"גדודי אל-אשתר": הפרוקסי האיראני שלא הכרתם

מייסדי הארגון היו אחמד יוסוף סרחאן ג'אסם אחמד עבדאללה - שניהם בחריינים שיעים שנמלטו ככל הנראה לאיראן • על רקע פעילותו, ביולי 2017 - סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין הכריזו על "גדודי אל-אשתר" בתור ארגון טרור • כעת, "גדודי אל-אשתר" מצטרפים לשורה של מיליציות פרו-איראניות

הפרוקסי החדש של איראן: "גדודי אל-אשתר", ארגון טרור שיעי בבחריין, מציגים שיגור כטב"מ לעבר אילת // רשתות ערביות

ארגון הטרור השיעי בבחריין, "גדודי אל-אשתר", הודיע אתמול (חמישי) כי שיגר כטב"מ לעבר ישראל, כך לטענתם.

הפרוקסי החדש של איראן: "גדודי אל-אשתר", ארגון טרור שיעי בבחריין, מציגים שיגור כטב"מ לעבר אילת, צילום: רשתות ערביות

בהודעה מטעם הארגון הפרו-איראני נכתב כי מחבליו שיגרו ב-27 באפריל כטב"מ לעבר מטרה באילת, זאת כאות תמיכה בפלשתינים (כלומר, בחמאס) ברצועת עזה. עוד נמסר כי הארגון ימשיך בפעולותיו נגד ישראל, עד להפסקת אש ברצועה.

אבל באיזה ארגון מדובר בכלל ומאיפה הוא צץ? נתחיל מכך שבממלכת בחריין חי רוב מוסלמי שיעי תחת שליטה של מיעוט מוסלמי סוני, בהובלת משפחת המלוכה אל-ח'ליפה. על רקע זה, איראן שקרובה למדינת האי במפרץ הפרסי, מנסה לבחוש בה כמיטב יכולתה. במהלך האביב הערבי ב-2011, זה התבטא בין היתר במהלך הפגנות ההמונים, שגרמו לכוחות מסעודיה השכנה להתערב לטובת המלך.

הפרוקסי החדש של איראן: "גדודי אל-אשתר", ארגון טרור שיעי בבחריין, צילום: רשתות ערביות

על רקע זה, הוקם במארס 2012 הארגון בשם "גדודי אל-אשתר" בתמיכת איראן. הארגון נקרא על שמו של מלך בחרייני בשם מאלכ בן אל-חארת' אל-אשתר, שמת אחרי חיים ארוכים בשנת 659, בגיל 74. השיעים והסונים חלוקים בשאלה למי היה נאמן? לעלי אבן אבו טאלב, שממנו צמחה השיעה, או לבית אומיה, השושלת השלטונית שממנה המשיכה הסונה? מבחינת השיעים התשובה ברורה - לעלי.

מייסדי הארגון היו אחמד יוסוף סרחאן ג'אסם אחמד עבדאללה - שניהם בחריינים שיעים שנמלטו ככל הנראה לאיראן. על רקע פעילותו, ביולי 2017 - סעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין הכריזו על "גדודי אל-אשתר" בתור ארגון טרור שמקבל תמיכה מאיראן ומקטאר (באותו זמן, האמירות היתה תחת חרם של מדינות אלה). גם בבריטניה "גדודי אל-אשתר" הוגדרו כארגון טרור.

בכיר חמאס, זאהר ג'בראין עם מנהיג חמאס הנייה בביקור אצל חמינאי באיראן, צילום: רשתות ערביות

כעת, "גדודי אל-אשתר" מצטרפים לשורה של מיליציות פרו-איראניות במזרח התיכון: החל מהחות'ים בתימן, דרך המיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, ועד לחיזבאללה בלבנון. גם כאן איראן מנסה לשדר לחמאס שהיא לא נטשה אותו במלחמה, אף שאפילו עכשיו - כשבעה חודשים אחרי מתקפת 7 באוקטובר - היא לא נכנסה למערכה באופן מלא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר