה האמיתית של בית המלוכה לנוכח המלחמה בעזה.

"לפעול למען הלכידות החברתית"

בדיוק אתמול, עת המלך נפגש עם ביידן, נערך כנס מיוחד במרכז המחקרי של תאגיד התקשורת "אל-ראי", הפועל בחסות השלטון הירדני. כותרת המפגש היתה: "העמדה הירדנית והשלכות ההסלמה האזורית בעזה". המשתתפים דנו באופי הצעדים שננקטו על ידי ירדן כדי "להגן על ביטחונה ועל ריבונותה, בצל האיומים שהמציאות הגיאו-פוליטית כפו עליה".

מלך ירדן לארה"ב: פלישה לרפיח תגביר את האיום האיראני, צילום: אי.פי.אי

הם סקרו בישיבה את "העמדה המאוזנת של המדיניות הירדנית (הנעה) בין הסיוע לסוגיה הפלשתינית וזכויות העם הפלשתיני לבין - האתגרים שמציב פרויקט ההתפשטות האיראנית". אחת העמיתות במרכז, הנא אל-מוחיסן, דיברה על כך שירדן נאלצת להתמודד עם "שני פרויקטים - הפרויקט הציוני והפרויקט האיראני".

שר החינוך הירדני לשעבר, איברהים בדראן, אמר במפגש כי לדעתו: "איראן וישראל מתחרות על ההגמוניה (האזורית) ועלינו להיות מודעים לכך. כמו כן צריך לפעול למען הלכידות החברתית, ולעבוד על פתרון הבעיות הכלכליות שלנו, באותו זמן שבו מנגנוני הביטחון והצבא עובדים. אין הצדקה לכך שלא אתייחס לשיעור האבטלה בזמן שהאויב מנסה לעשות באמצעות התעמולה והשיטות שלו".

מלך ירדן עבדאללה ונשיא ארה"ב ביידן בהצהרה משותפת (ארכיון), צילום: AP

החשש בבית המלוכה הוא שפלישה לרפיח תעודד את המיליציות הפרו־איראניות להגביר את הפעולות שלהן באזור. כך, למשל, רק לאחרונה הצהירו החות'ים כי הם עוברים לשלב חדש בהסלמה שלהם בים האדום ויפגעו בכל כלי שיט שיפליג לכיוון נמלי ישראל. כלומר, איום ימי גם לכלי שיט המגיעים לנמל עקבה, שעלול לפגוע בכלכלה. ואולם, בירדן מודאגים גם מהמשך הברחות הנשק והסמים של הקבוצות החמושות לתוך הממלכה.

המלכה ראניה: "הפלשתינים עברו דה־הומניזציה"

בעת פגישתו עם ביידן, המלך הירדני טען כי חשוב לתמוך במאמצי הפסקת האש המיידית בעזה. על רקע זה, השניים הדגישו את המחויבות שלהם "לפעול להשגת הפסקת אש יציבה בעזה, ואת החשיבות להקל על אספקה נוספת של סיוע הומניטארי לרצועת עזה". לדבריו, "על הקהילה הבינלאומית להמשיך לסייע לאונר"א".

טנק ישראל בצד העזתי של מעבר רפיח, צילום: דובר צה"ל

עבדאללה, לא הסתפק בכך והדגיש: "יש להביא להפסקת האלימות של המתנחלים הקיצונים נגד פלשתינים בגדה המערבית". הוא אף הזהיר מפני "המשך ההפרות במקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות". כמו בפגישות קודמות, עבדאללה העלה לדיון את "הצורך להקים מדינה פלשתינית על גבולות 67'".

הפגישה של מלך ירדן עם ביידן מגיעה כחלק ממסע מדיני בחו"ל, שהוא מנהל החל משבוע שעבר, אז הגיע לביקור רשמי באיטליה.

המלכה ראניה מירדן, צילום: אי.אף.פי

בתוך כך, בימים האחרונים רעייתו של עבדאללה, המלכה ראניה, ניצלה את הביקור כדי להתראיין ברשת CBS. "חמאס אינו מייצג את רוב האנשים בעזה. רובם לא היו חיים כשחמאס נבחר ב-2006 או היו ילדים", טענה ראניה, "אם פלשתינים שונאים ישראלים זה לא בגלל הדת או הזהות שלהם, אלא מפני שהם נמצאים איתם רק באינטרקציה של מדינה צבאית. אין להם משהו טבוע נגד העם היהודי.

"הפלשתינים עברו דה־הומניזציה במשך עשרות שנים על ידי ישראל כדי "להקהות אנשים לסבל פלשתיני". עוד טענה כי "בישראל יש תרבות עמוקה שמתייחסת לפלשתינים כתתי אדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו